آنچه خواهید خواند :

سند مالکیت المثنی

سند مالکیت المثنی

اخذ سند مالکیت المثنی

چنانچه به علت گم شدن یا مفقود شدن سند مالکیت، مالک سند مالکیت المثنی بخواهد، ابتدا می بایست شیوه گم شدن یا مفقود شدن سند مالکیت را کتباً به اداره ثبت اطلاع داده و سپس گواهی (نمونه توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چاپ شده و دو برگه جهت تهیه و تکمیل در اختیار متقاضی قرار گیرد). بر اساس شهادت و اطلاعات حداقل سه نفر که هویت و امضای آن ها توسط یکی از شهود فوق الذکر تصدیق شده باشد، هویت و امضا ذکر شده در صورتی که مالک از نیروی انتظامی محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی دریافت کرده باشد، باید آن را به اظهارنامه خود پیوست نماید. اداره ثبت پس از اعلام مالک، موضوع را به دفاتر اسناد رسمی اعلام و در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می کنند و یا روزنامه های محل درج آگهی ثبتی در صورتی که حداکثر تا 10 روز از تاریخ انتشار آگهی اعتراضی در صورت عدم وصول و یا عدم اعتراض به اصل سند مالکیت یا معامله، اداره ثبت سند مالکیت المثنی صادر می کند.

 

گروه حقوقی رضا عبدالمحمد در دعاوی ثبتی و اخذ سند مالکیت المثنی همراه شما خواهد بود.

 

در چه صورت سند مالکیت المثنی صادر می شود؟

  1. در صورت مفقود شدن سند مالکیت
  2. چنانچه سند مالکیت نزد شخص دیگر بوده و استرداد آن حتی با صادر شدن حکم دادگاه و اجرائیه امکان نداشته باشد.
  3. در حالت از بین رفتن کلی یا جزئی سند.
  4. اگر قسمتی از سند مالکیت بر اثر ریختن مرکب، سوختگی، پارگی یا جهات دیگر مفقود یا غیرقابل استفاده باشد.

بیشتر بخوانید : اعتراض به حقوق ارتفاقی در اداره ثبت

نحوه گرفتن سند مالکیت المثنی هنگامی که سند نزد شخص ثالث است به چه صورت می باشد؟

در مواردی که سند مالکیت در نزد شخص ثالث است و دادگاه حکم به بازگشت آن را داده و استرداد سند با صادر شدن اجرائیه ممکن نیست، مالک می تواند با اخذ گواهی نسبت به درخواست سند مالکیت اقدام نماید. بنابراین از دادگاه صادرکننده قرار گواهی اخذ کرده سپس آن را به اداره ثبت مربوطه تسلیم نموده و خواستار صدور سند مالکیت المثنی شود. در این صورت نیازی به ارائه برگه شهادت و انتشار آگهی عدم وجود سند نیست اداره ثبت باید طبق مقررات قانونی مطابق گواهی دادگاه المثنی صادر کند.

بیشتر بخوانید : افراز و تفکیک ملک قوانین مربوط

نحوه گرفتن سند مالکیت المثنی هنگامی که به دلیل ریختن جوهر یا … سند مفقود یا غیر قابل استفاده باشد!

چنانچه به علت سوختگی یا ریخته شدن مرکب یا پارگی یا جهات دیگر بخشی از سند مالکیت گم، مفقود یا غیرقابل استفاده شود، اداره ثبت با انجام مرحله های تعیین شده در این ماده، سند مالکیت المثنی صادر و سند مالکیت ناقص را باطل می کند. و آن پرونده آرشیو در بایگانی می شود. (ماده 120 آیین نامه اجرایی قانون ثبت و تبصره های 1 و 2 و 5 ماده)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفده =