اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > حقوقی > وکیل پایه یک دادگستری
فعالیت های وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری

فهرست مطالب

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران بر اساس موضوع هر پرونده تعیین می گردد. بنابراین در صورت مواجه شدن با هر پرونده باید به دنبال وکیل خبره در همان زمینه باشیم. اخلاق حرفه ای و شرافت کاری برای هر وکیل جدا از دانش و تجربه کافی نیاز است. اعتماد به نفس و توانایی بالا به وکلا کمک می کند تا بهتر بتوانند از موکل خود دفاع کنند همچنین مهارت در نوشتن دادخواست و حضور در جلسات دادگاه نیز الزامی است. اعتبار و سابقه موفق و درخشان در زمینه انواع پرونده های حقوقی نیز برای هر وکیل الزامی می باشد. لازم به ذکر است که هر وکیل پایه یک دادگستری توانایی ورود به هر پرونده حقوقی را دارد اما مسئله مهم این است که باید در یک حوزه خاص تخصص زیادی داشته باشد.

برای موفقیت در انواع پرونده، گفتار، عمل شجاعانه داشته و با استفاده از فن سخنوری بتواند هیئت رسیدگی کننده پرونده را متقاعد سازد.

خدمات وکیل پایه یک دادگستری

 

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

اگر تا به الان با مشکلات حقوقی مواجه شده باشید و برای دریافت مشاوره به دنبال وکیل رفته باشید مطمئنا با اصطلاحاتی مانند وکیل پایه یک دادگستری، وکیل تلفنی و وکیل قوه قضاییه روبرو شده اید. شاید در نگاه اول تفاوتی میان عبارت های نامبرده حس نکنید، به همین منظور نیز در مقاله ما وکیل پایه یک دادگستری را برای شما شرح خواهیم داد.

در حالت کلی افرادی که در رشته های حقوق، فقه و حقوق، یا حوزه تحصیل کرده باشند و بخواهند به شغل وکالت ورود کنند باید در آزمونی با عنوان آزمون وکالت شرکت نمایند. در کشور ما یکی از نهادهایی که آزمون وکالت را برگزار می کند کانون وکلای دادگستری است.

افراد در صورت قبول شدن در این آزمون، پروانه از طرف کانون وکلا دریافت می کنند که پروانه کارآموزی نام دارد. کارآموز وکالت نیز در ابتدای امر باید مدت زمانی را زیر نظر کانون وکلا به منظور آموزش حرفه وکالت بپردازد که به آن دوره کارآموزی می گویند.

کارآموز وکالت پس از اتمام دوره کارآموزی و انجام صحیح تمام تکالیف باید در آزمون نهایی کانون وکلا شرکت کند. آزمون نهایی که آزمون اختبار نام دارد شامل دو مرحلهه کتبی و شفاهی بوده و کارآموزان پس از قبولی در این آزمون پروانه وکالت پایه یک دادگستری خود را دریافت می نمایند.

درواقع وکیل پایه یک دادگستری وکیلی است که پس از قبولی در آزمون کارآموزی کانون وکلای دادگستری، دوره کارآموزی خود را نیز با موفقیت سپری کند و در پایان نیز در آزمون اختبار کانون وکلا قبول شود، در این صورت پروانه وکالت پایه یک دادگستری به ایشان تعلق می گیرد.

وجه اختلاف وکیل قوه قضاییه با وکیل پایه یک دادگستری

ما به طور مفهوم وکیل پایه یک دادگستری را برای شما شرح دادیم، حال می خواهیم تفاوت آن را با وکیل قوه قضاییه بررسی نماییم.

آزمون وکالت هر ساله توسط دو نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار می گردد. افراد در صورت قبولی در هر یک از این دو آزمون موظفند تا پایان دوره کارآموزی مطابق مقررات نهاد مربوطه پیش روند تا درنهایت پس از قبولی در آزمون اختبار پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

وکیل قوه قضاییه درواقع وکیلی است که در آزمون برگزار شده توسط قوه قضاییه شرکت کرده و قبول شده است. سپس دوره کارآموزی خود را نیز با موفقیت به پایان رسانده و در نهایت نیز در آزمون وکالت نهایی نمره قبولی را کسب نماید. در این زمان پروانه وکالت به ایشان تعلق گرفته و زین پس عنوان وکیل قوه قضاییه به ایشان تعلق می گیرد.

 

وظایف وکیل پایه یک دادگستری

وظایف وکیل دادگستری در ماده 76 از آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که در سال 1400 به تصویب رسیده است به شرح ذیل تعریف شده اند:

  1. پیش از طرح دعوا و پس از آن در مراحل دادرسی پرونده در جهت سازش میان طرفین و صلح آن ها تلاش کند.
  2. لازم است که متن وکالتنامه و قرارداد مالی موکل واضح و با قید دقیق رقم حق الوکاله منعقد گردد، همجنین یک نسخه از آن نیز باید به موکل تحویل داده شود.
  3. رسید دریافت مدارک و اسناد پرونده موکل توسط وکیل به موکل تحویل داده شود.
  4. دریافت هرگونه مال یا وجه علاوه بر موارد توافق شده توسط وکیل ممنوع است.
  5. پس از اعطای وکالت، وکیل موظف به تنظیم دادخواست، شکواییه و لایحه های مربوط به پرونده موکل است و جز در موارد خاص عدم حضور وکیل در جلسات دادگاه ضروری است. همچنین باید در حد متعارف پرونده قضایی موکل پیگیری شود.
  6. دریافت و مشاهده ابلاغیه های مربوط به پرونده قضایی موکل علی الخصوص رای صادره در موعد قانونی، سپس نیز این موارد به موکل اطلاع داده شود.

 

وظایف وکیل پایه یک دادگستری

 

فعالیت وکیل پایه یک دادگستری در چه حوزه هایی است؟

همان طور که می دانید حوزه های مسائل قضایی متعددند و هرکدام نیز پیچیدگی های خاص خود را دارند. یک وکیل پایه یک دادگستری نمی تواند در تمامی زمینه ها تسلط و تجربه کافی داشته باشد. به همین منظور نیز برخی وکلا به طور تخصصی در یک موضوع واحد مشغول به کار هستند.

به طور کلی دعاوی یا پرونده هایی که یک وکیل پایه یک می تواند در آن ورود کرده و پرونده را بررسی و پیگیری نماید به شرح زیر می باشند:

  • خانواده
  • مهاجرت
  • ملکی
  • شرکت ها
  • چک و سفته
  • ثبت احوال
  • مالیات
  • وکیل پایه یک دادگستری کیفری
  • وکیل پایه یک دادگستری وراثت

 

خدمات حقوقی وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری باید با هدف خدمت رسانی هرگونه اقدام حقوقی بجهت مشاوره و موکل خود انجام دهد. به طور کلی خدمات وکیل پایه یک دادگستری عبارت اند از:

  1. تنظیم انواع لوایح، دادخواست، شکواییه و قرارداد.
  2. ارائه مشاوره در تمامی حوزه های حقوقی از جمله کیفری، ملکی، حقوقی، روابط کارگر و کارفرما و … .
  3. توانایی انجام و پذیرش انواع پرونده های قضایی.
  4. به دست آوردن نتیجه مطلوب و مناسب برای انواع پرونده های حقوقی.

 

وکیل پایه یک دادگستری برای مهریه

از آنجا که پروسه به اجرا گذاشتن مهریه کمی پیچییده است و به طور پیوسطه نیز قوانین حاکم بر اجرای مهریه در حال به روزرسانی هستند؛ بنابراین وکیل مهریه می تواند کمک شایانی در به اجرا گذاشتن و وصول مهریه شما داشته باشد. وکیل پایه یک دادگستری برای مهریه از آن جهت در پرونده های مهریه مفید است که ایشان بر تمامی قوانین و مقررات و همچنین نحوه گذر از چالش های این پروسه آشنا بوده و می تواند در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت انجام روند کار تاثیر زیادی داشته باشد.

در به اجرا گذاشتن مهریه، وکیل مهریه می داند که کدام یک از اموال زوج قابل توقیف و مطالبه هستند. به همین منظور نیز با مدارک لازم که شامل وکالتنامه، سند ازدواج و مدارک هویتی زوجه هستند، ضمن مراجعه به دفترخانه ای که خطبه عقد در آنجا جاری شده، درخواست وصول مهریه را تقدیم نماید.

پس از تقدیم درخواست، می توان از اجرای ثبت استعلام کلیه اموال منقول و غیرمنقول زوج را گرفته و نسبت به توقیف مواردی که شرایط توقیف دارند اقدام نمود. برای توقیف لازم است که اموال سند تک برگ داشته باشند و بنام آقا باشند.

 

وکیل پایه یک دادگستری برای قتل

وکیل پایه یک دادگستری برای ثبت شرکت

وکیل پایه یک دادگستری برای طلاق

وکیل پایه یک دادگستری برای تجدید نظر

وکیل پایه یک دادگستری برای ملک

وکیل پایه یک دادگستری برای چک

وکیل پایه یک دادگستری برای دیوان عدالت

وکیل پایه یک دادگستری برای انحصار وراثت

وکیل پایه یک دادگستری برای شرکت

وکیل پایه یک دادگستری برای سرقفلی

وکیل پایه یک دادگستری برای شهرداری

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =