دعوای ابطال محاسبات بانکی

چکیده مطلب : در دعاوی وصول مطالبات از سوی بانک، ممکن است در محاسبه نرخ سود توسط بانک یا مبالغ واقعی اشتباهی رخ دهد یا به منظور حفظ حقوق خود مبالغ اضافی به حساب مشتریان برگردانند. برای بررسی این اقدامات و اینکه مشتریان حق خود را به دست آورند، نیاز است که دادخواست ابطال محاسبات بانکی به دادگاه ارائه شوند. در این دادخواست، باید جزئیات دقیقی از اشتباهات یا افتراهای ممکن در محاسبات بانکی ارائه شود. افراد باید اسناد و مدارک مربوطه را که شامل کپی مواردی مانند سند اصلی ازدواج یا گواهی‌های مختلف است، پیوست کنند تا دلایل و ادله دعواشان را به دادگاه ارائه دهند. در صورتی که دادخواست به درستی تهیه و تنظیم نشود، ممکن است رد شود و مشتریان نتوانند ادعاهای خود را ثابت نمایند. به طور خلاصه، در دعاوی وصول مطالبات از سوی بانک، ارائه دادخواست ابطال محاسبات بانکی با دقت و جزئیات لازم بسیار حیاتی است تا مشتریان بتوانند حقوق و ادعاهای خود را در دادگاه به دست آورند به همین دلیل نیز بهتر است با وکیل خبره مشورت نمایید؛ بنابراین بهتر است از دکتر عبدالمحمد وکیل پایه یک دادگستری مشاوره دریافت نمایید.
آنچه خواهید خواند :

وام بانکی یا بدهی افراد به بانک ها در محاسبه نرخ سود به طور معمول امکان دارد اشتباهی در محاسبه رخ دهد و یا بانک برای حفاظت از حق خویش مبالغی اضافی بر مبلغ واقعی را وارد کند.
با عنوان دادخواست ابطال محاسبات بانک شما را همراهی خواهیم کرد.

 

بیشتر بخوانید : وکیل چک

 

دادخواست ابطال محاسبات بانک

در قوه دادگستری اولین عمل و اقدامی که برای طرح شکایت از بانک باید انجام شود، طرح دادخواست ابطال محاسبات بانک است. به عبارتی هرشخصی که قصد اقامه دعوای حقوقی ابطال محاسبات بانک را داشته باشد، ابتدا باید دعوای ابطال محاسبات بانکی را مطرح کند. در فرمی مخصوص دادخواست ابطال محاسبات بانک قرار دارد که پرینت شده و افراد می توانند با پرکردن دادخواست ابطال بانک اقامه دعوی کنند. نحوه تهیه و نوشتن دادخواست ابطال محاسبه بانکی و استرداد وجوه مازاد دریافتی به همین منظور در این مقاله ابتدا به بررسی فرم کلی دادخواست ابطال محاسبه بانک می پردازیم و سپس به نحوه تنظیم دادخواست آن می پردازیم.

 

بیشتر بخوانید : وکیل بانکی

 

نحوه تقدیم دادخواست ابطال محاسبات بانکی

با وجود اینکه در دعاوی کیفری به هر شکلی می توان شکایت کرد، اما در دعاوی حقوقی ابطال محاسبات بانکی باید با تقدیم دادخواست ابطال محاسبات بانکی درخواست رسیدگی شود. طبق ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی هیچ دادگاهی نمی تواند به دعوی رسیدگی کند. جز اینکه شخص یا اشخاصی که نفع میبرند،قائم مقام یا قائم مقام قانونی، وکیل آن ها رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست کرده باشد و طبق ماده 48 قانون آیین دادرسی مدنی، در دادگاه برای شروع شدن به رسیدگی مستلزم اقامه دادخواست ابطال محاسبات بانک می باشد.  به همین علت یکی از نخستین مرحله های شاکی که باید آن را طی کند، اقامه دادخواست ابطال محاسبه های بانک در دادگاه صالح است. تکمیل دادخواست ابطال محاسبات بانک از نظر شکلی از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر این صورت موجب رد دادخواست ابطال محاسبات بانک می شود.

 

بیشتر بخوانید : کلاهبرداری در بورس

 

تنظیم و نگارش دادخواست ابطال محاسبات بانکی

برخلاف دعاوی کیفری که امکان طرح شکایت برای هر برگه ای وجود دارد، در دعاوی حقوقی تنها با ارائه دادخواست ابطال محاسبات بانک درخواست رسیدگی صورت می پذیرد.

بر اساس ماده 2 از قانون آیین دادرسی مدنی، تنها در صورتی دادگاه می تواند به دعوا رسیدگی کند که فرد یا افراد ذی نفع، قائم مقام یا نماینده قانونی آن ها در برابر قانون درخواست رسیدگی به دعوا را داشته باشد. طبق ماده 48 از قانون آیین دادرسی مدنی مستلزم رسیدگی در دادگاه، ارائه دادخواست ابطال محاسبات بانک است. به همین منظور نیز تقدیم دادخواست ابطال محاسبات بانک از اولین مراحل دعوای ابطال محاسبات بانک است.به لحاظ شکلی پر کردن دادخواست ابطال محاسبات بانک حائز اهمیت است که در غیر این صورت این امر موجب صادر شدن قرار رد دادخواست ابطال محاسبات می شود.

برگه این دادخواست را می توان از محل فروش اوراق قضایی واقع در دادگستری و مجتمع های قضایی تهیه کرد.

سپس فرم دادخواست تکمیل شده را باید برای رسیدگی به دادگاه صالح تحویل داد. حال اگر در برخی شهرها دادگاه شعبه های متعددی داشته باشد، فرم دادخواست باید به دفتر شعبه اول تحویل داده شود. البته این روش در حال حاضر منسوخ شده و ارائه دادخواست تنها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر است.

 

تجدیدنظرخواهی بدلیل عدم رعایت مواعد:

خواسته دعوا می تواند مالی یا غیر مالی باشد. مثلا اگر از فردی طلبی داریم، باید در دادخواست مبلغ طلب ذکر گردد، یا مثلا اگر همسر مردی منزل را ترک کرده باشد، در قسمت خواسته باید الزام به تمکین درج شود.

دلایل و منضمات قسمت دیگر دادخواست ابطال محاسبات بانک است که باید به وسیله ادله اثبات دعوی در امور حقوقی تکمیل گردد. برای مثال دلایل و منضمات یک دادخواست می تواند شامل کپی برابر اصل سند ازدواج، شهادت شهود، کارشناسی و … باشد که از طریق پیوست های دادخواست باید به دادگاه ارائه گردند.

شرح دادخواست ابطال محاسبات بانکی نیز توضیح کلی در مورد دادخواست، خواسته نوشته شده و همچنین دلایل و مستندات می باشد.

سوالات متداول در مورد دادخواست ابطال محاسبات بانکی

دادخواست ابطال محاسبات بانکی چیست و چرا باید ارائه شود؟

دادخواست ابطال محاسبات بانکی، در واقع درخواست رسمی از دادگاه برای بررسی و اصلاح محاسبات نادرست بانکی است. این دادخواست معمولاً به دلیل اشتباهات در محاسبه نرخ سود یا درج مبالغ اضافی توسط بانک مطرح می‌شود تا حقوق مشتریان حفظ شود و مبالغ اضافی به حساب آن‌ها برگردانده شود.

چه مدارکی برای ارائه دادخواست ابطال محاسبات بانکی لازم است؟

برای ارائه دادخواست ابطال محاسبات بانکی، باید مدارکی مانند اسناد مالی، کپی برابر اصل سند ازدواج (در صورت مرتبط بودن)، گواهی‌های مختلف و سایر مستنداتی که نشان‌دهنده اشتباهات بانکی هستند، پیوست شوند. این مدارک باید دلایل و ادله دعوا را به دادگاه اثبات کنند.

مراحل تنظیم و تقدیم دادخواست ابطال محاسبات بانکی چگونه است؟

ابتدا باید فرم دادخواست ابطال محاسبات بانکی را تهیه کرده و آن را تکمیل کنید. سپس مدارک و مستندات مربوطه را پیوست کرده و دادخواست را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه صالح ارسال کنید. دادگاه پس از بررسی مدارک و مستندات، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آیا می‌توان بدون دادخواست ابطال محاسبات بانکی به حقوق خود رسید؟

خیر، در دعاوی حقوقی ابطال محاسبات بانکی، بدون ارائه دادخواست رسمی به دادگاه، امکان پیگیری حقوقی و اصلاح محاسبات نادرست وجود ندارد. دادخواست اولین قدم برای شروع فرایند قضایی و رسیدگی به ادعاهای شماست.

آیا امکان تجدیدنظرخواهی در صورت رد دادخواست ابطال محاسبات بانکی وجود دارد؟

بله، در صورتی که دادخواست ابطال محاسبات بانکی رد شود، می‌توانید با ارائه دلایل و مدارک جدید و معتبر، درخواست تجدیدنظر کنید. این درخواست باید در مهلت قانونی مقرر به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =