آنچه خواهید خواند :

جرم کیفری ترک انفاق

نفقه

نفقه چیست؟

طبق ماده 1106 قانون مدنی در عقد دائمی مرد تکلیف به پرداخت نفقه به زوجه می باشد و مطابق ماده قانون مدنی 1107 نفقه زن شامل کلیه نیازهای مرسوم زن از جمله مسکن می باشد. نان، پوشاک، اثاثیه و مخارج. خدمات بهداشتی و پزشکی  و خدمتکار در شرایطی که زوجه به آن عادت یا نیازدارد از موارد تعلق نفقه می باشند. در مورد پرداخت نفقه زن شرط مهمی وجود دارد و آن تمکین از طرف زن است. بنابراین زن در صورتی که از شوهر خود تمکین نکرده باشد مستحق نفقه نخواهد بود.

ترک انفاق چگونه رخ می دهد؟
با این مقدمه اگر مرد به تعهد خود مبنی بر پرداخت نفقه به همسرش عمل نکند، جرم ترک انفاق واقع شده است. بنابراین ترک نفقه توسط مرد به این معناست که اگرچه زن مستحق دریافت نفقه است، اما مرد به وظیفه خود عمل نکرده و زن مجبور است برای مطالبه نفقه مراحل قانونی را طی و به دادگاه رجوع کند.

 

گروه حقوقی رضا عبدالمحمد در دعاوی جرم کیفری انفاق با بهترین وکیل خانواده همراه شما خواهد بود.

 

رفع نیازهای مادی زن در زندگی زناشویی از اهمیت بالایی برخوردار است و در اسلام نیز بر آن تاکید شده. ضمناً طبق مقررات مختلف قانونی، پرداخت نفقه بر عهده زوج است که عدم پرداخت آن آثار حقوقی مهمی از جمله حق طلاق برای زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه را به دنبال دارد. اما آیا مردانی که نفقه زن خود را نمی دهند مرتکب جرم شده اند؟ یعنی آیا در صورت عدم پرداخت نفقه به زن یا ترک کردن انفاق جرم محسوب میشود؟ در ضمن اگر مرد نفقه همسرش را نپردازد چه مجازاتی خواهد داشت؟ در پاسخ به این سؤالات ابتدا به بررسی معنای ترک انفاق می پردازیم و سپس جرم ترک انفاق و مجازات ترک نفقه را بررسی می کنیم.

 

اگر در دعاوی مربوط به نفقه و دعاوی خانواده سوالی دارید می توانید از بهترین وکیل سهروردی سوال کنید.

 

شرایط و جرم ترک انفاق

در این قسمت قصد داریم این سوال را بررسی کنیم که آیا ترک انفاق جرم است؟ جرم ترک انفاق از نظر قانون مجازات اسلامی چیست؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که ماده 642 قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم ترک انفاق یا جرم ترک نفقه و عدم پرداخت نفقه اینگونه مقرر می دارد که: هرکس با داشتن تمکن مالی در هر حال به نفقه زوجه خود عمل نکند، دادگاه حکم سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس را به ایشان می دهد.

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص مهریه

طبق ماده 642 جرم ترک انفاق در چه صورت واقع می شود؟

اولاً مرد باید تمکن مالی حداقلی برای پرداخت نفقه به همسر خود داشته باشد و در عین حال از دادن نفقه خودداری نماید. بنابراین اگر مرد توانایی مالی برای پرداخت نفقه به همسرش را نداشته باشد، مجازات ترک نفقه برای او وجود ندارد و زن فقط می تواند نفقه خود را به صورت قانونی مطالبه کند. در صورت عدم پرداخت می تواند از شوهر خود طلاق گیرد.

دوماً زن باید مطیع شوهر بوده و مستحق نفقه باشد. بنابراین اگر زوجه از شوهر خود تمکین نکرده و مرتکب خلاف شده و مستحق نفقه نباشد، جرم ترک انفاق محقق نمی شود. طریقه شکایت کیفری ترک انفاق به این شکل است که زوجه بایستی اقدام به تنظیم شکواییه ترک انفاق کند و بعد از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا با مراجعه به دادسرا اقدام به ثبت شکایت کند. بعد از این مراحل شکایت در واحد رایانه ثبت شده و از سمت سرپرست دادسرا به یکی از شعب ارجاع داده خواهد شد. پس از شکایت به دادگاه و تعیین شعبه، دادیار از شاکی تحقیق به عمل خواهد آورد و پس از تحقیق زوجه به زوج احضاریه ارسال شده که برای تحقیق در دادسرا حضور پیدا کند. گروهی از مردان در هنگام دادرسی اعلام می کنند که ترک انفاق را قبول دارند اما در ادامه مدعی این هستند که در مقابل همسرشان از آن ها تمکین نمی کند. در صورتی که مرد ادله ای مبنی بر عدم تمکین زوجه به دادگاه ارائه نماید و دادگاه هم قبول نماید، شکایت ترک انفاق از طرف زوجه مختومه اعلام خواهد شد. برخی مواقع ممکن است اشخاصی مدعی شوند که نفقه را پرداخت کرده اند، در این حالت اگر مردی نفقه را پرداخت کرده باشد با بررسی پرونده و مدارک قاضی مربوطه اقدام به صدور قرار منع تعقیب می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =