آنچه خواهید خواند :

تحریق و تخریب عمدی

تخریب به چه معناست؟

تخریب به این معناست که: «خسارت عمدی به اموال یا اشیای متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی به صورت کلی یا جزئی به شیوه ای که قانون تعیین کرده است». تخریب در نظام حقوقی ما نه تنها منجر به مسئولیت مدنی، بلکه مسئولیت کیفری افراد نیز خواهد شد. در واقع تخریب خسارت عمدی است که منجر به تلف یا از بین رفتن مال یا شیء متعلق به دیگری می شود. قابل ذکر است که طبق قانون ملاک و قاعده ای برای میزان خسارت یا جراحت وجود ندارد، بلکه به عرف مراجعه کرده است. به عنوان مثال، آسیب رساندن به خودروهای پارک شده به طور عرف به عنوان تخریب شناخته می شود.

 

جرم تخریب به چه صورت است؟

علاوه بر فعل فیزیکی ضرر، اتلاف مال از دیگر شرایط وقوع جرم است. زیرا تا زمانی که خسارت وارد نشود، جرم محقق نمی گردد. جرم تخریب مثل دیگر جرم های عمدی ناشی از فعل مجرمانه می باشد ولیکن به شکل به انجام رسیدن فعل و به صورت فعل فیزیکی تخریب یا آسیب رساندن به پول و سرمایه (مال) دیده می شود. اما در ترک فعل حتی اگر موجب تلف یا خسارت به مال دیگری شود، جزء مادی تخریب محسوب نمی شود. به عنوان مثال، اگر در محلی با جارو نکردن باران توسط مستأجر مسکونی یا تجاری که در اطراف ناودان های پشت بام جمع می شود باعث شود به مستاجر خسارت وارد شود، ترک عمل وی از عناصر مادی جرم تخریب تلقی نمی شود، هر چند که دارای مسئولیت مدنی باشد، مسئولیت و تعهد خسارت وارده جبران خواهد شد.

 

تخریب عمدی تلف

تخریب عمدی تلف یا تخریب به صورت عمدی می توان اینطور گفت که: «خسارت به صورت عمد به سرمایه و مال افرادی که باعث تخریب  نوشته ها یا اموال و اسناد تجاری یا دولتی یا غیردولتی شود». خسارت به مال یا اسناد متعلق به دیگری جرم تخریب است که جرم عمدی است که در صورت وارد شدن خسارت به مرتکب برای ارتکاب جرم کافی است. صرف نظر از اینکه عامل آسیب در حین ارتکاب نتیجه ای مجرمانه را بخواهد. مثل این است که شخصی عمداً سعی می کند یک سوگندنامه توافق شده را از بین ببرد یا برای از بین بردن اطلاعات موجود در پرونده های ارزشمند، ویروسی را به رایانه ای منتقل کند که حاوی اطلاعاتی است که باعث از بین رفتن آنها می شود. در غیر این صورت و در مواردی مانند ایجاد خسارات غیر عمد مانند تصادفات رانندگی، مسئولیت مدنی به معنای پرداخت خساراتی است که بر عهده مرتکب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =