وکیل انحصار وراثت

قوانین انحصار وراثت

فهرست مطالب

فوت افراد آثار قابل ملاحظه ای به لحاظ قانونی را دارا می باشد، که یکی از مهم ترین آثار آن، انتقال اموال متوفی به ورثه ایشان می باشد. این انتقال اموال دو حالت دارد: گاهی متوفی پیش از فوت، وصیت نامه ای تنظیم کرده و از پیش، میزان بدهی، پرداخت دیون، نحوه تقسیم و انتقال اموال مشخص شده است. گاهی نیز وصیت نامه ای وجود ندارد و وراث باید پس از پرداخت دیون و بدهی های متوفی، طبق قانون مدنی باقی مانده اموال را تقسیم کنند. برای این کار نیز بهتر است ابتدا افرادی که استحقاق دریافت ارث را دارند مشخص شوند و سپس به هر کدام از آن ها طبق قانون ارثیه تعلق گیرد. برای تسهیل امور مربوط به انحصار وراثت می توانید از وکیل انحصار وراثت خبره کمک بگیرید.

ویژگی های وکیل انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت همان تصدیق انحصار وراثت است و درواقع به سندی گفته می شود که مبنی بر آن تاریخ دقیق مرگ متوفی و ورثه ایشان مشخص گردیده و توسط شورای حل اختلاف صادر خواهد شد. طبق گواهی انحصار وراثت، تمامی ارکان دولتی ورثه ی متوفی را به عنوان وارث به رسمیت می شناسند. این گواهی در حالت کلی نشان دهنده تعداد ورثه و میزان سهم الارث هر یک از آن ها می باشد. ارائه این گواهی در نقل و انتقالات اموال به ارث رسیده و عملیات ثبتی لازم است.

 

 

فرآیند انحصار وراثت را چگونه و از کجا آغاز کنیم؟

بطورکلی برای انحصار وراثت باید مراحل زیر طی شوند:

  • گواهی فوت از اداره ثبت احوال دریافت شود.
  • به شورای حل اختلاف آخرین شهری که متوفی در آن ساکن بوده مراجعه شود.
  • جهت تأیید وراث و دریافت استشهادیه انحصار وراثت به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه شود.
  • برای ثبت دادخواست به شورای حل اختلاف مراجعه شود.
  • مالیات ارث مورد نظر از طریق اداره مالیات پرداخت گردد.
  • برای اطمینان از عدم حضور وراث دیگر، در روزنامه آگهی چاپ شود.
  • یک ماه پس از چاپ آگهی، گواهی انحصار وراثت صادر خواهد شد.

وکیل انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت

همانطور که می دانید امروزه وکلا در انواع پرونده های حقوقی کار وکالت انجام می دهند. ممکن است یک وکیل پایه یک دادگستری در تمامی زمینه های مالیاتی، حقوقی، خانواده و … فعالیت کند. وکیل انحصار وراثت، وکیلی است که بطور تخصصی به پرونده های انحصار وراثت می پردازد. به همین دلیل نیز از تمامی جزئیات و قوانین این حوزه آگاهی و اطلاعات کافی دارد.

مراحل پرونده انحصار وراثت کمی زمانبر بوده و کوچکترین اشتباهی در انحصار وراثت، تحریر و تقسیم ترکه ممکن است پروسه پرونده را چندین ماه طولانی تر کند. همچنین ممکن است بعد از متوفی در تقسیم اموال، بین وراث درگیری و تنش هایی به وجود آید. به همین دلیل نیز بهتر است از وکیل انحصار وراثت در انجام انحصار وراثت کمک بگیرید.

