وکیل تجاری

وکیل تجاری همراه با مشاوره حقوقی درباره شرکت های تجاری

فهرست مطالب

قوانین و مقرراتی در حوزه تجارت وجود دارد که برای این کار مرزهای مشخصی را ترسیم کرده‌اند. برای شناسایی این مرزها و حد و حدود حقوق تجاری باید از یک وکیل تجاری کمک گرفت. وکیل تجاری کسی است که تخصص و تجربه کافی در زمینه حقوق تجاری دارد. آنها به طور تخصصی به امور حقوقی مربوط به تجارت، کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند. وکیل تجاری می‌تواند در موارد مختلفی از جمله تأسیس شرکت، عقد قراردادهای تجاری،وکالت تجارت بین الملل حل‌وفصل اختلافات تجاری، ثبت علائم تجاری و امور مالیاتی به کارفرما کمک کند.

همان‌طور که در زمینه مسائل حقوقی به وکیل حقوقی مراجعه می‌شود. در زمینه مسائل تجاری مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که رفع آنها کار هر کسی نیست و باید برای حل این موانع به سراغ فردی بروید که از دانش و تخصص بالایی در این زمینه برخوردار است. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا ویژگی‌های یک وکیل تجاری متخصص را بررسی کنیم.

 

وکیل تجاری کیست

 

وکیل تجاری کیست؟

در همه دانشکده‌های حقوق به‌صورت مجزا درس حقوق تجارت برای دانشجویان برگزار می‌شود. به همین دلیل همه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق با حقوق تجاری آشنایی دارند. یک وکیل تجاری حرفه‌ای متخصص کسی است که علاوه بر تسلط کافی بر مبانی حقوق تجارت، در زمینه‌های گوناگونی مثل اختلافاتی که احتمال دارد بین شرکت‌های تجاری پیش آید، پرونده‌های حقوقی مربوط به روابط بازرگان‌ها، مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل، پرونده‌های نفتی، شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی و زمینی و… تخصص علمی و مهارت کافی داشته باشد. وکیل تجاری کسی است که تخصص و تجربه کافی در زمینه حقوق تجاری دارد.

آنها به طور تخصصی به امور حقوقی مربوط به تجارت، کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند. وکیل تجاری می‌تواند در موارد مختلفی از جمله تأسیس شرکت، عقد قراردادهای تجاری، حل‌وفصل اختلافات تجاری، ثبت علائم تجاری و امور مالیاتی به کارفرما کمک کند.

در خصوص جرایم مربوط به حقوق تجاری، پیشنهاد می‌کنیم به وکیل کیفری مراجعه کنید. به همین دلیل وکلای پایه یک دادگستری که پرونده وکالت خود را از کانون وکلا دریافت کرده‌اند و به طور رسمی پروانه وکالت دارند می‌توانند در زمینه حقوق تجارت به‌صورت تخصصی فعالیت کنند. اما وکلایی هم هستند که به طور تخصصی در زمینه حقوق تجارت مهارت دیده‌اند و دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل یا حقوق تجارت هستند. این دست از وکلا می‌توانند مشاوره‌های تخصصی‌تر، دقیق‌تر و جامع‌تری را به شرکت‌های تجاری ارائه نمایند.

اخیراً دانشگاه تحت نظارت کانون وکلا برای وکیل پایه یک دادگستری، دوره‌های آموزشی وکالت تخصصی برگزار نمود. یکی از این دوره‌های تخصصی، حقوق تجارت و ورشکستگی است که به‌صورت تخصصی وکلای شرکت و تجاری پرورش می‌دهد.

 

وظایف وکیل تجاری

 

وظایف وکیل تجاری

یک وکیل تجاری باید در خدماتی که به موکل خود ارائه می‌دهد، بتواند امور مربوط به معاملات را نیز سروسامان دهد. وکلای تجاری معمولاً مهارت‌های زیادی در سروسامان بخشیدن به امور تخصصی در حوزه تجارت دارند، به این دلیل که اشراف کاملی روی قانون و مقررات حوزه تجارت و قراردادهای مالی و اموری از این‌ قبیل دارند. یک وکیل تجاری وظایف متعدد و گوناگونی را بر عهده دارد. ازجمله وظایف مهم یک وکیل تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت شرکت با درنظر گرفتن نوع شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و قوانین و مقررات ویژه هر شرکت و مؤسسه. وکیل متخصص این حوزه می‌داند که بهترین نوع ثبت یک شرکت برای هر کسب‌وکاری چیست.
  2. انعقاد قراردادهای شرکت‌های تجاری و مؤسسات مالی و همچنین بررسی آن‌ها.
  3. حل‌وفصل اختلافات مربوط به امور تجاری بین شرکت‌های گوناگون و همچنین شرکای مختلف.
  4. شرکت مستمر و مؤثر در جلسات مربوط به امور تجاری شرکت به‌عنوان وکیل شرکت.
  5. مطالبه ‌کردن اسناد تجاری مانند سفته و چک که از ویژه‌ترین کارهای یک وکیل تجاری متخصص در امور شرکت‌های تجاری است.
  6. تنظیم و عقد قراردادهای تجاری گوناگون و مختلف نظیر خریدوفروش املاک و مستغلات.
  7. نظارت دقیق و کاربردی بر قراردادهای مربوط به شرکت‌های تجاری و مؤسسات مالی.

 

توانایی حضور در واحدهای مربوط به امور حقوقی شرکت‌های تجاری

یک وکیل تجاری متخصص، کمک می‌کند تا در کسب‌وکار خود رشد کنید و به توسعه برسید. اغلب شرکت‌های موفق و بزرگ، داشتن یک وکیل شرکت برای پیشنهاد و مشاوره در امور را جزو مبانی اصلی و ضروریات شرکت خود می‌دانند. وکیل تجاری می‌تواند به‌صورت توافقی در واحدهای مربوط به امور حقوقی شرکت‌های تجاری حضور داشته باشد.

در این صورت، وکیل تجاری می‌تواند به طور مستقیم در اداره امور حقوقی شرکت مشارکت داشته باشد و از نزدیک در جریان تصمیم‌گیری‌ها و فرایندهای شرکت قرار گیرد, زیرا در کنار دستگاه مدیریتی که از ارکان اصلی اداره یک شرکت یا مؤسسه به‌حساب می‌آید، وجود یک فرد که بتواند بر حوزه مسائل قانونی و مقررات موجود اشراف کاملی داشته باشد نیز به‌صورت ویژه‌ای احساس می‌شود.

وکیل تجاری باعث می‌شود تا از مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است برای شرکت رخ دهد، به طور مؤثری جلوگیری به عمل آید. در این حالت، وکیل تجاری می‌تواند به‌صورت مستقیم در امور حقوقی شرکت مشارکت داشته و نقش مهمی در حل‌وفصل مسائل و چالش‌های حقوقی شرکت ایفا کند.

برای مشاوره با شماره شماره ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 18 =