مدت طلاق توافقی

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

فهرست مطالب

گاهی سختی ها و مشکلات زندگی به اندازه ای زیاد می شود که زوجین برای رهایی از آن ها و داشتن زندگی آرام و بدون دغدغه مجبور به طلاق می شوند. در طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست با توافق زوجین صورت خواهد گرفت و همین امر سبب کاهش مدت طلاق توافقی می شود. برای اطلاع از مراحل و دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با وکیل طلاق خبره مشورت کنید.

 

مراحل و مدت طلاق توافقی

شرایط لازم برای طلاق توافقی زوجین

همانطور که گفتیم طلاق توافقی تنها در صورت رضایت و توافق زوجین برای طلاق صورت خواهد گرفت. طرفین می توانند مراحل طلاق توافقی را با کمک وکیل طلاق و یا خود به تنهایی انجام دهند. پیش از انجام این مراحل، باید برای موضوعات مشترکی که بین آن ها هست به توافق برسند. منظور از موضوعات مشترک حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و و اموال مشترک (در صورت وجود) می باشد. درمورد حضانت فرزندان باید توافق شود که بعد از طلاق با کدام یک از والدین خود زندگی خواهند کرد. در مورد مهریه و نفقه نیز باید توافق شود که به چه میزان و چه زمانی  دریافت شود. بطور کلی با توجه به کم بودن مدت طلاق توافقی، بیشتر از طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف زن مورد استقبال زوجین قرار می گیرد.

 

برای طلاق توافقی چه مراحلی باید طی شود؟

  • ثبت‌نام در سامانه تصمیم
  • 5 جلسه مشاوره خانواده
  • طرح دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  • تهیه انواع گواهینامه‌ها از جمله گواهی عدم بارداری زوجه
  • شرکت در جلسات دادگاه

 

مشاوره تخصصی حقوقی با بهترین وکیل مهریه در سهروردی

 

مدت زمان طلاق توافقی

مدت طلاق توافقی بسته به داشتن یا نداشتن وکیل متفاوت است. در خوش بینانه ترین حالت بین 6 تا 9 ماه به طول می انجامد. زیرا طرفین باید خود گواهی عدم سازش را دریافت و ظرف مدت 3 ماه برای جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر طلاق مراجعه کنند. در صورت داشتن وکیل طلاق توافقی مجرب این زمان به 10 تا 20 روز کاری کاهش خواهد یافت.

 

مزایای استفاده از وکیل در طلاق توافقی

در صورتی که مراحل طلاق با کمک وکیل انجام شود، مدت طلاق توافقی به 10 تا 30 روز کاهش می‌یابد. همچنین، لازم نیست هیچ کدام از زوجین در دادگاه، مرکز مشاوره و حتی دفتر وکالت حاضر شوند. همه این مراحل به شکل غیرحضوری و با کمک وکیل انجام می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که یک وکیل نمی‌تواند هم وکالت زوج و هم زوجه را به‌عهده بگیرد. به‌همین دلیل لازم است دو وکیل برای زن و شوهر استخدام شوند.

دفاتر وکالت، معمولا این وکلا را در اختیار قرار داده و در مدت زمان کمی کارهای قانونی را انجام می‌دهند.

برای طلاق توافقی به چه مدارکی نیاز است؟

از آنجا که طلاق توافقی یک جریان حقوقی است، مانند باقی امور حقوقی به مدارک هویتی نیاز است. برای انجام مراحل طلاق توافقی به شناسنامه زوجین، کارت ملی زوجین، وکالت نامه محضری طلاق ( درصورت حق طلاق داشتن خانم)، توافق نامه زوجین، شرح آزمایشات پزشکی و گواهی عدم بارداری و همچنین سند ازدواج موجود باشد. درصورت ناموجود بودن هر یک از مدارک بالا، می توان از مرجع هرکدام، درخواست المثنی داشت. شرکت در جلسات مشاوره الزامی است و در پایان جلسات گواهی عدم سازش صادر و به زوجین تحویل داده خواهد شد. این گواهی عدم سازش تا 3 ماه اعتبار دارد. اگر در مراحل طلاق وکیل داشته باشید، وکیل شما باید با در دست داشتن این گواهی و وکالت نامه رسمی از جانب شما، باقی مراحل را انجام دهد. وکالت نامه رسمی هم بصورت فیزیکی و هم بصورت الکترونیکی در سامانه ثنا به ثبت خواهد رسید.

 

مدارک مورد نیاز و مدت طلاق توافقی

 

شرایط طلاق توافقی در سال 1402

همانطور که پیش تر گفتیم لازمه طلاق توافقی، رضایت و توافق زوجین می باشد. در این نوع از طلاق، شرایط طلاق برای زن و مرد یکسان است. علاوه بر کم بودن مدت طلاق توافقی، طلاق توافقی مزیت های زیادی دارد که برای آن ها باید ابتدا در موارد زیر به توافق برسید:

  1. توافق در رابطه با دریافت مهریه و نفقه.
  2. تقسیم اموال.
  3. حضانت فرزندان، که مهم ترین چالش زوجین در طلاق توافقی است.

پیش از اقدام به طلاق توافقی، موارد بالا باید مورد توافق طرفین واقع شوند. اگر زوجین در موارد بالا به توافق نرسند می توانند از وکیل خانواده و طلاق کمک گیرند. برای گذر از پروسه طلاق توافقی باید به دادگاه نیز مراجعه کنید و تنها در آخرین مرحله جهت جاری شدن صیغه طلاق باید به دفاتر طلاق مراجعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید : وکیل پرونده مهریه

 

آیا در طلاق تواقی دریافت مشاوره اجباری است؟

طبق آمار رسمی، زوجین علی الخصوص زوجه در مدت زمان یک سال پس از طلاق، از طلاق پشیمان می شوند. اگر قوانین کشور ما نیز مانند کشور های استرالیا و کانادا بود بطوریکه متقاضیان طلاق یک سال بعد از اعلام رسمی جدایی می توانستند از یکدیگر طلاق بگیرند احتمالا آمار طلاق نیز کاهش چشم گیری داشت. حال که ما مانند ان کشور های چنین قوانینی نداریم اما طبق قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 مشاوره های قبل از طلاق الزامی می باشند.

از آذر ماه سال 1397 طبق توافقات بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی، شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق اجباری شده و نظارت بر مراکز مشاوره نیز با همین سازمان می باشد. بر اساس این توافقات سامانه تصمیم تاسیس گردید تا زوجین متقاضی طلاق توافقی ضمن ثبت نام در این سامانه و مراجعه به مراکز غربالگری، اقدامات اولیه جهت طلاق توافقی و شرکت در جلسات مشاوره را انجام دهند. پس از مراجعه زوجین به مراکز غربالگری اطلاعات آن ها و علت درخواست طلاقشان ثبت شده و به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی معرفی می گردند.

با پیدایش این طرح، آمار طلاق کاهش چشم گیری داشته است. زیرا مشاوره باعث می شود که ما دیگر تصمیمات زود گذر در مورد طلاق نگیریم که این مهمترین مزیت مشاوره به شمار می رود.

در قرآن نیز توصیه شده که قبل از طلاق و هنگام اختلافات شدید بین زوجین، یک نفر متاهل از خانواده مرد به همراه یک نفر متاهل از خانواده زن به عنوان داور در حل مشکلات زوجین به آن ها کمک کنند. در صورت بکارگیری همین آموزه های کوچک خواهید دید که تا چه اندازه از طلاق و جدایی جلوگیری خواهد شد.

 

آنچه در طلاق توافقی چقدر طول می کشد خواندیم:

گاهی پایان زندگی خوش نبوده و مشکلات به اندازه ای زیاد می شود که زوجین برای داشتن زندگی بدون دغدغه و سرشار از آرامش مجبور به طلاق می شوند. طلاق توافقی زمانی صورت خواهد گرفت که زوجین در این رابطه به توافق برسند. در اینصورت مراحل طلاق با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. در حالت کلی مدت طلاق توافقی از انواع دیگر طلاق کوتاهتر خواهد بود.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
2 پاسخ
  1. باقری گفت:

    سلام من همسرم از همون اول ازدواج دست بزن داشت و من حتی نامه پزشکی قانونی هم دارم. الان با استفاده از همون نامه میتونم ازش طلاق بگیرم؟ چطوری باید متقاعدش کنم که توافقی جدا بشیم؟

  2. عامری گفت:

    سلام من حق طلاق دارم. پروسه طلاق با حق طلاق چقدر طول می کشه؟ برای دریافت مهریه چقدر زمان لازمه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 7 =