مطالبه مهریه

مطالبه مهریه از ارث

فهرست مطالب

همانطور که می دانید بعد از جاری شدن عقد نکاح  مهم ترین حق مالی که خانم دارد مهریه است که از همان ابتدا نیز می تواند مطالبه مهریه را داشته باشد زیرا مهریه به تملیک خانم درامده است. مطالبه مهریه از ارث نیز بعد از فوت همسر برای خانم امکان پذیر است.

مطالبه مهریه از ارث

درخواست مهریه از ارث در صورت فوت آقا بلامانع است.

البته در حالت کلی پدر شوهر در پرداخت مهریه عروس خود تکلیفی ندارد و نمی توان از ایشان درخواست مهریه کرد. زمانی که در زمان عقد پدرشوهر پرداخت مهریه را برعهده گرفته باشد خانم می تواند از ایشان مهریه را مطالبه کند.

خانم بعد از فوت همسر می تواند مهریه خود را از ماترک ( اموال به ارث گذاشته شده) آقا مطالبه کند و با توجه به اینکه مهریه طلب ممتاز به حساب می آید، ابتدا باید مهریه پرداخت شده و سپس باقی مانده اموال بین ورثه تقسیم شود. اگر شوهر ارثیه ای برجای نگذاشته باشد نمی توان از ورثه مطالبه مهریه از ارث کرد. این فقط یکی از قوانین گرفتن مهریه است.

در ازدواج موقت شرایط کمی متفاوت است و برخلاف ازدواج دائم، در ازدواج موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند و گرفتن مهریه از ارث امکان پذیر نیست.

مشورت با وکیل خبره برای به اجرا گذاشتن مهریه باعث سرعت رسیدگی دادگاه میشود!

وکیل مهریه

در چه صورت مهریه به خانم تعلق می گیرد؟

طبق قانون اساسی بعد از جاری شدن عقد بین زن و شوهر، حتی در ازدواج موقت، زن مالک مهریه خواهد بود و مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در واقع پرداخت مهریه دینی است که بر گردن مرد قرار دارد و مانند سایر بدهی ها به حساب می آید.

بعد از فوت شوهر، زن ابتدا می تواند مهریه خود را مطالبه کند و پس از آن مانند سایرین از باقی مانده ی ماترک، ارثیه خود را نیز طلب کند، زیرا مهریه و ارثیه از یکدیگر مجزا هستند. لازم به ذکر است که در هنگام دریافت مهریه، مقدار آن به نرخ روز و طبق شاخص بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.

اگر ازدواج موقت باشد بعد از مطالبه مهریه دیگر نمی تواند اقدامی در رابطه با دریافت ارثیه داشته باشد.وکیل مهریه میتواند در این مورد مشاور امین شما باشد.

مدارک لازم جهت مطالبه مهریه بعد از فوت همسر

هنگام مراجعه به دادگاه جهت درخواست مهریه ابتدا باید مدارکی مبنی بر زوجیت خود با متوفی ارائه کنید. برای اثبات زوجیت مدارک لازم به شرح زیر می باشند:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج یا صیغه نامه

پس از اثبات زوجیت خود با متوفی باید مدارکی داشته باشید تا مقدار دقیق مهریه در آن مشخص شده باشد. سند ازدواج برای این اثبات آن کافی است.

بعد از فوت همسر نیز مانند مواقع عادی می توان برای گرفتن مهریه اموال شخص را توقیف نمود.

سپس تمام دیون از ماترکه کسر خواهد شد یعنی بدهی های متوفی به طلبکار ها داده شده که مهریه نیز یکی از آن ها می باشد.

در نهایت نیز تقسیم ماترکه صورت خواهد گرفت.

اگر پس از انحصار وراثت مطالبه مهریه از ارث صورت گیرد دریافت مهریه به سختی امکان پذیر خواهد بود.

وکیل مهریه

نحوه تقسیم ارثیه

اولین سوالی که در زمینه تقسیم ارثیه برای شما پیش می آید این است که چه کسانی ارث می برند؟ سه طبقه از خویشاوندان هستند که می توانند طلب ارثیه داشته باشند:

طبقه ی اول شامل: پدر و مادر شخص فوت شده، همسر، فرزندان دختر، فرزندان پسر و نوه ها.

دوم شامل: اجداد، خواهر و برادر شخص فوت شده و همچنین فرزندان آن ها.

سوم شامل: عمو، عمه، دایی و خالی ی شخص فوت شده و همچنین فرزندان آن ها.

در ابتدا ارثیه به طبقه اول تعلق می گیرد، اگر شخص فوت شده از طبقه اول کسی را نداشته باشد افراد طبقه دوم مشمول دریافت ارثیه می شوند. اگر از طبقه دوم نیز کسی نباشد ارثیه به طبقه سوم تعلق خواهد گرفت.

اگر مرد بدون فرزندی فوت کند، خانم بعد از دریافت مهریه از ارث، از باقی مانده مایملک باز هم به اندازه یک چهارم از ماترکه متوفی ارث می برد. اما اگر مرد دارای فرزند باشد خانم بعد از مطالبه مهریه از ارث به اندازه یک هشتم از ماترکه متوفی ارث خواهد برد.

آیا خانم می تواند بعد از فوت همسر حقوق وی را دریافت کند؟

از آنجا که براساس قوانین تأمین اجتماعی حقوق پرداختی به خانواده متوفی جهت حمایت از خانواده قطع نمی شود. این حقوق به ورثه متوفی پرداخت خواهد شد.

همسر متوفی نیز تا زمانی که مجرد باشد مستحق دریافت این حقوق خواهد بود اما درصورت ازدواج مجدد خانم دیگر قادر به دریافت این حقوق نخواهد بود.

در ازدواج موقت به هیچ عنوان خانم مستحق دریافت مستمری نیست.

کلام آخر

مهریه از مهمترین حقوق مالی زن و دینی بر گردن مرد است و زن در هر زمان با مطالبه مهریه می تواند آن را دریافت کند. حتی در صورت فوت مرد نیز می تواند تقاضای دریافت مهریه از ارث را داشته باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

6 پاسخ
  1. فاطمه کریمی گفت:

    دریافت نفقه و اجرت المثل بعد از فوت همسر به چه صورت هست؟ شرایطش مثل مهریه هستش؟

    1. ادمین گفت:

      کاربر گرامی
      دریافت نفقه و اجرت المثل بعد از فوت همسر امکان پذیر است و شرایطی مشابه با مهریه دارند. برای کسب اطلاعات دقیق و کامل لطفا با مجموعه ما در تماس باشید.

  2. محمد گفت:

    سلام بلافاصله بعد از فوت مادر یا پدر شوهر، زن میتونه مهریشو بزاره اجرا و مطالبه مهریه از اون ارثیه رو داشته باشه؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      سلام کاربر عزیز
      زوجه میتواند در هر زمانی مهریه خود را مطالبه کند.

  3. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ایا پدر یا مادر می تونن به کسی وکالت بدن که مثلا تا وقتی خودم زنده هستم ملکی برای خودم هست و بعد از فوتم به اون شخص برسه؟
    اگر اینطوری باشه میشه از دادن مهریه معاف شد؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      سلام کاربر عزیز
      صلح عمری به این صورت است که شخص مالی را تا زمانی که زنده است در اختیار دارد و بعد از آن ملک را طی این صلح به ملکیت دیگری در میاورد.
      برای اطلاع از جزئیات با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هجده =