نحوه اجرای اینترنتی مهریه

درخواست مهریه اینترنتی (صفر تا صد مراحل)

فهرست مطالب

مهریه چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه در دوران داشتن روابط زوجیت شناخته می‌شود و در عقد دائم و موقت به وی تعلق می‌گیرد و مطابق ماده 1082 قانون مدنی به مالکیت زوجه میرسد. در صورتی که زوجه مهریه خود را مطالبه نماید، شرعا و قانونا مرد موظف است اقدام به پرداخت آن کند و نحوه پرداخت آن به دو حالت عندالمطالبه و عندالاستطاعه امکان پذیر میباشد. مهریه عندالمطالبه در هر زمانی که زن آن را مطالبه نماید، باید پرداخت گردد ولی پرداخت مهریه عندالاستطاعه منوط به تمکن مالی مرد است.

برای مشاوره با وکیل مهریه با شماره 09121574297 (دکتر عبدالمحمد) تماس بگیرید.

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

  1. اداره ثبت اسناد و املاک (اداره اجراییه ثبت)
  1. دادگاه خانواده

تغییرات اعمال شده در روش به اجرا گذاشتن مهریه باعث شد که دادگاه‌ها مانند گذشته از قبول دادخواست‌های مطالبه مهریه قبل از مراجعه به اداره ثبت امتناع نمایند. روال گذشته بدین صورت بود که زوجه می توانست با اختیار خودش برای به اجرا گذاشتن مهریه اش به دادگاه یا اداره ثبت مراجعه نماید. اما پس از صدور بخشنامه جدید قوه قضاییه، برای مطالبه مهریه باید اول به اداره ثبت مراجعه شود و چنانچه شرایط لازم وجود داشت درخواست وصول مهریه از طریق دادگاه بررسی میشود. در حال حاضر امکان اجرای اینترنتی مهریه نیز امکان پذیر است.

 

بیشتر بخوانید : گرفتن مهریه بعد از تقسیم ترکه + قوانین

مراحل اجرای اینترنتی مهریه

 

مدارک لازم جهت به اجرا گذاشتن مهریه

مدرک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی و اصل سند نکاحیه

البته باید در نظر داشت در مرحله اجراییه برای توقیف اموال زوج، باید مدارکی جهت شناسایی اموال زوج ارائه گردد.

البته به خاطر پیچیدگی های قانونی مبحث مهریه شما میتوانید از مشاوره های یک وکیل مهریه برای تسهیل روند مطالبه مهریه خود استفاده کنید.

به اجرا گذاشتن مهریه

مهریه تعهدی مالی است که به محض جاری شدن عقد نکاح مرد متعهد میگردد که آن را به همسرش بپردازد. در زمان عقد حتما باید مهریه ذکر گردد وگرنه عقد باطل خواهد بود زیرا مهریه دینی است که عهده زوج میباشد.

زوجه جهت مطالبه مهریه خود ابتدا میبایست به دادگاه خانواده مراجعه نموده و درخواست خود مبنی بر مطالبه مهریه خود اعلام نماید. البته این نکته شایان ذکر است که مطابق با قانون جدید مطالبه مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب را به همراه دارد. همچنین مهریه میبایست مالیت داشته باشد زیرا در قانون مطالبه مهریه و به اجرا گذاشتن آن منوط به مالیت داشتن آن میباشد تا امکان مطالبه آن وجود داشته باشد.

بهترین روش جهت به اجرا گذاشتن مهریه

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بهترین نحو مطالبه آن میباشد. لکن امکان به اجرا گذاشتن مهریه به دو روش امکان پذیر است، اولاً  زوجه میبایست فرم به اجرا گذاشتن مهریه را از طریق دادگاه ثبتی ثبت نماید تا در صورتیکه امکان دریافت مهریه از طریق دادگاه ثبت نداشت بتواند از روش دوم یعنی از طریق دادگاه اقدام نماید.

مواد قانونی اجرای مهریه کدام است؟

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی بیان داشته که به محض وقوع عقد نکاح زوجه مالک مهریه شده و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن داشته باشد. همچنین مطابق تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) اگر مهریه وجه رایج مملکتی باشد باید متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان پرداخت نسبت به سال جاری شدن عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص میشود، محاسبه و به زوجه پرداخت گردد مگر آنکه زوجین در زمان جاری شدن توافق و تراضی دیگری انجام داده باشند.

مطابق ماده 22 قانون حمایت خانواده، هرزمان که میزان مهریه در زمان اجرای عقد نکاح تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، اجرای آن مشمول مقررات ماده 2 از قانون اجرای محکومیت های مالی میباشد  و اگر میزان مهریه بیشتر باشد در مورد میزان مازاد آن، فقط تمکن مالی و اقتصادی زوج ملاک پرداخت میزان مازاد خواهد بود.

همچنین مطابق ماده 21 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی متعهد باید ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه مفاد آن را  اجرا نماید و ترتیبی را برای پرداخت دین خود مشخص کند که اجرای سند امکان پذیر باشد. و چنانچه متعهد خود را قادر به اجرای مفاد اجرائیه نداند میبایست ظرف همان مدت مزکور صورت کاملی از اموال و دارائی خود را به مسئول اجراء ارائه نماید و در صورت نداشتن اموال این موضوع را صریحاً اعلام نماید.

بیشتر بخوانید : اموالی که در طلاق به زن تعلق می گیرد؟

بهترین روش اجرای اینترنتی مهریه

 

مدت زمان به اجرا گذاشتن مهریه

اصولا اقدام به دریافت حکم جلب زوج زمان زیادی نمیبرد اما مدت زمان رسیدگی و دریافت مهریه طولانی و زمان بر خواهد بود.

 

 اجرا گذاشتن مهریه و عواقبی که ممکن است داشته باشد

مطالبه  مهریه نیازمند طلاق نیست و زوجه میتواند در هرزمانی مهریه خود را مطالبه و از همسرش دریافت نماید اما همین موضوع سبب نارضایتی زوجین از یکدیگر شده و نشان از عدم وابستگی آنها می باشد.

هزینه های به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه های اجرا گذاشتن مهریه و هزینه دادرسی برای آن 5/3 درصد از کل مبلغ مهریه میباشد که مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، اگر خواسته یا بهای خواسته تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال باشد به میزان۵ /۲ درصد ارزش خواسته بوده و نسبت به مازاد آن ۳/۵ درصد ارزش خواسته است. هزینه دادرسی به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت در مرحله نخست تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل دو ونیم درصد و مازاد بر آن معادل سه و نیم درصد بهای خواسته خواهد بود. و همچنین هزینه به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه در مرحله تجدید نظر نیز معادل چهار و نیم درصد بهای خواسته خواهد بود.

 

اجرای اینترنتی مهریه

برای مطالبه مهریه در قدیم، خواهان یا همان زوجه میبایست به دادگاه مراجعه میکرد و با ارائه لیست اموال همسرش و پرداخت هزینه دادرسی، درخواست خود را ثبت مینمود. امروزه اجرای اینترنتی مهریه بسیار همه گیر شده و دیگر برای مطالبه مهریه نیاز به مراجعه به دادگاه نیست.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع مطالبه مهریه همراه با روش های قانونی

سامانه ثبت نوبت جهت مطالبه مهریه از اداره ثبت

جهت ثبت نوبت برای به اجرا گذاشتن مهریه این امکان وجود دارد که به سامانه اداره اجرای ثبت بخش اجراییه مهریه مراجعه کرده و اقدامات لازم برای ثبت تقاضای مطالبه مهریه را انجام داد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + بیست =