آنچه خواهید خواند :

وکیل انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت

آشنایی با وکیل انحصار وراثت

از آنجایی که تولد و ازدواج و مرگ اشخاص به واسطه اسنادی معتبر شده است بنابراین به همین جهت شناسنامه برای تولد، عقدنامه برای نکاح، گواهی فوت و ابطال شناسنامه برای شناسایی و تایید مرگ و گواهی انحصار وراثت جهت تایید فوت افراد و تعیین کردن وراث حین الفوت، تحت عنوان اسناد دارای اعتبار قابل قبول میباشند.

امروزه افراد در طی زندگی اجتماعی خود با یکدیگر تعاملاتی دارند که سبب میگردد آثار حقوقی بر روابط بین آنها مترتب گردد. لازم به ذکر است که این آثار نه فقط در زمان زنده بودن آنها، حتی پس از وفات آنان ادامه خواهد داشت. بدین نحو که هر زمان که انسانی فوت میکند، میبایست وضعیت اموال و دارایی او و میزان حق وراث وی و در صورت وجود وصیت نامه، نحوه چگونگی اجرای آن تعیین گردد. از این جهت وجود یک وکیل انحصار وراثت آگاه و با تجربه جهت سر و سامان دادن به وضعیت وراث و پیش بردن مراحل قانونی آن الزامی خواهد بود.

گواهی انحصار وراثت:

گواهی انحصار وراثت سندی رسمی بوده که به سبب آن تاریخ دقیق فوت متوفی تعیین شده و افرادی که وراث وی بوده شناسایی میگردند و کلیه ارکان حکومت از طریق این سند، وراث انحصاری فرد متوفی را که در این سند قید شده اند، به رسمیت شناخته و وراث با اخذ این گواهی از حقوق به ارث رسیده خود بهره مند خواهند شد.

فی الواقع به موجب این گواهی انحصار وراثت، تعداد وراث متوفی و میزان دقیق سهم الارث هر کدام از آنان تعیین میگردد، به همین علت این گواهی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و هرگونه نقل و انتقال دارایی متوفی که به نحو قهری در مالکیت وراث وی قرار گرفته است و ادامه عملیات های مربوط به ثبت و … وابسته به ارائه گواهی انحصار وراثت میباشد. فلذا بهتر است از طریق یک وکیل ارث اقدام به اخذ این گواهی نمایید.

 

خدمات وکیل انحصار وراثت

مرجع صالح صادر کننده گواهی انحصار وراثت:

مطابق بند 3 ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387، شوراهای حل اختلاف قادر میباشند که به صدور گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند. همچنین وفق ماده 20 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، دعاوی مربوط به ماترك متوفی، چنانچه خواسته، دین یا در ارتباط با وصیت متوفی باشد تا هنگامی كه تركه تقسیم نگردیده باشد، در دادگاه محلی طرح خواهد شد كه آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آنجا بوده است و چنانچه آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نبوده باشد، رسیدگی به دعاوی فوق در صلاحیت مرجعی خواهد بود كه آخرین محل سكونت متوفی در ایران، در آن حوزه بوده است.

بیشتر بخوانید : محاسبه سهم الارث براساس طبقات ارث

اشخاص صالح برای درخواست و اخذ گواهی انحصار وراثت:

هر شخص ذینفعی از جمله وراث متوفی قادر هستند اقدام به تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت از دادگاه نمایند. نکته حائز اهمیت این است که اگر تعداد وراث یا افراد ذینفع زیاد باشد، درخواست کلیه آنها لازم نبوده و اقدام یک نفر از آنها یا وکیل انحصار وراثت جهت تقاضا کفایت مینماید.

مدارک لازم برای دریافت و اخذ گواهی انحصار وراثت:

مدارک شناسایی شخص متوفی از جمله شناسنامه، گواهی فوت و کارت ملی متوفی به انضمام استشهادیه محضری و کپی برابر اصل شناسنامه هر یک از وراث به همراه رسید گواهی مالیات بر ارث.

 

افرادی که قادر به اعتراض به گواهی انحصار وراثت میباشند عبارتند از:

اولاً دادستان یا رییس حوزه قضایی این حق را دارد که به درخواست گواهی انحصار وراثت اعتراض نماید. همچنین او قادر است كه متوفی را بلا وارث دانسته و به گواهی انحصار وراثت در در مواردی که حتی تصدیق مسبوق به آگهی نبوده، اعتراض کنددر واقع دادستان این امکان را دارد که از رأی دادگاه تقاضای تجدیدنظر نموده و همچنین این توانایی را دارد که تا مادامی كه برای افراد محجور، قیم و برای افراد غایب، امین تعیین نگردیده، به نام محجور و غایب به درخواست گواهی انحصار وراثت اعتراض نماید که این امر مشمول ماده 368 قانون امور حسبی میباشد.

ثانیاً هرگاه گواهی انحصار وراثت به زیان وراث یا افراد ذی نفع صادر شود، رای دادگاه با عنایت به ماده 369 قانون امور حسبی، در خور تجدیدنظرخواهی خواهد بود. بنابراین و در صورتی كه شخصی به گواهی انحصار وراثت اعتراض ننماید، گواهی انحصار وراثت بدون تشكیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث برای حضور، صادر خواهد شد.

ویژگی های وکیل انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت:

وکیل انحصار وراثت (وکیل پایه یک دادگستری)به شخصی اطلاق میگردد که به نحوی کامل و به شکلی تخصصی و حرفه ای به وکالت در حوزه دعاوی انحصار وراثت پرداخته و به کلیه جزئیات و قوانین در این حوزه آگاه میباشد.

 

دلایل مراجعه به وکیل انحصار وراثت:

به طور کلی مشورت با وکیل انحصار وراثت متخصص و با تجربه میتواند کاربردی باشد و در صورتی که توافق و تراضی میان طرفین انجام گردد، وکیل انحصار وراثت قادر خواهد بود کلیه مراحل رسیدگی به پرونده انحصار وراثت را انجام داده و در اسرع وقت سهم الارث ورثه را به واسطه دادگاه مشخص و وصول نماید. در واقع وجود وکیل انحصار وراثت می تواند سبب کاهش هزینه های مالی و صرفه جویی در زمان گردد.

شاخص های مورد نظر برای انتخاب وکیل انحصار وراثت:

حیطه کاری وکیل انحصار وراثت ارتباط بسیار زیادی با مباحث ارث داشته فلذا وکیل انحصار وراثت، میبایست آگاهی و اشراف کاملی بر موضوع ارث داشته باشد. بنابراین این امر مستلزم آگاهی و تسلط کامل وی بر قانون مدنی و قانون امور حسبی خواهد بود.

تخصص وکیل انحصار وراثت:

از نکات مهم و حائز اهمیتی که در این خصوص وجود دارد آن است که وکیل انحصار وراثت، میبایست به قوانین مالیاتی و به خصوص موضوعات مربوط به مالیات بر ارث به شکلی کامل آگاهی و تسلط داشته باشد، زیرا برای اخذ گواهی انحصار وراثت پیش و پس از سال ۱۳۹۵ تفاوت تفاوت هایی ایجاد شده است، بدین نحو که در خصوص متوفیان که قبل از سال ۹۵ برای اخذ گواهی انحصار وراثت علاوه بر مراحل فوق الذکر، دریافت اظهارنامه مالیات بر ارث برای ارائه به دادگاه مربوطه الزامی میباشد؛ به این معنا که وراث باید اقدام به تهیه فهرستی کامل از دارایی و اموال متوفی را به اداره مالیات ذی ربط ارائه نموده و اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارث را تکمیل نمایند ولی این در حالی است که در خصوص متوفیان ابتدای سال ۱۳۹۵، دریافت این اظهارنامه مالیات بر ارث برای انجام مالیات بر ارث الزامی نخواهد بود.

مرتبط : گرفتن مهریه از ارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یک =