اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > خانواده > اجرا گذاشتن مهریه همراه با قوانین و شرایط
به اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه همراه با قوانین و شرایط

فهرست مطالب

یکی از حقوقی که با جاری شدن خطبه عقد به زوجه تعلق می گیرد مهریه می باشد. پس از وقوع عقد نکاح، زوجه هر زمان که بخواهد می تواند آن را از مرد طلب کند بنابراین مطالبه مهریه تنها مختص به زمان طلاق نیست. گاهی ممکن است مرد حاضر به پرداختن مهریه نباشد، در این زمان زن از طریق قانون و دادگاه به مطالبه و به اجرا گذاشتن مهریه روی می آورد. برای اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن می توانید از خدمات وکیل مهریه خبره کمک بگیرید.

 

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

 

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

یکی از آثار مالی ازدواج مهریه است که با جاری شدن عقد، مرد موظف است آن را به زن پرداخت نماید. مهریه می تواند اموال منقول و غیر منقول، طلا، سکه، پول یا انجام کاری مشخص از طرف مرد باشد. در سند ازدواج نوع مهریه نیز مشخص می شود که عندالمطالبه است یا عندالاستطاعه. نحوه پرداخت هر کدام از انواع مهریه با دیگری متفاوت است. بطور کلی اجرا گذاشتن مهریه برای همگان امکان پذیر است اما گاهی شرایطی وجود دارد که زن نمی تواند مالی بابت مهریه دریافت کند مثلا زمانی که مرد اموالی ندارد. اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت امکان پذیر بوده و مراحل متفاوتی دارد که آن ها را شرح خواهیم داد. اگر مبلغ مهریه کمتر از 20 میلیون تومان باشد دیگر نیازی به مراجعه به دیگر مراجع قانونی نخواهد بود و از طریق شورای حل اختلاف قابل مطالبه و دریافت است.

 

بهترین وکیل مهریه سهروردی آماده ارائه خدمات در دعاوی مهریه می باشد.

 

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

برای به اجرا گذاشتن مهریه بهتر است ابتدا پروسه کلی آن را بدانید تا به دلیل نا آگاهی روند گرفتن مهریه طولانی نشود. این مراحل عبارتند از:

  1. ابتدا زن یا وکیل ایشان باید به دفتر ازدواجی که عقد در آن به صورت رسمی ثبت شده مراجعه نمایند و برای دریافت تمام یا بخشی از مهریه درخواست صدور اجراییه نمایند.
  2. سپس باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایند.
  3. در مرحله بعدی باید از طریق اداره ثبت اسناد اموال مرد را توقیف کرده و نیز ایشان را ممنوع الخروج کنند.
  4. اگر مرد اموال ثبت شده ای نداشته باشد در این زمان اداره ثبت از مراجع ذی صلاحی مانند راهور و بانک استعلام خواهد گرفت.
  5. اموال مرد که جرو مستثنائات دین هستند قابل توقیف بوده اما نمی توان تمام یا جزئی از آن ها را دریافت نمود و مرد می تواند برای عدم پرداخت آن ها اعتراض کند.
  6. حال اگر پس از انجام مراحل فوق تا 2 ماه مالی پیدا نشود و تا 6 ماه نیز درخواست زن به نتیجه ای نرسد، زوجه یا وکیل مهریه ایشان می توانند درخواست صدور گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه نمایند.

 

چه مهریه ای را می توان به اجرا گذاشت؟

مهریه باید خصوصیات زیر را دارا باشد و در غیر اینصورت باطل خواهد بود اما تاثیری در عقد ازدواج ندارد. این خصوصیات شامل موارد ذیل می باشند:

  • اموال مهر شده باید مشروع باشند.
  • مهریه باید ارزش مالی داشته باشد مثلا منزل مسکونی، سکه، زمین کشاورزی و … .
  • مهریه باید کاملا مشخص و معین باشند بطوریکه تعداد و مکان آن نامعلوم نباشد.
  • اموال مهر شده باید قابل تملک باشند.

حال اگر مهریه زن ویژگی های بالا را نداشته باشد دیگر قابلیت به اجرا گذاشتن را نخواهد داشت.

 

قوانین جدید به اجرا گذاشتن مهریه

 

قوانین جدید اجرا گذاشتن مهریه های سکه و وجه نقد

همانطور که پیش تر گفتیم مهریه می تواند وجه نقد نیز باشد که در صورت مطالبه باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت گردد. اما باید دانست که:

  1. اگر مردی فوت کند، مهریه همسر او فقط تا تاریخ فوت مرد به نرخ روز محاسبه می گردد. تاریخ انحصار وراثت و یا درخواست زن ملاک محسابه مهریه به نرخ روز نمی باشند.
  2. برای پرداخت مهریه، محاسبه نرخ روز آن باید به تاریخ پرداخت مهریه توسط مرد محاسبه شود و تاریخ به اجرا گذاشتن آن ملاک نخواهد بود.

 

اجرا گذاشتن مهریه در عقد موقت به چه صورت می باشد؟

در ازدواج موقت، صیغه نامه تنها در صورت ثبت رسمی در دفتر ازدواج، سند ثبتی به حساب می آید در غیر اینصورت سند عادی محسوب می شود. حال اگر بصورت رسمی ثبت نشده باشد باید از طریق دادگاه مهریه را مطالبه نمود. اما اگر بصورت رسمی ثبت شده باشد برای مطالبه مهریه می توان از طریق اداره ثبت اسناد و املاک اقدام کرد. لازم به ذکر است که در عقد موقت زن تحت هر شرایطی و در هر زمان که بخواهد می تواند دادخواست مطالبه مهریه را ارائه نماید.

 

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

 

اجرا گذاشتن مهریه بصورت اینترنتی!

در گذشته زن برای به اجرا گذاشتن مهریه خود می بایست با وکیل خود و در دست داشتن لیستی از اموال زوج به دادگاه مراجعه نماید که هزینه های زیادی را نیز متحمل می شد.

امروزه دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه نبوده و می توان بصورت اینترنتی مهریه را به اجرا گذاشت که انجام آن بسیار ساده تر و سریع تر شده است. به همین منظور زوجه به همراه وکیل خود می تواند به دفتر ثبت ازدواج مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه

مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه متغیر بوده و ممکن است از چند ماه تا چند سال لاینحل باقی بماند. مواردی که سبب طولانی شدن رسیدگی دادگاه می شود عبارتند از:

  • بالا بودن حجم کاری دادگاه
  • بروز مشکلات و اختلافات جدید

برای جلوگیری از اتلاف وقت و تسریع امور بهتر است که اگر مرد تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه را دارد، بطور توافقی مهریه زن را پرداخت نماید.

 

هزینه و مدت زمان لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

هزینه دادرسی هر پرونده متفاوت بوده و دادگاه با توجه به نوع پرونده، هزینه متفاوتی دریافت می کند. در پرونده های اجرا گذاشتن مهریه زوجه باید هزینه دادرسی دادگاه را پرداخت کند که مبلغ آن نیز 5/3 درصد از مبلغ کل مهریه است. حال اگر توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار تقدیم کند.

 

کلام آخر

مهریه از حقوق قانونی زن بوده و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند و مرد نیز موظف به پرداخت آن می باشد. اجرا گذاشتن مهریه شرایط و مراحل مختلفی دارد که بطور کامل آن ها را شرح دادیم. برای تسریع بخشیدن به پروسه اجرا گذاشتن و دریافت مهریه می توانید با وکیل مهریه مشورت نمایید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

2 پاسخ
  1. منصور گفت:

    سلام من سال 93 عقد کردم و سال 94 خانمم تقاضای طلاق دادن. من خودم سال 95 مهاجرت کردم به خارج از کشور . الان برگشتم ایران و متوجه شدم که ایشون سال 98 موفق شدن طلاق بگیرن و یک سال بعد از اون هم مجددا ازدواج کردن. الانکه ایشون ازدواج و من هم برگشتم ایران ، اگر زمان دادخواست طلاقشون مهریه هم اجرا گذاشته باشن ، من باید مهریه رو پرداخت کنم؟

  2. n.t گفت:

    اگر چند ماه قبل از به اجرا گذاشتن مهریه، مرد اموالش را بنام مادرش بزنه آیا امکان توقیف اون اموال هم وجود داره؟ و اینکه ایا با این وجود در انتها مهریه قسط بندی می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفده =