طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟

آنچه راجب «طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟» قرار است بخوانید :

طلاق یک پدیده پیچیده است که قوانین خاص خودش را دارد. با توجه به اینکه قوانین و مقررات هر کشور فرق دارد، پروسه طلاق دشوارتر می شود. بهتر است برای انجام این امور از یک وکیل طلاق یا وکیل مهریه کمک بگیرید. در این مقاله ما قصد داریم درباره طلاق توافقی زوج و زوجه در خارج از کشور، طلاق یک طرفه (زوجه مقیم خارج است و تقاضای طلاق دارد ولی زوج ساکن ایران است و مخالف طلاق است) و برعکس آن صحبت کنیم.

 

طلاق توافقی زوج و زوجه در خارج از کشور

 

طلاق توافقی زوج و زوجه در خارج از کشور

اگر زوج و زوجه هر دو مقیم خارج از کشور هستند و تقاضای طلاق دارند، باید هر کدام به وکلای جداگانه، وکالت برای طلاق بدهند. توجه داشته باشید که این وکالت حتما باید به وکیل طلاق اعطا شود. وقتی که شما برای وکیل اقدام کردید، باید به سامانه میخک وزارت امور خارجه مراجعه کنید و 2 عدد وکالت نامه طلاق، یکی برای زوج و دیگری برای زوجه تنظیم کنید.

مشخصات وکیل هر دو طرف باید در این سامانه درج شود. بعد از دریافت کد رهگیری، به سفارت خانه ایران مراجعه کرده و وکالت فیزیکی را دریافت کنید. وکالت نامه و مدارک دیگر طلاق باید به وکیل ارسال شود تا در دادگاه پرونده شما پیگیری شود. بعد از اینکه حکم طلاق در دفترخانه رسمی ثبت شد، مدارک معتبری مثل سند طلاق و شناسنامه با مهر طلاق برای زوجین ارسال می شود تا بعد از تایید وزارت امور خارجه ایران، به اطلاع سفارت برسد.

طلاق توافقی به معنای موافقت زوج و زوجه برای جدا شدن از هم است که مسائلی مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزند و استرداد جهزیه، مقوله شخصی به حساب می آید و به خود زوجین بستگی دارد. می توان یک بخشی از این ها را ببخشید و بخشی دیگر را طلب کنید. می توانید برای این موضوع از یک وکیل مهریه برای ایرانیان خارج از کشور کمک بگیرید. در مورد فرزند هم، می توانید تعیین کنید که حضانت فرزند را چه کسی می خواهد برعهده بگیرد.

 

طلاق یک طرفه ایرانیان مقیم خارج از کشور

طلاق یک طرفه، مقوله پیچیده ای است و نیاز به یک فرایند طولانی دارد. در واقع طلاق یک طرفه ایرانیان خارج از کشور، یکی از سخت ترین نوع طلاق است و هزینه وکالت و مدت زمان آن طولانی است. در ادامه به توضیح مفصل این موضوع می پردازیم.

 

زوجه مقیم خارج از کشور است اما زوج ساکن ایران است و موافق طلاق نیست

درخواست طلاق زوجه باید در سامانه میخک وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ثبت شود و بعد از انجام مراحل، کد رهگیری دریافت کنند. اول باید وکالت نامه تنظیم شود و با هم فکری وکیل طلاق خود، دلیل طلاق را در نظر بگیرید و سپس دادخواست طلاق یک طرفه بدهید. دلایل زوجه باید یکی از 12 دلایل مربوط به شروط ضمن عقد باشد. دقت کنید که رای دادگاه خارج از کشور در صورتی برای محاکم جمهوری اسلامی ایران، اعتبار دارد که شرایط قانونی، عرف و شرعی طلاق در ایران رعایت شده باشد. در غیر این صورت طلاق فاقد هر گونه اعتباری است.

 

طلاق یک طرفه ایرانیان مقیم خارج از کشور

 

زوج مقیم خارج از کشور است اما زوجه ساکن ایران است و موافق طلاق نیست

حق طلاق برای ایرانی های خارج از کشور، با مرد است. مرد باید مدارک موردنیاز خود را جهت ثبت طلاق برای یکی از آشنایان یا وکیل خود در ایران ارسال کرده تا مراحل لازم برای درخواست طلاق را انجام دهد. بعد از این، باید مهریه را به نرخ روز محاسبه کرده و به پرداخت آن اقدام کند. طبق ماده 15 قانون حمایت از خانواده، اگر مرد مقیم خارج از کشور است و شرایط طلاق را دارد، می تواند به راحتی درخواست طلاق خود را با سفارت ایران مطرح کند.

 

طلاق زوج و زوجه که هر کدام در کشورهای مختلف ساکن هستند

وقتی زوج و زوجه هر دو در کشورهای مختلف ساکن هستند و در یک کشور اقامت ندارند، باید هر کدام درخواستشان از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یا سامانه ثنا، مورد پیگیری قرار بگیرد. هر کدام باید وکالت نامه ای تنظیم کرده و آن را ثبت کنند. سپس از طریق وکیل طلاق، فرایند را پیگیری کنند.

 

مدارک لازم برای ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

ایرانی هایی که در خارج کشور مقیم هستند و قصد طلاق دارند، باید خودشان یا وکیل مربوطه، بر اساس نوبتی که برای آن ها از پیش تعیین شده است به سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهد. فهرست مدارک شامل :

  • رونوشت و اصل شناسنامه دو طرف
  • 4 قطعه عکس پرسنلی جدید 3*4 که پشت نویسی شده باشد (عکس خانم باید با حجاب کامل باشد)
  • برگه جاری شدن صیغه طلاق (باید توسط یک مرکز اسلامی که توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران مورد تایید استف صادر شود و یک رونوشت از سند طلاق ضمیمه شود)
  • اصل حکم طلاق صادر شده از دادگاه کشوری که در آن اقامت قانونی دارند
  • ترجمه فارسی حکم طلاق باید ضمیمه پرونده شود
  • اصل سند ازدواج زوجین با رونوشت آن

 

آیا در مراحل دادرسی حضور زوج یا زوجه الزامی است؟

آزمایش عدم حاملگی زوجه، یکی از اسناد مهم برای صدور رای طلاق است. زنی که مقیم خارج از کشور است، باید در آزمایشگاه معتبر و مورد تایید، به منظور عدم بارداری، آزمایش دهد. بعد از انجام آزمایش باید نتیجه، برای وکیل در ایران فرستاده شود تا حکم نهایی طلاق صادر و ثبت شود.

 

طلاق غیابی در خارج از کشور

اگر زوج یا زوجه اقدام به طلاق کند و یکی از طرفین در مراحل پرونده حاضر نشود و اقدامی نسبت به ابلاغیه های طلاق نکند، طلاق یک طرفه، خود به خود به طلاق غیابی تبدیل می شود. یکسری استعلام از اداره گذرنامه و سایر اداره ها اخذ می شود تا از مفقودالاثر بودن طرف، اطمینان پیدا کنند. سپس رای طلاق غیابی صادر می شود.

 

طلاق غیابی خارج از کشور به تقاضای زوج

در این حالت حق طلاق، با زوج بوده. اگر زوجه در خارج از کشور بود و زوج در داخل کشور، بر اساس قانون، حق طلاق با زوج است. برای پراخت مهریه، زوج می تواند با یک وکیل آنلاین مهریه مشورت کند و به پرداخت مهریه اقدام کند.  در صورتی که زوجه، مقیم خارج از کشور است، باید به دادسرای کشور محل اقامت خود مراجعه کند و حکم طلاق غیابی خارج از کشور را دریافت کند. سپس با دادن تقاضای تنفید طلاق، آن را لغو می کند.

برای مشاوره و آگاهی بیشتر درباره مسائل طلاق و موضوعات حقوقی دیگر، می توانید با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =

مشاوره های حقوقی و تخصصی دکتر عبدالمحمد

برای رزرو نوبت و مشاوره میتوانید از طریق دکمه زیر با دکتر عبدالمحمد تماس بگیرید.

روی دکمه کلیک کنید.