حذف نام همسر از شناسنامه

آیا حذف نام همسر از شناسنامه امکان پذیر است؟

فهرست مطالب

یکی از دغدغه های افراد بعد از طلاق یا فوت همسر، حذف نام همسر از شناسنامه می باشد. برای اینکار باید شرایطی فراهم باشد تا بتوان این عمل را انجام داد. بطور کلی باید گفت که این حذف نام تنها در صورتی قابل اجرا است که شخص قصد ازدواج مجدد داشته باشد و همسر جدید در مورد گذشته شخص آگاهی داشته و در صورت رضایت ایشان حذف کردن نام همسر از شناسنامه امکان پذیر خواهد بود. برخی افراد بر این باورند که در صورت طلاق توافقی نام همسر به راحتی از شناسنامه حذف خواهد شد، درصورتی که اینگونه نیست. وکیل طلاق در انجام این عمل به شما کمک خواهد کرد.

 

حذف نام همسر از شناسنامه

 

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

در گذشته امکان حذف نام همسر طلاق گرفته یا فوت شده از شناسنامه وجود نداشت اما امروزه طبق قانون جدید طبق شرایطی حذف نام همسر امکان پذیر می باشد. در قانون 33 ثبت احوال آمده است که اگر زن یا مردی همسرش فوت کند یا طلاق گرفته باشد، می تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه اش حذف کند. اما این دلیل برای حذف نام کافی نیست بلکه فرد باید در شرف ازدواج مجدد بوده و همسر جدید نیز نسبت به گذشته ایشان آگاهی داشته باشد.

 

مدارک مورد نیاز در حذف نام همسر

برای حذف نام شوهر از شناسنامه دو حالت وجود دارد:

  1. باکره بودن زن:

مدارک لازم برای حذف نام همسر درصورت باکره بودن زن شامل موارد ذیل می باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • معرفی نامه دادستانی
  • اسناد مربوط به حکم طلاق
  • گواهی باکرگی از پزشکی قانونی

 

مدارک لازم برای حذف نام شوهر از شناسنامه درصورت باکره نبودن زن شامل موارد ذیل می باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • اسناد مربوط به حکم طلاق و ازدواج قبلی

مدارک لازم برای حذف نام شوهر از شناسنامه درصورتی که مرد در قید حیات نباشد، شامل موارد ذیل می باشد:

  • کارت ملی و شناسنامه
  • گواهی فوت مرد
  • سند ازدواج

 

شرایط حذف نام زن از شناسنامه مرد

براساس قانون 33 ثبت احوال مرد در شرایط زیر می تواند نام همسر خود را از شناسنامه اش حذف کند:

  1. در صورت طلاق از همسر خود:

در صورت ازدواج مجدد مرد می تواند درخواست تغییر شناسنامه و حذف نام همسر سابق خود را از شناسنامه داشته باشد. لازم به ذکر است که همسر جدید باید حتما از ازدواج قبلی مرد مطلع باشد.

  1. در صورت فوت همسر:

اگر همسر مردی فوت کند، ایشان در صورت ازدواج مجدد و اطلاع همسر جدید از ازدواج قبلی مرد، می تواند درخواست حذف نام همسر سابق خود را به اداره ثبت احوال تقدیم کند.

 

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

 

شرایط حذف نام مرد از شناسنامه زن

براساس قانون 33 ثبت احوال زن در شرایط زیر می تواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند:

  1. باکره بودن خانم:

در صورتی که زن پیش از انجام روابط زناشویی از همسر خود طلاق گیرد، با ارائه گواهی پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن ایشان می تواند نام شوهر سابق را از شناسنامه خود حذف نماید.

  1. باکره نبودن خانم:

در صورت باکره نبودن خانم، تنها با ازدواج مجدد ایشان و اطلاع همسر جدید از ازواج قبلیشان امکان حذف نام شوهر سابق وجود دارد.

3. فوت همسر:

اگر همسر زنی فوت شده باشد، زن می تواند با ازدواج مجدد و اطلاع همسر جدید از ازدواج قبلی ایشان نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف نماید.

 

حال اگر زن و مرد فرزند هم داشته باشند شرایط حذف نام همسر قبلی کمی متفاوت خواهد بود. بطوریکه حذف نام با رعایت شرایط بالا امکان پذیر خواهد بود اما قابلیت حذف نام پدر و مادر از شناسنامه فرزند وجود نخواهد داشت. نام فرزند نیز از شناسنامه والدین قابل حذف نیست.

 

دلایل افراد برای حذف کردن نام همسر سابق از شناسنامه

زیباترین اتفاق زندگی هر فردی ازدواج می باشد اما گاهی ممکن است زندگی به جدایی از طریق طلاق یا فوت همسر دچار شود. در این زمان وجود نام همسر سابق در شناسنامه یادآور خاطرات دردناک زندگی سابق خواهد بود. همچنین با توجه به الزامی بودن ارائه کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه برای درخواست کار و …، شاید مطلوب نباشد که دیگران از ازدواج ناموفق شما مطلع شوند. بنابراین برخی ترجیح می دهند که نام همسر سابق در شناسنامه شان نباشد. برای حذف نام همسر می توانید از وکیل طلاق کمک بگیرید.

 

 آیا حذف نام همسر هزینه دارد؟

بطور کلی حذف نام از شناسنامه هزینه بر بوده و در انجام این عمل می توان از وکیل نیز کمک گرفت. با توجه به شرایط مختلف هزینه این عمل متفاوت بوده و نمی توان رقم مشخصی برای آن در نظر گرفت. مطمئنا بهره گیری از وکیل هزینه های جانبی حذف نام را افزایش خواهد داد.

بهره گیری از وکیل در تغییر نام شناسنامه باعث کاهش اتلاف وقت، رفت و آمد ها و همچنین بروکسی اداری خواهد شد.

 

 کلام آخر

حذف نام همسر در صورت طلاق یا فوت همسر ممکن خواهد بود. در صورت رخداد یکی از این ها، فرد برای شروع زندگی جدید می تواند با اطلاع همسر جدید به حذف نام همسر از شناسنامه بپردازد. البته در گذشته چنین امکانی وجود نداشت اما در قوانین جدید حذف نام از شناسنامه ممکن می باشد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
2 پاسخ
  1. alipour گفت:

    اینطور که شما نوشتید مرد نمیتونه اسم همسر سابقش رو حذف کنه؟

  2. بهنام گفت:

    پروسه حذف نام همسر از شناسنامه چقدر طول می کشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + ده =