آنچه خواهید خواند :

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت چیست ؟


زوجین در قبال یکدیگر وظایف قانونی دارند زوجه مکلف به تمکین خاص و عام از زوج است.اما یک سری از وظایف از وظایف زوجه نیست مثل تربیت فرزندان، کار های منزل، و مواردی که از لحاظ عرف برای آن اجرت تعیین شده باشد که در این صورت زوجه میتواند از زوج مطالبه دستمزد کند.
اگر توافقی در خصوص مبلغ بین زوجین شده باشد زوجه میتواند دادخواست مطالبه اجرت المثل کند. طبق تبصره م. ۳۳۶ قانون مدنی چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا بر عهده او نیست را انجام دهد و عرفا برای آن کار اجرت تعیین شده باشد اگر به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد دادگاه میتواند اجرت المثل کارهای انجام گرفته را تعیین کند.
طبق م. ۲۹ قانون حمایت خانواده دادگاه ضمن رای خود باتوجه به شروط ضمن عقد میتواند تکلیف جهیزیه، نفقه زوجه و المثل ایام زوجیت را قید کند.
اگر زوجه بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد میتواند بعد از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری طبق مقررات اقدام کند.

گروه حقوقی رضاعبدالمحمد همراه شما در تمامی دعاویی مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت با بهترین وکیل خانواده است

شرایط مطالبه اجرت المثل:

۱.زوجه باید ثابت کند که در منزل زوج کارهایی انجام داده که وظیفه او نبوده،
2. قصد تبرع هم نداشته باشد
*نکته: اجرت المثل زوجه با نحله قابل جمع نیست نحله به زوجه در صورتی تعلق میگیرد که به هر دلیلی اجرت المثل به او تعلق نگرفته باشداگر رای قطعی محکومیت به پرداخت اجرت المثل صادر شده باشد و سپس اجرائیه صادر شود و ظرف یک ماه از آن تاریخ زوج اقدام نکند یا دادخواست اعسار از پرداخت نداده باشد دادگاه به تقاضای زوجه حکم جلب زوج را صادر میکند.
بدیهی است که باید دعوی مطالبه اجرت المثل از سوی زن ارایه شود.زن می تواند شخصا دادخواست خود را به مراجع قضایی بدهد و می تواند به دفتر وکیل دادگستری مراجعه کند تا مشکلات خود را در رابطه با اجرت المثل امام زوجات ارائه دهد و وکیل دادگستری مشکلات شخص را به صورت دادخواست دراورد بدیهی است همانطور که قبلا بیان شده بود داشتن وکیل خانواده مجرب به شما کمک زیادی میکند به این دلیل که مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت از پیچیدگی زیادی برخوردار است و زمان زیادی را به خود میگیرداما اگر قصد دارید خود به شروع دعاوی مطالبه اجرت المثل کنید میتوانید با شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و نمونه دادخواستی اجرت المثلی شبیه به عکس زیر تهیه کنید .

شما برای عزیزانی که درگیر دعاویی مطالبه اجرت المثل هستند پیش آمده باشد که دادگاه از افراد درخواست مدارک کرده ولی شما نمیداند که مدارکی باید جهت مطالبه اجرت المثل به دادگاه ارایه دهید .در این قسمت یکی از موکلین ما سوالی پرسیده که شاید بدرد شما بخورد در جواب به این سوال باید گفت :بایستی عرض شود که موافقت یا مخالفت برای استماع شهادت مادر شما صرفا بر عهده دادگاه خواهد بود زیرا در برخی موارد به دلیل اعضای خانواده و ذینفع بودن به نوعی دادگاه با شهادت اقدام یا اعضای درجه یک خانواده مخالفت مینماید شما بایستی مدارک و دلایلی بیاورید که به میل باطنی خود اقدام به کار در خانه شوهر ننموده اید و شوهرتان شما را ملزم به این امر نموده است وبله شهادت شهود میتواند به شما کمک کند

در زمان زندگی مشترک به خاطر اعمالی که زن انجام داده است و قصد انفاق ندارد، به تعلق گرفته میشود. معمولاً اجرت المثل در زمان طلاق به زوجه داده می شود، زیرا در دادرسی گاهی تحت عنوان اگر اجرت المثل زوجه در طول زندگی از زوج محاسبه و اخذ شود. ممکن است تغییراتی در شرایط زندگی و اموال زوجین ایجاد شود که می تواند روند دریافت آن را تحت تاثیر قرار دهد. اقسام اجرت المثل طبق منشأ و دلیلی که معین می شود به دو نوع اجرت المثل منفعت کار و اجرت المثل منفعت مال تقسیم می شود که در این قسمت به توضیح آنها می پردازیم.

اجرت المثل از کار:

انسان در حقوق ایران از جایگاه والایی برخوردار است. قانون اساسی اساس جمهوری اسلامی را بر ایمان به چیزهایی می داند که یکی از آنها کرامت و ارزش والای انسان است. بنابراین انسان هرگز دارایی شناخته نمی شود، بلکه کاری که انجام می دهد ارزش اقتصادی و مالی دارد و باید جبران شود.

اجرت المثل منفعت مال:

قانون ایران در موارد مختلف مالک را مستحق قصاص دانسته است. یکی از رایج ترین مصادیق آن اجرت المثل هنگام پایان قرارداد اجاره مستاجر است. در این خصوص ماده 494 قانون مدنی می گوید:«اجاره به محض انقضای مدت باطل می‌شود و اگر بعد از انقضای آن مستأجر عین مستأجره را مدتی بدون اذن موجر نگاه دارد، موجر مستحق اجرت المثل آن مدت خواهد بود، هر چند مستاجر منفعتی نداشته باشد. اگر با اذن مالک باشد وقتی باید اجرت المثل را بپردازد که استعفا منفعت کرده است مگر اینکه مالک اجازه استفاده مجانی از آن را داده باشد». با اینکه هرگونه دادخواستی با فرمهای از دادخواست اجرت المثل ایام زناشویی از پیش تنظیم شده که توسط قوه قضائیه در دسترس عموم قرار گرفته است اما مراجع آن دعاوی حقوقی از جمله اجرت المثل بمثابه دیگر دادخواست ها است لذا تا سقف 20 میلیون تومان از طریق شورای حل اختلاف و سپس بعد از 20 میلیون تومان به بالا از طریق دادگاههای عمومی یا همان حقوقی خانواده قابل رسیدگی هستند.

آیا نپرداختن اجرت المثل مشمول جلب می شود؟

اگر رای قطعی محکومیت پرداخت اجرت المثل صادر شده باشد و سپس اجراییه صادر شود و ظرف یک ماه از آن تاریخ زوج اقدام به پرداخت یا دادن دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل نداده باشد به تقاضای زوجه، دادگاه حکم جلب شوهر (زوج) را صادر می کند.

آیا اعسار و تقسیط (قسط بندی) اجرت المثل پذیرفته می شود؟

اگر شوهر مالی نداشته باشد می تواند با دادن دادخواست تقسیط اجرت المثل از دادگاه تقاضای قسط بندی مبلغ محکومیت اجرت المثل را کند و در صورت بودن شرایط اعسار، دادگاه حکم بر تقسیط صادر می کند. البته به شرطی که زوج مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.

جهت مشاوره در ضمینه مطالبه اجرت المثل کلیک کنید .

⇐09121574297
⇐09121574297

2 پاسخ
  1. علی گفت:

    با سلام و خسته نباشید بابت متن اجزت المثل ایام زوجیت چه مدارکی باید تو دادگاه باید ارایه بدم اقای وکیل لطفا کمک کنید

    1. ادمین گفت:

      با سلام و عرض خسته نباشید علی عزيز مدارک لازم جهت اجرت المثل ایام زوجیت در مطلب ذکر شده برای مشاوره با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 12 =