بعد از فوت فرد مجرد چه کسانی ارث می برند

تقسیم ارث فرد مجرد

آنچه راجب «تقسیم ارث فرد مجرد» قرار است بخوانید :

هنگام فوت افراد مجرد سوالی که برای اطرافیان ایشان پیش می آید این است که متوفی همسر و فرزندی ندارد حال تکلیف اموال بر جای مانده از ایشان چه می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تقسیم ارث فرد مجرد قواعد خاصی داشته که بر اساس طبقات ارث تعیین می شوند. در صورت در قید حیات بودن پدر و مادر فرد مجرد، اولویت با آن ها خواهد بود. طبق قانون ارث اگر افراد طبقه اول در قید حیات نباشند، به افراد طبقه دوم ارثیه تعلق می گیرد.

 

تعریف و مفهوم طبقات ارث

 

بر اساس طبقات ارث به چه کسانی ارث تعلق می گیرد؟

به هنگام فوت افراد به اطرافیان متوفی ارث تعلق می گیرد. این اطرافیان که مستحق دریافت ارث می باشند با توجه به طبقات ارث تعیین می گردند. طبقات ارث به شرح ذیل می باشند:

  • طبقه اول: شامل پدر، مادر و فرزندان که درجه اول بوده و درجه دوم نیز شامل نوه ها و نتیجه ها می باشد.
  • طبقه دوم: شامل پدربزرگ و مادربزرگ که درجه اول هستند و سپس برادر یا خواهر درجه دوم محسوب می شوند.
  • طبقه سوم: شامل عمه، عمو، خاله و دایی که درجه اول هستند و فرزندان هر کدام از افراد ذکر شده درجه دوم به حساب می آیند.

 

ارث فرد مجرد به چه صورت تقسیم می شود؟

جنسیت فرد مجرد تاثیری در نحوه تقسیم ارث ایشان نداشته و تقسیم ارث صرفا بر اساس طبقات ارث انجام خواهد شد. اگر پدر و مادر فرد مجرد زنده باشند، اموال ایشان تقسیم بر سه شده و یک قسمت به مادر و دو قسمت به پدر متوفی ارث می رسد. لازم به ذکر است که در این حالت خواهر و برادر متوفی ارث می برند. در صورت فوت یکی از والدین تمامی اموال به والد در قید حیات می رسد.

اگر والدین فرد مجرد در قید حیات نباشند، اموال ایشان به نسبت دو به یک بین برادر ها و خواهرهای متوفی تقسیم می شود. در صورتی که خواهر و برادر نیز در قید حیات نباشند، به همین نسبت اموال بین خواهرزاده و برادرزاده های متوفی تقسیم می شوند.

نکته حائز اهمیت آن است که اگر افراد یک طبقه در قید حیات نباشند، ارث به افراد طبقه بعدی خواهد رسید.

 

میزان سهم الارث برادر و خواهر در فوت فرد مجرد

 

در صورت فوت فرد مجرد، میزان سهم الارث خواهر و برادر ایشان چقدر خواهد بود؟

ابتدا باید در نظر داشت که خواهر و برادر تنها در صورتی از فرد مجرد ارث می برند که پدر و مادر ایشان در قید حیات نباشند. در این حالت از آنجا که فرد مجرد همسر و فرزندی هم ندارد؛ بنابراین به خواهر و برادر ایشان سهم الارث تعلق می گیرد. طبق قانون ارث برادر دو برابر خواهر ارث می برد. حال اگر خواهر و برادر متوفی نیز در قید حیات نباشند، به افراد حاضر در طبقه بعدی ارث تعلق می گیرد.

 

وکیل انحصار وراثت برای تقسیم ارث فرد مجرد

برای تقسیم ارث بهتر است از یک وکیل ارث مجرب و متخصص کمک گرفته تا بدون هیچگونه ابهام و مشکلی تقسیم ترکه و دعاوی آن به نتیجه رسد. دکتر رضا عبدالمحمد با تخصص و تجربه در زمینه پرونده های انحصار وراثت می تواند در کمترین زمان ممکن پرونده انحصار وراثت شما را به نتیجه مطلوب برساند. برای دریافت مشاوره با شماره 09121574297 تماس حاصل فرمایید.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سیزده =

مشاوره های حقوقی و تخصصی دکتر عبدالمحمد

برای رزرو نوبت و مشاوره میتوانید از طریق دکمه زیر با دکتر عبدالمحمد تماس بگیرید.

روی دکمه کلیک کنید.