 

ویژگی های وکیل انحصار وراثت

برای جلوگیری از بروز هرگونه خطا و مشکلی در اسناد و مدارک لازم جهت تقسیم ارث و پرداخت مالیات آن ها، بهتر است با وکیل انحصار وراثت مشورت کنید. هنگام انتخاب وکیل انحصار وراثت باید به ویزگی های او توجه کافی داشته باشید  تا بتواند به بهترین شکل ممکن کارها را به انجام برساند. مهمترین ویژگی های وکیل انحصار وراثت خوب عبارتند از:

  1. تجربه و سابقه حقوقی قوی در زمینه رسیدگی به پرونده های انحصار وراثت داشته باشد.
  2. داشتن پرونده های موفق در زمینه انحصار وراثت.
  3. برای سهامداران گواهی انحصار وراثت دریافت کند.
  4. آشنایی کامل با قوانین ارث و مالیات بر ارث.

 

مدارک لازم جهت انحصار وراثت

از آنجا که انحصار وراثت یک روال اداری و قضایی است برای پروسه و انجام پرونده مدارکی لازم است که عبارتند از:

  1. گواهی فوت شخص فوت شده
  2. کارت ملی و شناسنامه شخص فوت شده
  3. کارت ملی و شناسنامه ورثه
  4. در صورت تأهل متوفی عقدنامه
  5. استشهادیه محضری
  6. رسید پرداخت مالیات اموال متوفی

شرایط وکیل انحصار وراثت

نکات مهم و قوانین انحصار وراثت

  1. در صورت غایب یا مفقود الاثر بودن شخص نمی توان اموال او را تقسیم کرد.
  2. پس از فوت متوفی و مشخص شدن طلبکاران، گواهی انحصار صادر می شود. پس از صدور گواهی انحصار وراثت، ذی نفعان می توانند اقدام به ارائه دادخواست به دادگاه داشته باشند.
  3. تنها پس از به جای آوردن تمامی دیون مالی متوفی و کفن و دفن ایشان و …، مالکیت وراث به ترکه متوفی اجرا خواهد شد.
  4. در صورت عدم پرداخت دیون متوفی، وراث اجازه معامله با اموال برجای مانده از متوفی را ندارند.
  5. درصورت مشخص نبودن تاریخ فوت افرادی که از یکدیگر ارث می برند، این افراد هیچ یک از دیگری ارث نخواهد برد، مگر در مواردی خاص و نادر.
  6. اگر از بین توارث، تعدادی از آن ها فوت کرده و تنها تاریخ فوت یکیشان مشخص باشد، فقط شخصی که دارای تاریخ فوت مجهول باشد از دیگری ارث خواهد برد.

 

آیا برای دادخواست انحصار وراثت سامانه مجزا وجود دارد؟

برای انحصار وراثت سامانه مجزایی وجود ندارد و برای اقدام به این امر باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید و از طریق همین سامانه نیز تمامی اوراق و ابلاغیه های قضایی به متقاضیان اعلام خواهد شد. در صورت وجود چندین ورثه ثبت نام کی از آن ها در سامانه ثنا نیز کفایت می کند و نیازی به ثبت نام همه آن ها نخواهد بود. در حالت کلی اگر شخصی قبلا در سامانه ثبت نام کرده باشد برای اطلاع از روند پرونده جدید، نیازی به ثبت نام مجدد نخواهد بود.

 

کلام آخر

همواره بعد از فوت افراد، نزدیکان وی به جهت دریافت اموال ایشان اقدام می کنند. دریافت اموال متوفی مراحل مختلفی دارد. برای این کار ابتدا باید گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده و سپس باقی امور را به انجام برسانید. از انجا که ممکن است پروسه انحصار وراثت همراه با درگیری و تنش هایی باشد، داشتن وکیل انحصار وراثت می تواند در جهت تسریع و تسهیل امور برای شما مفید واقع شود.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

2 پاسخ
  1. مهنا گفت:

    سلام من دختر مجردی هستم و پدرم فوت شده. الان چطوری می تونم هزینه جهیزیه ام رو از اموال پدرم بگیرم؟ بقیه ورثه راضی به اینکار نیستن.

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      سلام کاربر عزیز
      پرداخت مبلغ جهیزیه ارتباطی به ارث ندارد و ورثه میتواند مانع اینکار شود.اما برای اطلاع از جزئیات مسئله بهتر است از مشاوره رایگان مجموعه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سه =