آنچه خواهید خوند :

وکیل تجارت بین الملل

وکیل تجارت بین الملل کیست و چه کار هایی را انجام می دهد؟

قبل از شروع مقاله وکیل تجارت بین الملل باید گفت که وکیل تجارت بین الملل کیست و چه کار هایی انجام می دهد؟ درچه دعاویی می تواند کمک کند و زمینه های کمک را نیز برای شما مشخص کنیم پس با ما همراه باشید.
امروزه با گسترش روابط بین کشور ها و نیاز هر چه بیشتر به مواد اوليه برای تولید بازرگانی و تجارت افزایش پیدا کرده است. حجم انبوهی از مبادلات تجاری در حوزه داخلی و بین المللی از جمله در زمینه حمل و نقل، بیمه، امور مالی و بانکی آگاهی از قوانین تخصصی مرتبط با این نهاد ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و طبعاً نیاز به رسیدگی تخصصی دارد و همه افراد و وکلا نیز از این قوانین اطلاعاتی ندارند.

 

گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد (وکیل پایه یک دادگستری) در دعاوی تجارت بین الملل همراه شما خواهد بود.

 

ویژگی های وکیل تجارت بین الملل

 

موارد زیر مسائل مرتبط با تجارت بین الملل می باشند:

  • قرارداد لیسانس
  • قرارداد توزیع بین المللی
  • قرارداد خرید و فروش بین المللی کالا
  • قرارداد کلید در دست
  • قرارداد احداث بهره برداری و انتقال
  • قرارداد بیمه بین المللی
  • قرارداد ثبت برند
  • قرارداد های نمایندگی
  • دعاوی ترخیص کالا

 

چه مواردی تجارت بین الملل نامگذاری می شوند؟

معاملات آزاد، تجارت کالا بین دو کشور و همینطور ارائه خدمات متقابل، به عنوان تجارت بین الملل نامگذاری می شود. این فعالیت شامل صادرات و واردات بوده که هر کشور با توجه به برطرف کردن یک نیاز خاص و یا پیشرفت اقتصاد خود موجب می شود.

 

دلایل به وجود آمدن تجارت بین الملل

مهم ترین دلیل یه وجود آمدن امری به نام تجارت بین الملل گستردگی منابع اولیه در کره زمین است. به طور مثال به دلیل شرایط جوی متفاوت نقاط کره زمین چین در تولیدات برنج در دنیا اول و صادر آن به کشور های دیگر در حال تجارت است که نقطه مقابل می شود به میوه های استوایی اشاره کرد که در آب و هوای چین قابل پرورش نیستند.

خب این امر موجب به وجود آمدن این نقطه مثبت برای هر کشوری می شود که با توجه به توانایی و شرایطی که دارد در تجارت بین الملل به رقابت بپردازد و از آن به نفع خود بهره برد. حتی می بینیم که خیلی از کشور ها از نظر سیاسی باهم مداخله و دشمنی دارند اما در تجارت باهم همکاری متقابلی انجام می دهد که می توان این برداشت را کرد که تجارت بین الملل همیشه یک فعالیت مهم در دنیا بوده و هست. زمانی یک قرارداد به عنوان یک قرارداد بین المللی به رسمیت شناخته می شود که یک خصوصیت خارجی در معامله وجود داشته باشد. منظور از خصوصیت خارجی، محل انعقاد قرارداد، تابیعیت طرفین معاملات و همینطور محل انجام تعهدات قرارداد باشد.

اکثر بند هایی که برای به رسمیت شناخته شدن یک قرار داد در ایران وجود دارد در خصوص قرارداد های بین المللی هم قابل اجرا می باشد. به نقطه مشترک رسیدن طرفین معامله در رابطه با موضوع قرارداد، شفاف سازی تضمین های قرارداد و … به همان شکل که در تمامی قرارداد های داخلی اجرای آن لازم است در قرارداد های بین المللی نیز ملزوم است.

 

مزایای وکیل تجارت بین الملل

 

موارد لازم جهت بستن یک قرارداد تجاری توسط وکیل تجارت بین الملل

از پر اهمیت ترین موضوعات در بین وکیل های تجارت بین الملل تنظیم نمودن قراردادهای تجاری است، همانطور که می دانید هر کشور شامل یکسری قوانین و موضوعات متفاوتی هستند و برای بستن یک قرارداد تجاری شما نیاز هست از مفاد قرارداد هر دو طرف کامل آگاه باشید و شناخت به روزی از قوانین داشته باشید در نتیجه در این مرحله شما نیاز به یک وکیل کارشناس تجارت بین الملل دارید تا در تمام این مسائل کمک حال شما باشد و با تجربه ای که دارد تمامی جوانب قرارداد و وظایف هر دو طرف و هر آنچه که مربوط به قرارداد تجاری است را در نظر گیرد تا این فرآیند به سریع ترین و بهترین شکل خود پیش رود. به طور معمول یک قرارداد جدا از داخلی یا بین المللی بودن آن نیاز به یک طرف پیشنهاد دهنده و طرف دیگر قبول کننده است که دوطرف بر سر بند های قرارداد به یک نقطه مشترک برای بستن آن می رسند.

چون هر کشور قوانین و مقررات حقوقی مختص به خود را دارد و قرارداد بین المللی به بیشتر از یک کشور مربوط است توجه به نظام دیگر کشور ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به عنوان مثال تفاوت های زیاد در قوانین معاملات خارجی کشور ها وجود دارد که خب طبیعی است، پس لازم است هر کشور آگاهی لازم در رابطه با ضوابط و قوانین طرف قرارداد خود به دست آورد.

 

ویژگی های مثبت تجارت بین الملل

تجارت بین الملل در دنیا ویژگی های مثبتی دارد که در ادامه به برخی آن ها میپردازیم:

  • متقابل بودن تجارت بین الملل این مزیت را به کشورها می دهد که باتوجه به نیاز های خود کالا و یا محصولات بهتر و با درجه بالا تر را وارد کند بلکه با هزینه کمتری نسبت به تولید آن در داخل.
  • هر کشوری می تواند با توجه به شرایط خاص جغرافیایی که در کره زمین دارد بر تولیدات محصول مخصوص خود متمرکز شود و از امتیازات معامله آن بهره مند شود.
  • حالا این تجارت موجب به وجود آمدن یک فضای رقابتی جذاب در بازار داخلی هر کشور برای بدست آوردن امتیاز آن کالا یا محصول خاص می شود تا در معاملات بین المللی از سود قابل توجه آن به سود خود استفاده کنند.
  • تجارت بین الملل برای هر کشور یک بستر فوق العاده برای ایجاد اشتغال زایی کرده که نسبت به دیگر کشور های غیرتجاری یک قدم رو به جلو در پیشرفت اقتصاد تلقی می شود.

 

نکات منفی تجارت بین الملل

هر تجارتی اگر بدون نظارت و بدون رعایت قوانینی انجام شود مشخصا مضراتی را شامل می شود که:

  • تضعیف خودکفایی یک کشور در تولیدات
  • پرداخت هزینه بیشتر نسبت به تجارت داخلی
  • امنیت نداشتن راه های حمل و النقل محصولات
  • وجود یکسری قوانین و خط مشی های گمرکی در کشور ها
  • بعضی موتقع وجود داشتن تحریم ها برای انتقال ارز یا پرداخت
  • کم بودن میزان آگاهی نسبت یه تجارت بین الملل

 

مراجع ذیصلاح برای رسیدگی به دعاوی تجارت بین الملل کدامند؟

به طور معمول دعاوی مربوط به تجارت بین المللی در دو مرجع در دست بررسی و رسیدگی قرار می گیرند که این دو مرجع، مراجع قضایی کشورها و مراجع داوری هستند. بررسی دعاوی تجاری داخلی دارای قوانین و مقرررات رسیدگی مشخصی می باشند ولی دعاوی تجاری بین المللی در شرایطی که قوانین در خود قرارداد معین نشده باشد، مراجعی که در رابطه با بررسی پرونده مشخص می شوند می بایست اول به نسبت اصول و قواعد حقوقی کشور مورد نظر مقرر گردد، ولی به اجرا رساندن رای صادر شده به خصوص زمانی که رای داوری نباشد، سختی های بسیاری به نسبت رای های صادر شده درداخل کشور دارد.

در نتیجه دعاوی مربوط به تجارت بین الملل برای رسیدگی به دو دسته تقسیم می شوند، رسیدگی در مراجع قضایی و رسیدگی در مراجع داوری. در رابطه با بررسی ورسیدگی به پرونده های بین المللی معمولا مراجع قضایی طبق قوانین و آیین خود کشور مورد نظر در دست بررسی قرار می دهند اما همواره در قراردادهای بین المللی اساس و قوانین نحوه حل مشکل به وجود آمده تعیین شده است که دادگاه به کمک آن سعی در حل و رسیدگی سریع تر موضوع می کند.

به جهت وکالت در پرونده هایی که در مراجع قضایی کشورها مورد بررسی قرار می گیرد، همواره وکیل موظف به داشتن پروانه وکالت در همان کشور محل وقوع دادگاه می باشند. این روز ها تمامی سازمان های معتبر تجاری برای داوری دادخواست های پیش آمده تجارت بین المللی تشکیل شده است که نقش بسیار مهمی در بررسی دعاوی تجارت بین المللی دارند.

علاوه بر اینگونه سازمان هایی که به داوری اختصاص دارند، حقوقدانان، مهندسان و … نیز در صورت نیاز به صورت موردی به داوری تجارت بین المللی در حوزه تخصصی خود کمک می نمایند.

 

 

یک پاسخ

  1. وقت بخیر
    خوبین؟
    فاطمی هستم نایب رئیس شرکت فردیس تجارت سپنتا
    ما درگیر یه معامله شدیم که ۵۰۰۰ تن سویا را از افریقا داریم خرید میزنیم
    میخواستیم هیچ مسئله ای ما رو درگیر نکنه
    قطعا ما نیاز داریم به وکیل که ما رو همراهی کنه توی قرارداد که بتونیم قرار داد رو صحیح ببندیم
    این وسط کارخونه خریدار توی ایران از ما ضمانت نامه بانکی میخواد
    میگه من ۱۰۰ درصد مبلغ رو دپو میکنم به عنوان تضمین
    و ۳۰ درصد (بیعانه ) رو باید پرداخت کنیم به کارخونه آفریقا
    ما باید۳۰ درصد بیعانه رو ضمانت بدیم به خریدار
    خوب قطعا بندهایی که توی قرارداد میاد یکیش مدت زمان رسیدن بار به ایرانه یکیش بندمیزان خریده بند اخری هم آنالیز هست
    طبق انالیز SGSهست
    میخواستیم درزاشو با مشورت از شما ببندیم
    اول اینکه موقع بارگیری ما باید مطمئن شیم کالاها طبق همون انالیز هست که این تخصصی خودمون اوکی هستیم
    ولی اینکه بار برسه اینجا مشتری بگه این انالیز اون انالیز نیست و قرار داد رو فسخ کنه و ما از همه طرف ضرر میکنیم
    چطوری میتونیم درزاشو ببندیم

    یه سوال دیگه که داشتم اینکه مشتری PI میخواد
    مشتری خیلی قاطعانه از ما درخواست کرد که PI با اسم شرکت خودتون باشه ولی انالیز با سر برگ کارخونه باشه
    خوب ما میخوایم کارخونه رو معرفی نکنیم
    صحبتشون حرفه ای نبود
    اخه دلیلشون هم این بود که برای ثبت سفارش و تخصیص ارز انالیز حتما با سر برگ کارخونه فروشنده باید باشه
    خوب این حرفه ای نیست ما فروشنده رو به خریدارمعرفی کنیم سر ما بی کلاه میمونه
    سوال من اینکه ایا برای تخصیص ارز و ثبت سفارش نیاز هست انالیز به اسم کارخونه فروشنده باشه یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =