نحوه رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

مراحل رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

فهرست مطالب

موضوع چالش برانگیز پس از فوت افراد مسئله تقسیم ارثیه و درواقع انحصار وراثت است. برای انحصار وراثت حتما باید مراحل قانونی طی شود و بدون طی روند قانونی امکان تصرف ورثه در ما ترک متوفی وجود ندارد. این مراحل در شورای حل اختلاف صورت گرفته و هریک از وارثین متوفی با تنظیم دادخواست می توانند فرآیند انحصار وراثت که یکی از مهمترین دعاوی خانواده می باشد را آغاز کنند. رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف نیازمند تجربه و دانش کافی می باشد.

 

شرایط رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف و مراحل آن

انحصار وراثت در دسته امور حقوقی قرار دارد و رسیدگی به امور حقوقی نیز در مراجع قضایی صورت می گیرد. امروزه در کشور ما مرجع قضایی که دادخواست انحصار وراثت را رسیدگی می کند، شورای حل اختلاف می باشد. مراحل رسیدگی به انحصار وراثت در این شورا بدینصورت است که پس از دریافت گواهی فوت، ورثه باید به شورای حل اختلاف آخرین شهری که متوفی در آن ساکن بوده مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید : صفر تا صد مراحل انحصار وراثت

طبق ماده 20 از قانون آیین دادرسی مدنی:

دعاوی حوزه ترکه فرد فوت شده که خواسته، دین و یا حتی وصیت متوفی باشد، پیش از تقسیم ترکه در دادگاه محلی آخرین اقامتگاه متوفی اقامه خواهند شد. حال اگر آخرین اقامتگاه متوفی مشخص نباشد دادگاه رسیدگی به دعاوی ترکه متوفی، دادگاه موجود در حوزه آخرین محل سکونت متوفی خواهد بود.

 

پس از مراجعه به شورای حل اختلاف ورثه باید مدارک شناسایی وراث، گواهی فوت متوفی، عقدنامه و وصیت نامه در صورت وجود و همچنین فرم دادخواست تکمیل شده را به شورای حل اختلاف تحویل دهند.

در ضمن برای آغاز به کار شورای حل اختلاف در حوزه انحصار وراثت ابتدا باید هزینه دادرسی پرداخت گردد. این هزینه بستگی به محل شورای حل اختلاف دارد و مقدار از پیش تعیین شده ای نیست. ورثه پس از انجام موارد فوق، ضمن حضور در جلسه شورای حل اختلاف باید به سوالات شورا نیز پاسخ دهند.

این سوالات مربوط به متوفی، ورثه و همچنین اموال منقول و غیر منقول متوفی می باشد. شورای حل اختلاف درواقع ما ترک متوفی را تعیین تکلیف کرده و در آخر نسبت به روشن شدن سهم الارث هر یک از ورثه اقدام خواهد کرد. درصورتی عدم بروز مشکل در مدارک و شورا، شورای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت را صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که ورثه می توانند انجام امور بالا را به وکیل انحصار وراثت نیز محول کنند.

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، وراث می توانند در اموال ما ترک متوفی بصورت قانونی دخل و تصرف داشته باشند.

 

مدارک لازم جهت دادخواست انحصار وراثت

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشتی از آن
  • شناسنامه تمامی ورثه
  • وصیت نامه (درصورت وجود)
  • گواهی مالیاتی مبنی بر پرداخت مالیات ها

 

نمونه دادخواست رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

برای آغاز فرآیند قانونی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی متوفی مراجعه و فرم دادخواست انحصار وراثت را پر کنید. اهمیت مشورت و دریافت مشاوره از وکیل انحصار وراثت زمانی نمایان می شود که شما برای تنظیم دادخواست رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف باید دانش حقوقی لازم و کافی را داشته باشید. پس وکیل انحصار وراثت بهتر از هر شخصی می تواند شما را در تنظیم دادخواست یاری کند.

 

دادخواست رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

 

نمونه دادخواست بالا برای حالت کلی انحصار وراثت می باشد. در صورت خاص بودن شرایط پرونده ها یا تغییر در قوانین و مقررات انحصار وراثت، ممکن است مواردی به نمونه دادخواست بالا اضافه یا کم شود.

 

هزینه انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

لازمه ثبت دادخواست و تحویل مدارک به شورای حل اختلاف جهت رسیدگی به انحصار وراثت، پرداخت هزینه ی شورا است. این هزینه بستگی به شهر محل سکونت متوفی دارد که در حدود 150 تا 300 هزار تومان می باشد.

 

زمان مورد نیاز جهت صدور گواهی انحصار وراثت

اگر ارزش اموال متوفی کمتر از 50 میلیون تومان باشد، دیگر شورا در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی چاپ نمی کند و همین امر نیز به تسریع روند رسیدگی به دادخواست انحصار وراثت کمک می کند. اما اگر اموال متوفی ارزشی بالاتر از 50 میلیون تومان داشته باشند، شورای حل اختلاف باید به هزینه ورثه در روزنامه کثیرالانتشار آگهی چاپ کند که این خود زمانبر است و روند رسیدگی به انحصار وراثت را طولانی تر می کند.

درحالت کلی زمان انحصار وراثت در شورای حل اختلاف به میزان اموال متوفی و همچنین تعداد ورثه بستگی دارد البته با داشتن وکیل انحصار وراثت خبره در تسریع این امور تأثیر بسزایی دارد.

 

چه افرادی می توانند دادخواست انحصار وراثت شخصی را ارائه دهند؟

طبق ماده 360 از قانون حسبی، تمامی ذی نفعان ارث متوفی می توانند دادخواست انحصار وراثت دهند. علاوه بر ورثه افرادی دیگری نیز هستند که می توانند نسبت به دریافت ارثیه اقدام کنند که آن هم طلبکاران متوفی می باشند. طلبکاران متوفی برای جبران مطالبات خود می توانند در ارث متوفی دخل و تصرفی داشته باشند. اگر متوفی وصیت نامه خود را به نفع شخصی تنظیم کرده باشد، این شخص نیز می تواند دادخواست انحصار وراثت را تقدیم کند و شورای حل اختلاف وظیفه دارد که به دادخواست ایشان رسیدگی کند.

 

کلام آخر

همانطور که گفتیم انحصار وراثت جزو پیچیده ترین دعاوی حوزه خانواده در مراجع قضایی محسوب می شود. برای رسیدگی به پرونده های انحصار وراثت نیاز به دانش و تجربه زیاد داریم. همچنین آشنایی با روال انجام امور حقوقی در این زمینه مفید است. مراحل رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف را توضیح دادیم اما باز هم تأکید بر دریافت مشاوره با وکیل انحصار وراثت برای رسیدگی به روند انحصار وراثت داریم.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

4 پاسخ
  1. سلمان گفت:

    سلام پردم دوتا زن دیگه هم داشته که از هردوشون بچه داره. اگر ما بخوایم اون دوتا زن و بچه هاشون از انحصار وراثت و تقسیم ارث باخبر نشن باید چیکار کنیم؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر عزیز
      این امکان وجود ندارد و انحصار وراثت پس از حضور تمام ورثه صورت میپذیرد.
      برای راهنمایی دقیق تر با مجموعه در تماس باشید

  2. سجادی گفت:

    من قبلا از خواهر و برادرم وکالت داشتم که کارای انحصار وراثت رو انجام بدم تا مرحله آگهی دادن تو روزنامه هم پیش رفتم اما مشکلی برام پیش اومد که ادامه ندادم و مدارکی هم ک دستم بود گم شده. الان باید از اول مراحل رو طی کنم؟ برای مدارک از دست رفته باید چیکار کنم؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر عزیز
      باید بررسی شود که کارهای انحصار وراثت تا چه مرحله ای انجام شده است.
      برای راهنمایی دقیق تر با مجموعه در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =