شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا

شرایط و مراحل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

فهرست مطالب

از آنجا که ایتالیا کشوری مهاجر پذیر است، اخذ پذیرش تحصیلی در کشور ایتالیا به آسانی انجام می گیرد. با دریافت برخی بورسیه های تحصیلی می توانید بصورت رایگان در این کشور تحصیل کنید. ایتالیا علاوه بر فرهنگ، اقتصاد و آموزش، جاذبه های طبیعی زیادی نیز دارد به همین دلیل مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. تعداد متقاضیان تحصیل در این کشور روز به روز در حال افزایش است، این بدین معنیست که مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا مورد توجه دانشجویان می باشد.

 

مزایای مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا

 

تحصیل در کشور ایتالیا

پاسخ مشترک تمام دانشجویان بین المللی که در ایتالیا تحصیل می کنند درمورد ایتالیا این است که رفتار اساتید و دیگر دانشجویان بسیار محترمانه و دوستانه و همچنین فرهنگ و معماری دانشگاه ها بسیار عالی و متنوع می باشد. یادگیری زبان ایتالیایی برای صحبت کردن و برقراری ارتباط با مردم خونگرم این کشور نیاز است. در مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، هزینه های تحصیل نسبتاً پایین است با این وجود می توانید از بورسیه های تحصیلی این کشور استفاده کنید. برای انجام امور اداری مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می توانید با وکیل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مشورت کنید.

 

مراحل درخواست برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

  1. ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر در ایتالیا در مورد مدارک پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا را بپرسید و سپس آن دانشگاه با توجه به مدارک شما اعلام می کند که آیا شما استاندارد های لازم جهت تحصیل در آن دانشگاه را دارید یا نه.
  2. در مرحله دوم باید نامه پذیرش تحصیلی را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز به سفارت ایتالیا یا کنسولگری این کشور تحویل داده و منتظر مدیریت و پردازش درخواست خود بمانید.
  3. لیست نهایی دانشجویان پذیرفته شده تا پایان ماه آگوست هر سال در صفحه سفارت یا کنسولگری ایتالیا قابل مشاهده خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دادخواست پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای دانشگاه های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشند اما رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش که بصورت فرم درخواست آنلاین یا کاغذی موجود می باشد.
  • کپی از مدرک دیپلم دبیرستان یا مدرک معادل آن که شامل ریزنمرات و گواهی پایان تحصیلات می باشد.
  • مدرک زبان معتبر که بسته به زبان تحصیل در دانشگاه می تواند مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی (تافل یا آیلتس) باشد.
  • رزومه کاری از تحصیلات، تجارب، مهارت ها و دستاورد های تحصیلی و دانشجویی.
  • انگیزه نامه که نشان دهنده هدف دانشجو از تحصیل در این کشور می باشد.
  • توصیه نامه که تایید کننده توانایی های علمی و حرفه ای دانشجو است و باید توسط اساتید یا کارفرمایان نوشته شود.
  • پاسپورت معتبر
  • برنامه تحصیلی دقیق
  • عکس 3*4
  • نمونه کار هنری
  • نمره آزمون های SAT یا ACT

 

مراحل مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا

 

مزایای تحصیل در کشور ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مزایای زیادی دارد به همین دلیل نیز دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در این کشور هستند. مزایای تحصیل در ایتالیا عبارتند از:

  1. هزینه های نسبتاً پایین داشگاه های ایتالیا

هزینه های دانشگاه های ایتالیا به نسبت هزینه های دانشگاه دولتی سایر کشور های اروپایی پایین تر بوده. معمولا هزینه تحصیل در کشور های اتحادیه اروپا بیشتر از هزینه تحصیل در کشور های غیر عضو اتحادیه اروپا می باشد. گرچه برخی نیز اینگونه نیستند. به هر حال دانشجویان پیش از انجام هرگونه اقدامی باید به مسئله هزینه های آن توجه نمایند.

  1. تجربه آموزش براساس سیستم بولونیا ایتالیا

یکی از قدیمی ترین کشور های اروپا بولونیا است که قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد. فرآیندی توسط منطقه آموزشی عالی اروپا جهت ایجاد یک سیستم آموزشی منسجم، یکنواخت و جذاب تر استفاده می شود که به آن نیز بولونیا می گویند. بسیاری از کشورهای اروپایی از بولونیا استفاده می کنند و این موضوع به دانشجویان این امکان را می دهد که مدرکشان در صورت مهاجرت به هر کشور دیگری که از سیستم بولونیا استفاده می کند معتبر بوده و به رسمیت شناخته می شود.

  1. پیشتاز بودن کشور ایتالیا در مد و معماری

میلام یکی از 4 پایتخت مد در جهان است که فرهنگ و معماری برجسته و بی نظیری دارد. با گشت و گذار در شهر های ایتالیا می بینید که بناها و ساختمان های این کشور زیبایی و سبک منحصر بفرد خود را دارند.

  1. لذت از آب و هوای مدیترانه ای بی نظیر

سبک زندگی مدیترانه ای به دلیل مزایای تندرستی و سلامتی آن بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته و آفتاب درخشان، نسیم خنک دریا، میوه و سبزیجات خوش طعم نیز از موارد مورد نیاز آن هستند. مثلا منطقه ساردینیا از معدود ماطق آبی جهان است که مردم آن بطور میانگین بیش از 90 سال عمر می کنند.

  1. بازدید از

    مکان های تاریخی فوق العاده

دانشجویان در اوقات فراغت خود می توانند به بازدید از این مکان های شگفت انگیز و قدیمی بپردازند.

 

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا

 

دوره های لازم جهت آمادگی برای تحصیل در ایتالیا

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا لازم است که شرایط زیر را دارا باشید:

  • شرکت در دوره های آمادگی تحصیلی
  • شرکت در دوره های پیش دانشگاهی
  • شرکت در دوره آمادگی زبان انگلیسی

 

مهلت درخواست برای دانشگاه های ایتالیا

در کشور ایتالیا مهلت گرفتن پذیرش تحصیلی براساس ملیت دانشجو و موسسه آموزشی و دانشگاه متفاوت بوده و دانشجویان بین المللی بهتر است پیش از انجام هرگونه اقدامی مهلت اخذ پذیرش را بررسی کرده و در تاریخ معین مدارک خود را ارسال نمایند. این مهلت برای دانشجویان کشور های اتحادیه اروپا از ابتدای نوامبر تا ابتدای سپتامبر و برای دانشجویان کشور های غیر اتحادیه اروپا از ابتدای نوامبر تا 15 اپریل می باشد.

 

نحوه اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به چه صورت است؟

دانشجویان بین المللی که کارشناسی خود را پیش تر به پایان رسانده و در حال حاضر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا هستند ابتدا باید مدارک خود را برای واحد آموزشی مربوطه ارسال و ثابت کنند که واجد الشرایط هستند. مدارک مورد نیاز جهت ارسال به واحد آموزشی شامل مدارک هویتی، صلاحیت و شایستگی های تحصیلی، تمکن مالی و انگیزه نامه می باشند.

 

کلام آخر

همانطور که می دانید ایتالیا کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی است که برای زندگی و ادامه تحصیل محیطی جذاب می باشد. آب و هوای متنوع، هنر و معماری چشم نواز، موسیقی و مناظر زیبا نیز افراد را به مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا ترغیب می کند. در زمینه تحصیلی نیز ایتالیا از رتبه بالایی در رتبه بندی جهانی برخوردار است به همین دلیل نیز مقصد دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل می باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

3 پاسخ
  1. سالار گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دیپلم انسانی دارم با معدل 19/60، آیلتس 7 هم دارم. میتونم از بورسیه تحصیلی ایتالیا استفاده کنم؟ البته تا سقف 1500 یورو می تونم شهریه رو خودم بپردازم.

  2. حسام گفت:

    سلام برای تحصیل در مقطع کارشناسی ایران بهتره یا ایتالیا؟ من میخوام تو ازمون til قبول بشم و بورسیه شم

  3. mahsa گفت:

    سلام من دانش اموز دبیرستانی هستم در رشته عکاسی. اگر بخوام قبل از گرفتن دیپلمم به ایتالیا مهاجرت کنم امکانش هست؟ چه مدرک زبانی داشته باشم بهتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =