مدت زمان استفاده از علامت تجاری

مدت زمان استفاده از علامت تجاری چقدر است؟

فهرست مطالب

در بازار تجاری بدون تردید رقب‌هایی برای شما وجود دارد که با وجود آن‌ها بازار کالا، محصول و خدمات شما ممکن است خطراتی را دنبال کنند. پس به خاطر اطمینان پیدا کردن برای عدم کپی‌برداری رقبا و عدم استفاده از خدمات و محصولات شما و یا به عبارت دیگر منحصربه‌فرد کردن برندتان، می‌توانید سراغ ثبت برند یا علامت تجاری بروید.

اگر شما علامت تجاری خود را ثبت کرده باشید، می‌توانید نزد مراجع قضایی برای تخلف رقیب خود شکایت کرده و آن را به مجازات یا جزای نقدی محکوم کنید. مدت زمان اعتبار علامت تجاری 10 سال است و بعد از این مدت باید آن را تمدید کنید. برای ثبت علامت تجاری خود حتما با یک وکیل تجاری ماهر در ارتباط باشید.

 

تعریف عبارت تجاری یا برند

 

برند یا عبارت تجاری چیست؟

برند به معنای علامت، نشان یا نماد تجاری است که از طریق آن یک محصول یا خدمت از محصولات و خدمات رقبا متمایز می‌شود. برند به مشتری کمک می‌کند تا محصولات و خدمات موردنظر خود را به‌سرعت شناسایی و تشخیص دهد. برند علامتی خاص است که شرکت‌های مختلف برای معرفی خدمات یا کالای خود از آن استفاده می‌کنند و با آن خود و محصولاتشان را معرفی می‌کنند. برند شما را از سایر رقبای خود متمایز می‌کند.

ثبت رسمی یک برند به دارنده آن حق انحصاری برای استفاده از آن برند در ارتباط با محصولات یا خدمات خاصی را می‌دهد. با این ‌حال، صرف ثبت برند بدون استفاده واقعی از آن می‌تواند منجر به ابطال برند شود. قوانین و مقررات مربوط به ابطال برند به دلیل عدم استفاده در بسیاری از کشورها وجود دارد.

 

آیا من نیاز به ثبت علامت تجاری یا برند دارم؟

برند تجاری نقش ویترین کسب‌وکار شما را دارد. اگر دقت کرده باشید بعضی از کسب‌وکارها مدت زمان زیادی در بازار کار کردند و نام و نشان خوبی هم در بازار دارند . اگه بخواهم به زبان ساده‌تری بگویم، شما با ثبت نکردن برندتان امکان فعالیت بهتر و حضور رقیب‌های خود را بیشتر می‌کنید و هر لحظه ممکن است رقب‌ها از شما و محصولاتتان سوء استفاده کنند؛ زیرا شما مالک برندی نیستید و ممکن است رقبا از تلاش شما استفاده کنند و به جای شما برند ثبت کنند و تمام زحماتتان را به باد دهند.

بیشتر بخوانید : وکیل تجارت بین ملل و مشاوره تخصصی

مدت اعتبار و زمان علامت تجاری ثبت شده چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ثبت علامت تجاری باید به آن توجه کرد، مدت زمان علامت تجاری ثبت شده است. دقت داشته باشید که مدت اعتبار علامت تجاری که به ثبت رسیده است 10 سال است. البته پس از پایان این مدت 10 ساله، 6 ماه جهت تمدید برندتان به شما وقت داده خواهد شد. این مهلت 6 ماهه دقیقا بعد از پایان 10 سال شروع می‌شود و هرچقد دیرتر برای تمدید علامت تجاری خود اقدام کنید باید جریمه پرداخت کنید.

 

چند نکته درباره ثبت و تمدید علامت تجاری

  • درخواست تمدید علامت تجاری شما زمانی قبول می‌شود که هزینه تمدید را پرداخت کرده باشید.
  • مالک علامت تجاری می‌تواند در کنار درخواست تمدید، درخواست جداگانه برای تقلیل خدماتی که علامت تجاری برای آن‌ها ثبت شده است، بدون هیچ هزینه ای ثبت نماید.
  • در صورت تغییر کالا یا طبقه، با پرداخت هزینه مالک، علامت در روزنامه رسمی آگهی می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید علامت تجاری

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید علامت تجاری

-اشخاص حقیقی

1.کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت تجاری

2.نمونه‌ای از علامت تجاری و تکمیل فرم اطلاعات موردنیاز

3.مهر و امضا وکالتنامه

4.مجوز فعالیت (جواز کسب)

 

-اشخاص حقوقی

  1. 1. کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبانی که حق امضا دارند

2.کپی روزنامه رسمی شرکت و تمام تغییرات آن

3.نمونه ای از علامت تجاری و تکمیل فرم اطلاعات مورد نیاز

4.مهر و امضا وکالتنامه

5.کارت بازرگانی (برای ثبت علامت تجاری لاتین)

6.مجوز فعالیت

 

هزینه ثبت برند یا علامت تجاری

هزینه ثبت علامت به تعداد محصول های شما، طبقات درخواستی و مجوزهای لازم بستگی دارد. منظور از طبقه نوع کالایی است که شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر گرفته است. به طور مثال کمترین هزینه برند 25.000.000 ریال (دو میلیون و پانصد هزار تومان) است. با افزایش طبقات هزینه هم زیاد می‌شود. لازم به ذکر است ک پرداخت پول بیشتر، هیچ تاثیری در کاهش مدت زمان ثبت علامت تجاری شما ندارد.

 

نحوه ثبت علامت تجاری

برای ثبت برند خود باید به سایت مرکز مالکیت معنوی کشور بروید و مراحل زیر را طی کنید :

  • مشخصات مالک علامت تجاری را وارد کنید
  • اطلاعات مربوط به خدمات یا محصولات خود را تکمیل کنید.
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری را بارگذاری کنید.
  • هزینه ثبت علامت تجاری را پرداخت کنید.
  • و در آخر شماره اظهارنامه علامت تجاری خود را برای پیگیری‌های بعدی یادداشت نمایید.
  • بعد از برسی کارشناسان، اگر مدارک شما کم و کاستی داشته باشد، از شما درخواست می‌شود که کپی مدارک خود را به این اداره بفرستید. بعد از آن گواهی چاپ آگهی شما در روزنامه صادر می‌شود. بعد از اینکه هیچ مشکلی نبود، گواهینامه ثبت علامت تجاری صادر خواهد شد. همانطور که در بالا گفتیم مدت زمان اعتبار علامت تجاری در ایران 10 سال است.

توجه داشته باشید که این کار یک کار تخصصی و پیچیده‌‌ای است. ممکن است با خواندن این مراحل فکر کنید که کار راحتی است اما اشتباه فکر می‌کنید. ثبت علامت تجاری خود را یک فرد ماهر بسپارید تا در کمترین زمان و با حداقل هزینه برای شما این کار را انجام دهد.

 

چرا استفاده از خدمات وکیل در این زمینه مهم است؟

در بازار تجاری بدون تردید رقیب‌هایی برای شما وجود دارند که ممکن است با کپی‌برداری از برند و محصولاتان، به بازار شما آسیب برسانند. برای اطمینان از حفاظت از برند خود، استفاده از خدمات وکیل تجاری ضروری است. وکیل می‌تواند در طول دوره 10 ساله اعتبار علامت تجاری، از حقوق شما دفاع کند و در صورت تخلف رقبا، آنها را به مجازات برساند.

همچنین وکیل در زمان تمدید علامت تجاری می‌تواند به شما در تکمیل مدارک و طی‌ کردن فرایندهای اداری کمک کند. در مجموع استفاده از وکیل ماهر در طول دوره اعتبار علامت تجاری می‌تواند به حفظ و ارتقای برند شما کمک شایانی کند.

 

پرسش های پرتکرار درباره ثبت علامت تجاری

 

-ثبت علامت تجاری چه مدت طول می‌کشد؟

ثبت قانونی علامت تجاری حدودا 3 ماه طول می‌کشد.

 

-مدت زمان اعتبار علامت تجاری چقدر است؟

اعتبار علامت تجاری 10 سال است و قبل از اتمام اعتبار آن، باید برای تمدید اقدام فرمایید.

 

-تمدید علامت تجاری چه مدت زمان طول می‌کشد؟

تمدید علامت تجاری 2 الی 3 ماه طول می‌کشد.

 

-آیا خودمان هم می‌توانیم نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام کنیم؟

بهتر است این کار را به یک فرد خبره بسپاریم؛ زیرا کاری پیچیده و سخت است و ممکن است نتوانید از پس آن بر بیایید. برای مشاوره با شماره ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =