نفقه محجور

نفقه محجور چیست؟ و پرداخت آن بر عهده چه کسی است؟

فهرست مطالب

 محجور کیست؟

عبارت محجور از ریشه عربی حجر آمده که در اصطلاح فقهی به معنای فقه است. محجور شخصی است که انجام برخی امور قانونی در اموال و حقوق قانونی برای ایشان ممنوع می‌باشد. امور ذکر شده به دلیل عدم توانایی فرد محجور به لحاظ‌کردن منافع خود در انجام معاملات ممنوع می‌باشند. اشخاص محجور به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • صغار
  • سفیه یا غیررشید
  • مجانین

مشاوره با وکیل متخصص دعاوی مهریه؛ تماس با شماره 09121574297

نحوه وصول نفقه محجور

 

 صغار

صغار همان صغیر است و به کسی گفته می‌شود که به سن قانونی بلوغ نرسیده باشد. صغیر خود به دو گروه صغیر ممیز (شخصی که توانایی تشخیص خوب و بد را داشته باشد) و صغیر غیرممیز تقسیم می‌شود. سن قانونی بلوغ در دختران ۹ سال تمام قمری و در پسران نیز ۱۵ سال تمام قمری می‌باشد.

بیشتر بخوانید : آیا اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

 سفیه

سفیه یا غیررشید، تصرفات عقلانی در حقوق مالی و دارایی خود ندارد. افرادی که توانایی تشخیص ضرر و منفعت امور خود را ندارند غیررشید یا سفیه می‌باشند.

 

 مجانین

طبق ماده ۱۲۱۱ از قانون مدنی درهرصورت جنون موجب حجر می‌شود و میزان آن فرقی ندارد. شخص مجنون قوه تعقل نیز نداشته و از تصرف در اموال (راه های توقیف اموال برای مهریه)و دارایی‌های خود ممنوع شده است؛ بنابراین نمی‌تواند به‌صورت مستقل به امور مالی خود بپردازد.

بیشتر بخوانید : فریب در مهریه و عواقب آن

 نفقه محجور

ولایت می‌تواند به رأی قانون، بر اساس قیمومیت یا به‌حکم قاضی تعیین گردد. ولایتی که به‌موجب رأی قانون به فردی واگذار گردد ولایت قهری است. ولایت به معنی حکومت‌کردن، تسلط یافتن، کمک‌کردن و تصرف‌کردن می‌باشد.

عبارت قهری در لغت به معنای اضطراری و جبری و در حقوق مدنی به معنای ولایت قدرت و اختیاری است که طبق قانون برای اداره امور محجور به فردی صالح واگذار شده است. در ماده ۱۱۸۱ از قانون نیز آمده است که پدر و جد پدری نسبت به اولاد خود ولایت دارند.

پدر یا جد پدری می‌تواند شخصی را به‌عنوان وصی مشخص کند. تکلیف و مسئولیت شخص وصی نوعی ولایت بوده که از ولایت قهری مجزا است.

 

نحوه پرداخت نفقه محجور

 

 نفقه همسر در صورت زنده و محجور بودن شوهر

اگر مردی محجور باشد زوجه می‌تواند از دارایی مرد نفقه گذشته و حال خود را مطالبه کند. زیرا با حجر و جنون حق نفقه زن از بین نمی‌رود. در این حالت قیم مرد باید نفقه و هزینه‌های زندگی زن را از دارایی مرد پرداخت نماید؛ بنابراین نفقه محجور باید پرداخت شود.

فرد مجنون وظیفه‌ای در برابر نفقه اولاد ندارد؛ زیرا نفقه اقارب دین نیست و وظیفه محسوب می‌شود؛ بنابراین مجنون وظیفه‌ای نسبت به نفقه اولاد خویش نخواهد داشت. البته در صورت صغیر بودن فرزند پرداخت نفقه الزامی است.

حال اگر مرد محجور توانایی پرداخت نفقه فرزندان صغیر را نداشته باشد، جد پدری موظف است که در صورت تمکن مالی کافی، نفقه آن‌ها را پرداخت کند. لازم به ذکر است که جد پدری وظیفه‌ای در قبال نفقه همسر مرد محجور ندارد.

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل مهریه چقدر است؟

آنچه در مقاله نفقه محجور چیست و پرداخت آن بر عهده چه کسی می‌باشد، خواندیم:

درصورتی‌که مرد محجور شود حق نفقه زن از بین نمی‌رود و قیم یا ولی قهری شوهر باید آن را از دارایی و اموال مرد پرداخت نماید؛ بنابراین با محجور شدن مرد، ولی قهری ایشان موظف است که از اموال مرد، نفقه اشخاص واجب‌النفقه مانند همسر و فرزندان صغیر را پرداخت نماید.

 

سؤالات متداول

انواع محجور را نام ببرید.

محجور به سه دسته اشخاص صغیر، سفیه یا غیررشید و مجنون تقسیم می‌شود.

 

 آیا در صورت محجور بودن مرد نفقه به زن تعلق می‌گیرد؟

اگر مرد دارایی و اموالی داشته باشد زوجه می‌تواند نفقه خود را مطالبه و دریافت نماید.

 

اگر مرد محجور دارایی و اموالی نداشته باشد نفقه فرزندان چگونه پرداخت می شود؟

در صورت عدم تمکن مالی مرد برای پرداخت نفقه فرزندان، جد پدری آن ها موظف به پرداخت نفقه می باشد.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =