آنچه خواهید خوند :

نزاع دسته جمعی

نزاع دست جمعی

تعارض در لغت به معنای هرج و مرج، نزاع و ستیز میباشد. اصطلاح تعارض به دخالت چند نفر در یک درگیری اشاره دارد. چند نفره به معنای حداقل سه نفر درگیر در دعوا و درگیری است. 

 مجازات نزاع دسته جمعی چیست؟

در ماده 615 قانون مجازات اسلامی آمده است:«در صورت نزاع اشخاص با یکدیگر، هر یک از شرکت کنندگان در دعوا حسب مورد به مجازات زیر محکوم است:در صورتی که تعارض و نزاع منجر به قتل شود به حبس از یک تا سه سال.حبس از شش ماه تا سه سال اگر منجر به از کارافتادگی شود.
حبس از سه ماه تا یک سال در صورت ضرب و شتم.
تبصره 1- چنانچه اقدام شخص دفاع مشروع باشد مشمول این ماده نخواهد بود.
تبصره 2: مجازاتهای فوق حسب مورد مانع از اجرای احکام قصاص یا دیه نخواهد بود.بر اساس این ماده، تمامی افراد درگیر در درگیری مجرم شناخته شده و طبق این ماده مجازات می شوند. گروه حقوقی رضا عبدالمحمد همراه شما در دعاوی نزاع دسته جمعی با بهترین وکیل کیفری خواهیم بود برای تشکیل هر جرمی سه عنصر ضروری است:
عنصر حقوقی، عنصر مادی، عنصر روانی یا معنوی. به عناصر تشکیل دهنده جرم نزاع دسته جمعی در ادامه این مطلب اشاره میکنیم

وکیل طلاق


تعارض منجر به ناتوانی می شود
.1) عنصر قانونی جرم نزاع دسته جمعی (آنچه قانون می گوید)طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی، آن رفتار جرم محسوب نمی شود مگر اینکه در قانون برای آن رفتار مجازات تعیین شده باشد.بنابراین برای تشخیص اینکه چه رفتاری جرم است و چه رفتاری جرم نیست باید به حقوق کیفری مراجعه کرد. ماده قانونی که برای یک رفتار مجازات تعیین می کند عنصر قانونی جرم نامیده می شود.در ماده 615 قانون مجازات اسلامی رکن حقوقی جنایت نزاع دسته جمعی موضوع مجازات است که در بندهای قبل خواندیم. 
 2) رکن مادی چه چیزی میباشد؟ (چه اتفاقی در حقیقت باید بیوفتد) مهمترین نکته ای که در عنصر مادی جرم باید مورد توجه قرار گیرد، رفتار و پیامدهای جرم است:رفتار مجرم:ابتدا باید بررسی کنیم که قانونگذار چه اعمال و رفتارهایی را جرم انگاری کرده است. رفتار این جنایت نزاع با یکدیگر است. این تعارض مستلزم رفتار فیزیکی است و درگیری کلامی را شامل نمی شود.در نتیجه باید اتفاقی بیفتد:یکی از جرایم مقید جنایت نزاع دسته جمعی است، یعنی به علاوه ی مرتکب شدن رفتار، محقق شدن آن منوط به تحقق نتیجه جرم است.
 3) عنصر روانی چیست؟ (تأثیر سوء نیت در این جنایت چیست) عنصر روانی به این معناست که مجرمان آگاهانه و عمدا وارد درگیری شده و درگیر آن شوند.در واقع آنها باید داوطلبانه وارد درگیری می شدند و نه اینکه مجبور به دخالت در دعوای دیگران می شدند.

نتایج نزاع دسته جمعی چیست؟

ماده 615 قانون مجازات اسلامی سه نتیجه را برای این جرم بیان می کند:درگیری منجر به قتل و کشته شدن یک نفر می شود.

    • وجود حداقل 3 نفر در نزاع برای تحقق جرم لازم است .
    • باید ثابت شود که نزاع موجب نتایج به وجود امده بوده ، یعنی اگر نزاع انجام نمیشد حادثه ای هم به وجود نمی امد .
    • نقش فرد اسیب دیده در وقوع جرم اثری ندارد یعنی لازم نیست که فرد اسیب دیده از طرف های منازعه باشد .(ممکن است میانجی و یا فرد ثالث بوده باشد)
    • نزاع لفظی شامل منازعه نمیشود ، منازعه صرفا درگیری فیزیکی است .
    • تنها حضور فرد در منازعه به معنی شرکت در نزاع نیست و حتما باید افراد رفتاری را انجام دهند .
    • در صورت حضور در نزاع و تحقق اعمالی چون قتل و نقص عضو و …. تمام مرتکبان طبق کیفر های طرح شده محکومند و لازم نیست که شرکت کنندگان خود نیز مرتک ضرب و جرح شده باشند .
    • تحقق نزاع دسته جمعی منوط به معلوم نبودن نوع و کیفیت عمل مجرمانه افراد شرکت کننده در نزاع است و چنانچه عامل اصلی نزاع شناسایی شود با او طبق مواد قانونی در رابطه با ضرب و جرح عمدی رفتار میشود .
    • برای تشکیل هر جرمی در این دنیا سه عنصر وجود دارد که لازم و ضروري است :

 

    • عنصر قانونی،عصر مادی،عنصر روانی و یا معنوی

شرایط تحقق جرم نزاع دسته جمعی چیست؟

    • 1. در واقع حضور هر فردی که در هنگام منازعه نمیتوان شرکت در نزاع دسته جمعی محسوب شود و هر شخصی که رفتاری را انجام داده باشد در اصل جرم نزاع دسته جمعی را انجام داده است

 

    • 2. نزاع دسته جمعی درگیری فیزیکی است و درگیری لفظی شامل این جرم نمیشود

 

    • 3. بیشتر از سه نفر شاهد برای اثبات این جرم لازم است

 

    • 4. شرط تحقق شرکت در نزاع دسته ‌جمعی، نا معلوم بودن نحوه و کیفیت فعل مجرمانه افراد حاضر در منازعه است. چرا که اگر بتوان مرتکب اصلی را شناخت با او در حدود مواد راجع به ضرب و جرح عمدی رفتار خواهد شد.

 

    • 5. صرف شرکت در نزاع و تحقق نتایجی مثل قتل، نقص عضو یا ضرب و جرح، موجب محکومیت هر یک از مرتکبان به کیفر های مطروحه قانونی است و ضرورتی ندارد که شرکت‌ کننده در نزاع، خود نیز ضرب و جرحی وارد کرده باشد.

 

    • 6. تفاوتی ندارد که مجنی‌علیه (کسی که آسیب به او وارد شده) از جمله طرف‌ های درگیر بوده باشد یا میانجی یا شخص ثالث. بنابراین لازم نیست مجنی‌علیه حتماً خود از شرکت ‌کنندگان در منازعه باشد. نزاع دسته جمعی از جمله جرم های غیر قابل گذشت است که در تحقیقات و اجرای مجازات ان وجود شکایتی از سمت شاکی و گذشت نکردن او ضرورتی ندارد . با توجه به این توضیحات ممکن است شاکی خصوصی در پرونده وجود نداشته باشد و یا شاکی باشد اما قصد شکایت نداشته باشد و یا بخواهد رضایت بدهد .در هر صورت مرتکبین شامل مجازات شده و مجازاتشان اجرا خواهد شد . نکته ای که وجود دارد این است که رضایت شاکی میتواند باعث در نظر گرفتن تخفیفی در مجازات مجرمان شود .

⇐09121574297
⇐09121574297

2 پاسخ
  1. عباس گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید احتراما عده ای به ما حمله کردند و ما از خودمون دفاع کردیم اما یکی از اونها اسیب دیده است و پلیس برای همگی جرم نزاع دسته جمعی اعلام کرده است امکان ثابت کردن این موضوع وجود داره که ما دفاع از خود کردیم؟

    1. ادمین گفت:

      با سلام دوست عزیز میتونید در این ضمینه از خود دفاع کنید اما همجنان مجرم در نزاع دسته جمعی هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 10 =