حقوق زن در طلاق

در طلاق چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟

فهرست مطالب

قانون به هر یک از زوجین حق و حقوقی اعطا کرده است. یکی از دغدغه‌های زنان پیش از طلاق این است که بداند حقوق زن در طلاق چیست. طلاق درواقع فرایندی قانونی برای جدایی زن و مرد از یکدیگر هست. قانون نیز دراین‌رابطه طرفین را ملزم به انجام تعهدات خود و تأمین حقوق طرف مقابل کرده است. حال شاید برای شما نیز سوال باشد که ضمن طلاق چه مواردی به زن تعلق می‌گیرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید. ما در این مقاله تمامی حقوق زوجه در حالات مختلف طلاق را بررسی نموده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با وکیل مهریه خبره نیز مشورت نمایید.

 

حقوق زن در طلاق کدامند

 

 انواع حقوق زن در طلاق

حقوق زن در هنگام طلاق به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. حقوق مالی
  2. حقوق غیرمالی

 

 حقوق مالی زن در طلاق

اگرچه در قانون ما حق طلاق در اختیار مرد است، اما زن نیز حقوقی دارد که طبق آن توازن میان اختیارات زن و مرد حفظ می‌گردد. از جمله حقوق زن در طلاق، حقوق مالی زن است که عبارت‌اند از:

  • مهریه: یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن مهریه بوده که مبنی بر تعهد مالی شوهر است و درهرصورت زن حق برخورداری از این حق خود را دارد و تنها مختص زمان طلاق نیست.
  • نفقه: طبق قانون مرد موظف به تأمین هزینه زندگی زن و فرزندان خود است که در اصطلاح قضایی به آن نفقه می‌گویند؛ بنابراین زن در صورت تمکین می‌تواند هنگام طلاق درخواست دریافت نفقه خود را به دادگاه تقدیم نماید. میزان نفقه باتوجه‌به شان و منزلت خانوادگی زن، توسط دادگاه و درخور ایشان تعیین می‌گردد و مرد نیز باید میزان تعیین شده توسط دادگاه را به زن تقدیم نماید.
  • اجرت‌المثل: قانون تنها حسن معاشرت و تمکین از شوهر را وظیفه زن دانسته و انجام امور خانه از جمله شستن لباس و ظرف، آشپزی، جاروزدن منزل، شیردادن به فرزندان و… در حیطه وظایف زن نمی‌باشند. حال اگر زن موارد بالا را در زندگی مشترک انجام دهد، پس از اقامه‌شدن دعوای طلاق می‌تواند مبلغی را به‌عنوان مزد کارهای خود از مرد دریافت کند که به آن اجرت‌المثل می‌گویند.
  • جهیزیه: تأمین جهیزیه طبق قانون بر عهده مرد است و مرد باید تمامی لوازم موردنیاز برای زندگی مشترک را تأمین نماید؛ بنابراین حق برخورداری از جهیزیه نیز یکی دیگر از حقوقی است که در طلاق به زوجه تعلق می‌گیرد و برخی حقوق‌دانان نیز معتقدند که تأمین لوازم زندگی زن نیز جزو نفقه زوجه به‌حساب می‌آید.
  • حق زن از اموال شوهر: اگر مرد هنگام جاری‌شدن خطبه و عقد و امضای شروط ضمن عقد، شرط تصنیف دارایی را نیز امضا نماید، زوجه هنگام طلاق می‌تواند نیمی از اموالی را که مرد در طول زندگی مشترک به دست آورده، دریافت کند.

برای مشاوره با وکیل مهریه با شماره 09121574297 (دکتر عبدالمحمد) تماس بگیرید.

 حقوق غیرمالی زن در طلاق

حقوق زن در طلاق، علاوه بر حقوق مالی بالا، حقوق دیگری نیز دارد که با نام حقوق غیرمالی شناخته می‌شوند. این حقوق باتوجه‌به شرایط زن برای او تعیین می‌گردد. حقوق غیرمالی زن عبارت‌اند از:

  • حضانت فرزندان: هنگام طلاق باید تکلیف فرزندان و حق حضانت آن‌ها مشخص شود که تصمیم‌گیری در مورد این مسئله بر عهده والدین است. اگر والدین برای حضانت فرزندان با یکدیگر به توافق نرسند، دادگاه به این موضوع رسیدگی کرده و باتوجه‌به شرایط والدین و سن فرزندان، حامی آن‌ها را اعلام می‌دارد.
  • ملاقات با فرزند: اگر حضانت فرزندان با پدر باشد، زن در مدت‌زمان مشخصی می‌تواند فرزندان را ملاقات کند و مرد نیز نمی‌تواند مانع از این ملاقات شود.
  • حق تغییر شناسنامه: زن می‌تواند نسبت به حذف نام همسر از شناسنامه خود اقدام کرده و ضمن گذراندن مراحل قانونی، شناسنامه جدید خود را دریافت نماید.
  • حق کار، حق تحصیل و حق مسکن: زن پس از طلاق آزادانه می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و تصمیم‌گیری درمورد کار، تحصیل و محل زندگی ایشان بر عهده کسی نخواهد بود و به‌تنهایی می‌تواند تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.
  • حق طلاق در شرایط خاص: درصورتی‌که زن در عسروحرج قرار گیرد می‌تواند برای طلاق پیش‌قدم شود. همچنین در عقدنامه شروط ۱۲ گانه ای نیز وجود دارد که اگر مرد در زمان عقد این شروط را پذیرفته باشد، در صورت نقض هر یک زن می‌تواند اقدامات لازم برای طلاق را انجام دهد.

 

انواع حقوق زن در طلاق

 

 در صورت طلاق از طرف مرد چه مواردی به زن تعلق می‌گیرد؟

همان‌طور که می‌دانید در قانون ما حق طلاق به‌صورت انحصاری در اختیار مرد قرار دارد مگر در مواردی که مرد این حق را به‌صورت رسمی و ثبتی به زن اعطا نماید؛ بنابراین مرد با وجود حق طلاقی که دارد هر زمان که بخواهد بدون دلایل محکمه‌پسند می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. اما لازمه این طلاق این است که تمامی حق‌وحقوق زن در طلاق را پرداخت کند. در صورت عدم تمکین زن از شوهر و اثبات این موضوع در دادگاه، تنها مهریه به زن تعلق‌گرفته و مرد می‌تواند از پرداخت باقی حقوق مالی؛ مانند نفقه، اجرت‌المثل و… به ایشان خودداری کند.

 

 در صورت طلاق از طرف زن چه مواردی به زن تعلق می‌گیرد؟

درست است که زن از حق‌وحقوق مالی و غیرمالی متعددی برخوردار است؛ اما در عوض مرد نیز حق طلاق را در انحصار خود دارد. این حق طلاق مرد بدین معنی نیست که زن به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند درخواست طلاق را به محضر دادگاه ارائه دهد، بلکه تحت شرایطی مانند اثبات عسروحرج در دادگاه می‌تواند اقدام به طلاق نماید. ازآنجاکه مهریه و باقی حقوق نیز متعلق به زن هستند، در صورت ارائه دادخواست طلاق از طرف نیز قابل مطالبه و دریافت هستند.

 

 در صورت طلاق توافقی چه مواردی به زن تعلق می‌گیرد؟

درصورتی‌که زوجین برای جدایی به توافق رسند، طلاق توافقی خواهد بود. در این نوع از طلاق زن و مرد در مورد حق‌وحقوق قانونی زن توافق می‌کنند، مثلاً زن مقداری از مهریه خود را می‌بخشد و در عوض مرد نیز راضی به طلاق‌دادن همسر خود می‌شود. توافقات انجام شده در قالب توافق‌نامه‌ای تنظیم و به دادگاه ارسال می‌گردد. این توافق‌نامه توسط زوجین لازم‌الاجرا است.

 

 کلام آخر

ازآنجاکه حق طلاق به‌صورت انحصاری در اختیار مرد قرار دارد، قانون برای توازن حقوق زن و مرد در طلاق، حقوقی را نیز مختص زن قرار داده است. حقوق زن در طلاق به دو دسته مالی و غیرمالی تقسیم می‌شوند که در مطالب بالا به طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با وکیل مهریه و طلاق خبره مشورت نمایید.

 

برای مشاهده سایر مقالات مهریه کلیک کنید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =