وکیل قاچاق کالا و ارز

وکیل قاچاق کالا و ارز

فهرست مطالب

 قاچاق کالا و ارز چیست؟

انتقال هرگونه ارز یا کالا از داخل یا خارج کشور قاچاق کالا و ارز نام دارد. در حمل‌ونقل کالا آیین‌نامه‌هایی تعبیه شده که اگر شخصی آن‌ها را رعایت نکرده یا مجوزهای لازم را کسب نکند، قاچاق اتفاق می‌افتد. برخی موارد هستند که به لحاظ قانونی ممنوع قلمداد شده‌اند؛ مثلاً برخی کالاها از جمله مواد مخدر ممنوع‌الورود هستند یا مثلاً صادرات آثار باستانی ممنوع می‌باشد. در قاچاق ارز نیز ارزی به داخل یا خارج از کشور هدایت می‌شود. یکی از مواردی که تأثیر منفی بر اقتصاد کشور ما دارد قاچاق می‌باشد. به همین دلیل نیز برای مبارزه و جلوگیری از قاچاق قوانین جدیدی تصویب شده است.

 

ویژگی های وکیل قاچاق کالا و ارز

 

 وکیل قاچاق کالا و ارز

منظور از وکیل قاچاق کالا و ارز، وکیل پایه یک دادگستری است که وکالت پرونده‌های قاچاق کالا و ارز را نیز بپذیرد. قاچاق لفظی ترکی است که به معنای حمل و نگهداری کالاهای ممنوعه می‌باشد. قانون‌های متعددی در زمینه قاچاق کالا و ارز وجود دارد که هر کدام پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل نیز بهتر است در دعاوی قاچاق از وکیل قاچاق کالا و ارزی خبره کمک بگیرید. گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد با وکلای خبره خود آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمینه قاچاق به شما عزیزان می‌باشد.

 

 مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کدام است؟

مرجع دارای صلاحیت برای رسیدگی به پرونده‌های قاچاق، اداره تعزیرات حکومتی می‌باشد. حال اگر عمل قاچاق توسط کارمندان یا مأمورین حکومت اجرا گردد، بررسی پرونده در صلاحیت دادسرای انقلاب خواهد بود. وکیل قاچاق کالا و ارز با تمامی پیچیدگی‌های این پرونده‌ها آشنا بوده و با دانش و بینش خود به بهترین نحو ممکن پرونده را در مسیر درست هدایت خواهد کرد.

 

 کالاهای قاچاق

قانون‌گذار کالا را به شرح ذیل تقسیم‌بندی نموده است:

۱. کالای مجاز:

کالایی است که برای واردات یا صادرات آن با پیش روگیری آیین‌نامه‌های گمرکی و بانکی نیاز به هیچ‌گونه مجوزی ندارد.

۲. کالای مجاز مشروط:

کالایی است که برای واردات یا صادرات آن با پیش روگیری آیین‌نامه‌های گمرکی و بانکی نیاز به کسب مجوز دارد.

۳. کالای ممنوع:

این کالا از نامش نیز پیداست که واردات یا صادرات آن طبق قانون کشور ممنوع می‌باشد.

 

 مجازات قاچاق کالا و ارز

اگر فردی مرتکب قاچاق کالا و ارز (حمل یا نگهداری) شود، ابتدا کالای مذکور ضبط شده و سپس به مجازات نقدی نیز محکوم می‌شود. این مجازات به‌صورت زیر می‌باشند:

 

وکیل قاچاق کالا و ارز

 

در صورت قاچاق سازمان‌یافته هر یک از کالاهای بالا، از ۹۱ روز تا ۵ سال حبس در انتظار مجرم خواهد بود. اگر قاچاق با دانش بر مؤثربودن آن یا به‌قصد مقابله با نظام روی دهد و نظام اقتصادی کشور را دچار مشکلاتی کند در این حالت شامل ضوابط مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور شده که مجازات آن نسبت به موارد بالا سنگین‌تر خواهد بود.

 

 قاچاقچی حرفه‌ای و مجازات آن!

قاچاقچی حرفه‌ای فردی است که بیش از ۳ با مرتکب قاچاق کالا یا ارزهای به ارزش بیش از ۱۰ میلیون ریال شده باشد. مجازات قاچاقچیان حرفه‌ای حداکثر جزای نقدی، شلاق و همچنین حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال می‌باشد.

 

وظایف وکیل قاچاق کالا و ارز

  • اطلاع از قوانین جدید و قدیم زمینه قاچاق کالا و ارز
  • صیانت از حقوق افراد و دارابودن ارق کاری
  • توانایی کنترل پرونده از جهات مختلف
  • کاهش هزینه و زمان برای رسیدگی و به‌نتیجه‌رسیدن پرونده
  • انجام اقداماتی در جهت تسریع روند دادرسی به پرونده
  • تلاش در جهت کاهش میزان جرایم موکل
  • ارائه اطلاعات کافی دررابطه‌با مفاد قانونی مربوطه به موکل
  • بررسی تمامی راه‌های قانونی برای اثبات بی‌گناهی یا جرم موکل
  • تلاش برای حصول موفقیت که درصد زیادی از آن در گرو تخصص، تجربه و سابقه کاری می‌باشد.

 

ویژگی های وکیل قاچاق کالا و ارز

 

مصادره اموال به‌عنوان مجازات قاچاق کالا و ارز چگونه است؟

در حال حاضر یکی از جرایم شایع در جامعه مصادره اموال به‌عنوان مجازات قاچاق کالا و ارز می‌باشد. درصورتی‌که فردی مرتکب قاچاق شود تمامی اموال مذکور ضبط خواهد شد که بر خلاف باور عموم بسیار مفید واقع شده است. این امر به عاملی بازدارنده در ارتکاب مکرر بزه قاچاق تبدیل شده است. مصادره معمولاً به دو صورت دائم و موقت و هنگام صدور حکم یا پس از آن اجرا می‌شود. اشیا و اموالی که در اثر جرم تحصیل شده یا به هنگام ارتکاب استعمال شده و یا همچنین وسیله جرم به‌حساب می‌آیند حکم مختص خود را خواهند داشت. این اموال باید معدوم، مسترد یا ضبط شوند.

 

مصادیق جرایم مربوط به قاچاق ارز

وکیل قاچاق کالا و ارز برخی مصادیق جرایم مربوط به قاچاق ارز را این‌گونه بیان کرده‌اند:

  • ورود یا خروج ارز از کشور بدون رعایت قوانین و ضوابطی که توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.
  • هرگونه خروج ارز از کشور بدون رعایت قوانین و ضوابطی که توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.
  • انجام معامله ارزی نظیر خرید، فروش، حواله یا معاوضه در کشور. البته اگر طرف دیگر معامله صرافی مجاز، بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری که از بانک مرکزی مجوز داشته باشد، مانعی ندارد.
  • انجام هرگونه معامله ارزی که توسط صرافی و غیر از آن انجام شود و تحویل ارز یا ما به‌ازای آن به روزهای آینده موکول گردد؛ اما سبب تحویل ارز نگردد (یا از ابتدا قصد تحویل ارز نداشته و تنها به مقصود تسویه تفاوت قیمت ارز باشد).
  • انجام خدمات ارزی در داخل کشور بدون مجوز انجام عملیات صرافی از بانک مرکزی برای اشخاصی خارج از کشور.
  • ثبت ناقص، ثبت خلاف واقع اطلاعات معامله و یا عدم ثبت معاملات ارزی در سامانه ارزی توسط صرافی، بانک یا مؤسسات مالی و اعتباری معتبر.
  • ارائه صورت‌حساب خرید خلاف واقع یا ناقص و یا عدم ارائه صورت‌حساب خرید معتبر به مشتری توسط صرافی، بانک یا مؤسسات مالی معتبر.
  • حمل، نگهداری یا عرضه ارز بدون صورت‌حساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود.
دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =