راه های فرار از دین مهریه

راه های فرار از دین مهریه و روش های جلوگیری

فهرست مطالب

مهریه از حقوق قانونی زن است که مرد نیز ملزم به پرداخت آن می‌باشد. بسیاری از مردان به هنگام تعیین مهریه به اینکه چگونه باید این مهریه را بپردازند توجهی نمی‌کنند و بدون فکر مبلغی را به‌عنوان مهریه در نظر می‌گیرند. سپس زمانی که زن مهریه خود را به اجرا می‌گذارد تازه به عمق فاجعه پی می‌برند. حال در این زمان به فکر راه‌های فرار از دین مهریه می‌افتند. ما در این مقاله روش‌های فرار از پرداخت مهریه و روش‌های جلوگیری از آن را مفصلاً شرح می‌دهیم.

گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره در زمینه دعاوی مهریه و فرار از دین مهریه و موراد مرتبط با وکیل مهریه به شما عزیزان می‌باشد.

 

بهترین روش های فرار از دین مهریه

 

 مهریه و انواع مهریه

مهریه پیش از جاری‌شدن خطبه عقد تعیین شده و به هنگام عقد نیز در سند ازدواج قید می‌گردد. ازآنجاکه مهریه حق مالی قانونی زن است، مرد نیز موظف به پرداخت آن در زمان مطالبه مهریه توسط زن می‌باشد. مهریه انواع مختلفی دارد که در مقاله انواع مهریه و روش پرداخت آن‌ها به طور مفصل در موردشان صحبت کردیم. در این جا به‌اختصار انواع مهریه را شرح می‌دهیم. انواع مهریه عبارت‌اند از:

 

 اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد، آیا راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد؟

پاسخ این سؤال بله است. البته باید گفت که بهترین راه فرار از دین مهریه نیز زمانی است که درخواست طلاق از طرف خانم باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که زن بدون دلایل و مدارک محکمه پسندی اقدام به طلاق می‌کند. در این حالت زن باید تصمیم بگیرد که مهریه خود را دریافت کند یا که مهریه‌اش را در ازای طلاق‌دادن مرد ببخشد.

 

بیشتر بخوانید : حق ثبت مهریه چیست، قانون 1402

 

 راه‌های فرار از پرداخت مهریه

برای فرار از پرداخت مهریه روش‌های متفاوتی وجود دارد. البته لازم به ذکر است که مهریه حق قانونی زن بوده و مرد باید آن را پرداخت نماید. فرار از دین مهریه کار انسانی نبوده و در صورت اثبات این امر در دادگاه مجازات و حبس تعزیری در پی دارد. راهکارهای فرار از پرداخت مهریه عبارت‌اند از:

۱. واگذاری اموال به نزدیکان

یکی از مهم‌ترین راه‌های فرار از دین مهریه، انجام معامله صوری با نزدیکان است. به این صورت که به هنگام بروز مشکلات بین زوجین، زوج اقدام به انتقال اموال خود به دیگری می‌نماید. اغلب این انتقال اموال به نزدیکان و اقوام درجه یک زوج اتفاق می‌افتد. واگذاری اموال از طریق استعلام از اداره ثبت‌اسناد مشخص می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : شرایط و قوانین مهریه در ازدواج موقت چیست

 

۲. اعسار از پرداخت مهریه

برخی بر این باورند که در صورت اثبات اعسار مرد در پرداخت مهریه، دیگر مرد نباید مهریه زوجه را پرداخت نماید. به همین دلیل نیز بدون فکر به هنگام تعیین مهریه، مهریه بالایی را در نظر می‌گیرند. ای در حالی است که حتی با اثبات اعسار از پرداخت مهریه، دادگاه مهریه را قسط‌بندی کرده و به‌صورت قسطی و ماهانه باید پرداخت گردد.

 

بیشتر بخوانید : چه تعداد سکه مهر کنیم؟

 

۳. بخشیدن مهریه توسط زن

گاهی به هنگام طلاق، زن تحت شرایطی مجبور به بخشیدن مهریه خود می‌شود. در این حالت مرد با طلاق‌دادن زن، می‌تواند هیچ‌گونه مهریه‌ای به ایشان نپردازد.

 

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی

 

 آیا فرار از دین مهریه عاقلانه است؟

برای تشخیص عاقلانه بودن یا نبودن فرار از دین مهریه باید گفت که اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد، بهترین کار پرداخت مهریه است و فرار از پرداخت مهریه عاقلانه نیست. زیرا مهریه حق قانونی زن است که در قانون و شرع توصیه به پرداخت آن شده است. راه‌های زیادی برای اثبات فرار از دین مهریه وجود دارد و زوجه با بهره‌گیری از وکیل مهریه خبره می‌تواند به‌راحتی فرار از پرداخت مهریه را اثبات نماید.

 

بیشتر بخوانید : چگونه مهریه را اجرا بگذاریم؟ قوانین و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

 

 پیامدهای حقوقی فرار از پرداخت مهریه!

همان‌طور که می‌دانید روش‌های زیادی برای فرار از دین مهریه وجود دارد که برخی مردان برای نپرداختن مهریه همسر خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند. اما باید دانست که در صورت اثبات فرار از دین مهریه در دادگاه، پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری درجه شش در انتظار مرد خواهد بود. جزای نقدی فرار از پرداخت مهریه برابر با نصف اموال مرد است؛ بنابراین درصورتی‌که دادگاه تشخیص فرار از دین مهریه دهد، حکم جزای نقدی و حبس تعزیری صادر می‌نماید. در این گونه پرونده‌ها بهتر است با وکیل مهریه مجرب مشورت نمایید.

 

پیامد های حقوقی راه های فرار از دین مهریه

 

 روش‌های اثبات فرار از پرداخت مهریه

حال اگر فرار از پرداخت مهریه صورت گیرد، چگونه باید آن را اثبات نمود؟ برای اثبات فرار از پرداخت مهریه روش‌هایی وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌باشند:

  • زوجه باید صوری بودن معامله را اثبات نماید. درواقع باید ثابت کند که معامله انجام شده با شخص ثالث به‌قصد عدم تأدیه مهریه و فرار از پرداخت مهریه صورت‌گرفته است.
  • اگر خریدار از قصد واقعی فروشنده (زوج) برای فرار از مهریه مطلع باشد و در دادگاه نیز این امر اثبات گردد، خریدار نیز شریک جرم محسوب می‌شود.
  • اگر در معامله صورت‌گرفته بین خریدار و فروشنده، انتقال وجهی به‌عنوان ثمن معامله انجام نگرفته باشد، سوءنیت آن‌ها برای دادگاه محرز می‌باشد.
  • زوجه باید مهریه تعیین شده در سند ازدواج را مسلم و مشخص نماید.

 

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای بخشیدن مهریه

 

 مرجع رسیدگی به بهترین راه فرار از پرداخت مهریه کدام است؟

برای رسیدگی به بهترین راه فرار از پرداخت مهریه، باید شکایت خود را به دادسرای عمومی محل وقوع جرم تقدیم نمایید. منظور از محل وقوع جرم، محلی است که معامله به‌قصد فرار از دین در آن جا صورت‌گرفته است. در سال ۹۸ رأی وحدت رویه‌ای برای این گونه معاملات صادر نمود که بر اساس آن انتقال اموال به دیگری توسط مدیون، قبل از محکومیت قطعی به پرداخت دین، به‌قصد فرار از دین نبوده و جرم انتقال مال صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین تا قبل از صدور حکم دادگاه مبنی بر پرداخت دین، جرم معامله به‌قصد فرار از دین صورت نخواهد نگرفت.

 

بیشتر بخوانید : شرایط پرداخت مهریه در طلاق غیابی

 

 آنچه در راه‌های فرار از دین مهریه و روش‌های جلوگیری از آن خواندیم:

راه‌های زیادی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد که بسیاری از مردان از آن‌ها استفاده می‌کنند. باید بدانید که بهره‌گیری از روش‌های فرار از دین مهریه عاقلانه و انسانی نبوده و در صورت اثبات این امر در دادگاه جزای نقدی و حبس تعزیری درجه شش را به دنبال دارد. ما در این مقاله بهترین راه فرار از پرداخت مهریه را شرح دادیم؛ اما توصیه گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد به شما این است که به‌هیچ‌عنوان از آن‌ها استفاده ننمایید.

 

 سؤالات متداول

 روش‌های فرار از دین مهریه را نام ببرید.

انجام معامله صوری، اعسار از پرداخت مهریه و بخشیدن مهریه توسط زن.

 

بیشتر بخوانید : نحوه توقیف خودرو برای مهریه در سال 1402

 

 در دادخواست طلاق از طرف زن چگونه می‌توان مهریه را نپرداخت؟

در صورت ارائه دادخواست طلاق از طرف زن، معمولاً زن مهریه خود را می‌بخشد و در عوض مرد نیز به طلاق رضایت می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید : تقسیط مهریه برای مرد بیکار

 

 پیامدهای حقوقی فرار از دین مهریه کدام‌اند؟

در صورت اثبات این امر در دادگاه، جزای نقدی و حبس تعزیری را به دنبال دارد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 18 =