اخذ پایان کار بدون بازدید همراه با فرم تعهد

فهرست مطالب

همانطور که می دانید پس از ساخت هر ساختمان باید نسبت به دریافت گواهی پایان کار آن از شهرداری اقدام گردد. پایان کار شهرداری نشان دهنده این است که ساختمان مورد نظر طبق مقررات و ضوابط شهرداری ساخته شده و هیچگونه نقض قوانین و تخلفی در آن وجود نداشته است. دریافت پایان کار الزامی بوده به طوری که در دفاتر اسناد رسمی انتقال سند بدون اخذ پایان کار ممنوع است.

جهت اخذ پایان کار ابتدا باید مامورین شهرداری از ملک مورد نظر بازدید کرده و بررسی نمایند که آیا ملک مورد نظر طبق قوانین و ضوابط ساخته شده یا خیر؟ اگر ملک تخلفات ساختمانی نداشته باشد سپس پایان کار صادر می گردد. نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که گاهی ممکن است صدور پایان کار بدون بازدید صورت گیرد.

 

در چه مواردی دریافت پایان کار بدون بازدید امکان پذیر است؟

ابتدایی ترین سوال در این رابطه این است که آیا امکان دریافت پایان کار بدون بازدید توسط مامورین شهرداری امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید اینگونه گفت که برای دریافت پایان کار بدون بازدید میدانی لازم است که واحد آپارتمانی کاربری مسکونی داشته باشد؛ بنابراین ارائه گواهی پایان کار برای املاکی که کاربری بجز مسکونی داشته باشند، بدون بازدید میدانی انجام نخواهد شد.

محل قرارگیری ملک یکی از عواملی است که ممکن است شهرداری از قبول درخواست صدور گواهی آپارتمان بدون بازدید خودداری نماید، زیرا اگر ملک شما در خیابان اصلی باشد، احتمال دارد که ملک مورد نظر کاربری اداری یا تجاری داشته باشد به همین دلیل نیز امکان دارد که شهرداری از صدور گواهی پایان کار امتناع ورزد.

در مواردی نیز ممکن است که طبقه همکف آپارتمان مسکونی شما سوپرمارکتی وجود داشته باشد این بدین معنی است که مجموعه شما یک واحد تجاری دارد؛ بنابراین احتمال آنکه شهرداری برای صدور پایان کار از ملک شما بازدید نماید بسیار زیاد است.

 

شرایط و مراحل اخذ پایان کار بدون بازدید

 

شرایط دریافت گواهی پایان کار بدون بازدید

برای اخذ گواهی پایان کار ملک بدون بازدید میدانی توسط شهرداری، ابتدا مالک باید ضمن مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فرم تعهد نامه را از آنجا تهیه و تکمیل نماید.

در این تعهد نامه مالک در صورت وجود تخلف مسئولیت هر تخلفی را بر عهده می گیرد.

 

مراحل اخذ گواهی پایان کار بدون بازدید

برای دریافت گواهی پایان کار بدون بازدید، مالک باید مراحل زیر را طی نماید:

  1. ابتدا مالک باید با در دست داشتن مدارک لازم جهت تکمیل فرم درخواست پایان کار ساختمان و تشکیل پرونده به شهرداری منطقه مراجعه کند.
  2. پس از آنکه فرم مربوطه براساس نوع پروژه توسط مالک و ناظر تکمیل گردید، کارشناسان فنی شهرداری باید به محل ساختمان رفته و از ملک بازدید نمایند. بازدید به جهت ارائه گزارش بازدید از ملک، بررسی عدم تخلف و مطابقت ملک با قوانین، مقررات و ضوابط شهرداری انجام می گیرد.
  3. پیش از انجام بازدید توسط کارشناس، مالک باید هزینه بازدید و مراجعه کارشناس را پرداخت نماید.
  4. پس از تحویل مدارک و ارائه گزارش توسط کارشناس شهرداری، اگر ملک تخلفی نداشته باشد، گواهی پایان کار در سریع ترین زمان ممکن صادر می شود. حال اگر ملک دارای تخلفاتی باشد، این موضوع باید در کمیسیون داخلی ماده 100 شهرداری بررسی گردد. پس از بررسی به مالک مهلت 10 روزه ای داده می شود تا تخلفات انجام شده را برطرف نموده و یا توضیحات لازمه را ارائه نماید. در صورت عدم اثبات و تایید توضیحات ارائه شده، مالک جریمه خواهد شد.

لازم به ذکر است که در صورت پرداخت جریمه توسط مالک، عملیات تمدید پروانه ساخت و صدور گواهی پایان کار ادامه می یابد. اما در صورت عدم پرداخت جریمه، حکم تخریب ساختمان توسط کمیسیون تجدیدنظر صادر خواهد شد.

  1. در آخرین مرحله گواهی پایان کار که در قسمت پروانه ساختمان شهرداری تکمیل شده، باید توسط شهرداری، معاون، پیش نویس گیرنده و محاسب امضا شده و سپس نیز جواز آن صادر خواهد شد.

 

تفاوت گواهی پایان کار با بازدید و بدون بازدید

اولین تفاوتی که در دریافت گواهی پایان کار با بازدید و بدون بازدید وجود دارد این است که احتمالا سرعت صدور پایان کار با بازدید میدانی، به دلیل وجود مرحله بازدید از ملک نسبت به اخذ پایان کار بدون بازدید بیشتر خواهد بود.

اگر در دریافت پایان کار با بازدید، در مرحله بازدید توسط کارشناس ملک تخلفات ساختمانی داشته باشد، از آنجا که باید این تخلفات رفع شده و سپس مجدد توسط کارشناس مربوطه بررسی شوند طبیعی است که مدت زمان آن نیز افزایش یابد.

 

فرم تعهد اخذ پایان کار بدون بازدید

فرم تعهد اخذ پایان کار بدون بازدید

دانلود فرم تعهد اخذ پایان کار بدون بازدید

جریمه پایان کار ساختمان

اگر ساختمانی پس از پایان مراحل ساخت و به هنگام بازدید کارشناس تخلفاتی داشته باشد و کمیسیون داخلی نظارت فنی تصمیم بگیرد که از مالک ساختمان جریمه دریافت نماید، جریمه با استفاده از فرمول های از پیش معین شده، تعیین و اخذ خواهد شد.

هر چه میزان اختلاف در بنای ساخته شده و بنای مجاز در نقشه های مصوب کمتر باشد، میزان جریمه کمتری در پایان کار لحاظ و اخذ خواهد شد. نکته حائز اهمیت در رابطه با اخذ پایان کار این است که در هر سال به میزان متراژ مازاد بر تراکم، از مالک جریمه دریافت می شود.

 

مزایای اخذ گواهی پایان کار

در صورت شراکتی بودن یک مجموعه ساختمانی، بهتر است که برای هر واحد سند تفکیکی دریافت شود. سپس هر کی از آن ها می تواند برای واحد مربوط به خودگواهی پایان کار دریافت نماید. مزیت این امر این است که اگر بعد ها یکی از واحد ها دچار تخلفات ساختمانی شود، بقیه واحد ها با توجه به این گواهی دیگر دچار مشکل نخواهند شد.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی پایان کار

  • اصل سند ملک
  • اصل جواز ساختمان
  • اصل مدارک شناسایی مالک شامل شناسنامه و کارت ملی
  • در صورت داشتن وکیل شهرداری ارائه وکالتنامه ضروریست.
دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 16 =