نحوه طلاق ایرانیان مقیم انگلیس

طلاق ایرانیان مقیم انگلیس

آنچه راجب «طلاق ایرانیان مقیم انگلیس» قرار است بخوانید :

ایرانیان مقیم کشور انگلیس، برای طلاق دادن باید بر اساس شرایط طلاق کشور خودشان، یعنی ایران اقدام کنند. وکیل طلاق ایرانیان مقیم انگلیس، نقش مهمی در فرایند طلاق دارند و کمک می کند تا در فرآیند پیچیده و غم انگیز طلاق، منافع خود را به دست آورید.

 

شرایط و نحوه طلاق ایرانیان مقیم انگلیس

 

طلاق ایرانیان در انگلیس

طلاق در انگلیس برای ایرانیانی که در شهرهای مختلف انگلیس زندگی می کنند و مقیم آنجا هستند، باید به این صورت باشد که در دادگاه نسبت به طلاق تصمیم گیری شود. این به این معنی است که دو طرف باید در دادگاه حضور داشته باشند. از آنجایی که شاید امکان آمدن شما به ایران وجود نداشته باشد و یا اینکه نمی توانید حضور بلند مدت در ایران داشته باشید، پس حتما باید یک وکیل طلاق داشته باشید تا پیگیری های لازم را خودش انجام دهد.

 

وکیل طلاق ایرانیان مقیم انگلیس در مشهد

برای اینکه پرونده خود را دست یک وکیل متخصص بسپارید، باید به چند نکته توجه کنید.

  • وکیل شما باید پایه یک دادگستری باشد. کارآموزان وکالت نمی توانند پرونده های طلاق را وکالت کنند.
  • با توجه به اجباری بودن جلسات مشاوره قبل از طلاق، شما باید یک وکیل متخصص بگیرید تا نیازی به حضور شما در مراحل اداری پرونده نباشد.

 

سامانه میخک انگلیس

یکی از خدمات وزارت امور خارجه برای انجام خدمات حقوقی مثل طلاق، سامانه میخک است. ایرانیان می توانند با مراجعه به این سامانه، با استفاده از آدرس ایمیل و کد ملی خودشان، اقدام به ثبت نام در سایت بکنند. بعد از ثبت نام می توانید پرونده تشکیل دهید و همه اطلاعات هویتی خود را وارد کنید.

اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی، محل تولد و صدور شناسنامه، شغل، میزان تحصیلات و… است. بعد از اینکه همه اطلاعات هویتی خود را وارد کردید، می توانید در بخش وکالت نامه های سامانه، باید به یکی از آشنایان یا یک وکیل طلاق که پایه یک دادگشتری است، وکالت دهید تا اقدامات مربوط به طلاق را به صورت کاملا قانونی انجام دهد.

 

مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

طبق قوانین فعلی کشورما و ماده 6 قانون مدنی، طلاق کلیه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج کشور باشند، طبق قانون ایران است. در ادامه ما به برسی انواع طلاق ایرانیان مقیم انگلیس می پردازیم.

 

زوج و زوجه ایرانی هر دو مقیم انگلیس هستند و قصد طلاق توافقی دارند

برای این شرایط، بهترین کار این است که هر دو به سفارت یا دفتر حافظ منافع ایران، در خارج از کشور مراجعه کرده و برای یک شخصی در ایران که می تواند یکی از آشنایان یا وکیل طلاق باشد، وکالت طلاق را از طریق پست ارسال کند تا وکیل در اسرع وقت رای طلاق توافقی را از دادگاه بگیرد و بعد از آن در محضر طلاق، ثبت رسمی شود.

سپس مدارک را برای زوج و زوجه در خارج از کشور ارسال کند. در بیشتر مواقع این کار به صورت غیر حضوری هم انجام می شود. با توجه به سامانه میخک که توسط وزارت امور خارجه تاسیس شده است، باید به سامانه مراجعه کنید و وکالت را تنظیم کنید. بعد از امضا وکالت، شخص وکیل می تواند به وزارت خارجه در ایران مراجعه کند و وکالت نامه را اخذ کند. که در این صورت دیگر نیازی به پست کردن نیست.

 

زوجه مقیم خارج است و زوج در خارج یا ایران، با طلاق موافق نیست

 

زوجه مقیم خارج است و زوج در خارج یا ایران، با طلاق موافق نیست

در این حالت زوجه می تواند وکالت طلاق خود و دلیلی که برای طلاق دارد را برای وکیل مهریه یا طلاق خود در ایران بفرستد و تقاضای طلاق یک طرفه بکند. رای دادگاه خارجی در صورتی در ایران معتبر است که طبق قوانین ایران رعایت شده باشد. در غیر این صورت با داشتن رای دادگاه خارجی که قوانین ایران رعایت نشده است، باید دوباره از اول درخواست طلاق توسط زوجه، در ایران ثبت شود ولی داشتن رای دادگاه تنفیذ نشده برای گرفتن طلاق در دادگاه ایران خیلی تاثیر گذار است.

 

زوج مقیم خارج از کشور است ولی زوجه مقیم خارج یا ایران، موافق طلاق نیست

توجه داشته باشید که طبق قانون کشور ایران، کسی که تبعیت ایرانی دارد و مقیم خارج از کشور است، حق طلاق با مرد است. زوج به راحتی می تواند با فرستادن وکالت طلاق خود از کشور محل اقامت، به یکی از آشنایان یا یک وکیل طلاق در ایران، درخواست طلاق را ثبت کند. اگر زوجه مقیم خارج از کشور است می تواند به دادگاه محل اقامت خود مراجعه کند و رای طلاق به درخواست خود را بگیرد و سپس طلاق را با دادن دادخواست تنفیذ طلاق، تنفیذ کند.

 

مدارک لازم برای ثبت طلاق ایرانیان مقیم انگلیس

ایرانیان مقیم انگلیس که طلاق خود را انگلیس ثبت نموده اند، برای ثبت طلاق در ایران نیاز به یکسری مدارک دارند. مدارکی که برای ثبت طلاق لازم است شامل :

  • اصل شناسنامه زوج و زوجین
  • اصل کارت ملی زوج و زوجین
  • حکم طلاق صادر شده از دادگاه محل اقامت زوج یا زوجه با ترجمه فارسی
  • برگه ضیغه شرعی طلاق گرفته شده از مرکزهای اسلامی مورد تایید سفارت
  • سند ازدواج و رونوشت آن

 

مهریه زوجه در خارج از کشور

زوجه ای که در خارج از کشور زندگی می کند و قصد گرفتن مهریه دارد، باید به این نکته توجه کند که تنها اموالی که زوج در ایران دارد را می تواند به عنوان مهریه از زوج طلب کند. با توجه به اینکه زوجه خیلی وقته در ایران سکونت نداشته است، می تواند از یک وکیل مهریه برای ایرانیان خارج از کشور کمک بگیرد تا پروسه گرفتن مهریه خود را بتواند سرعت ببخشد. برای گرفتن یک وکیل مهریه یا طلاق خبره و کاربلد که دارای پایه یک دادگستری هم باشد، می توانید با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 13 =

مشاوره های حقوقی و تخصصی دکتر عبدالمحمد

برای رزرو نوبت و مشاوره میتوانید از طریق دکمه زیر با دکتر عبدالمحمد تماس بگیرید.

روی دکمه کلیک کنید.