اعتراض به رای کمیسیون ماده 7 شهرداری

اعتراض به رای کمیسیون ماده 7 شهرداری

فهرست مطالب

ساز و کار کمیسیون ماده 7 شهرداری

با افزایش ساخت و ساز، حفظ درختان و محیط زیست اهمیت بسیار زیادی یافته و به همین سبب در ماده 7 شهرداری به آیین نامه حفظ و گسترش فضای سبز پرداخته گشته است که غایت و وظیفه آن نظارت و بررسی بر اجرای دقیق قانون و تشخیص باغ ها میباشد.

بدین نحو کلیه تصمیم گیریها جهت تمامی درخواست‌ها در خصوص هرس و قطع درختان، به واسطه اعضای کمیسیون ماده ۷ انجام میپذیرد. یعنی چنانچه شخص یا یک سازمان بدون هماهنگی با این کمیسیون اقدام به هرس یا قطع درختی نماید، متخلف بوده و طبق قانون با وی رفتار خواهند نمود. از این رو در صورت اقدام به ساخت و ساز قبل از آن نیاز است که با یک وکیل مجرب در این حوزه که عموما آن را به اسم وکیل شهرداری میشناسند مشورت های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید اگر از لحاظ قانونی اقدامات انجام شده دارای ایراد و مشکل باشد در پروسه دریافت پایان کار شهرداری با چالش روبرو خواهید  شد.

همچنین کلیه سازندگان و مالکان ساختمان ‌ها و سازه های در حال ساخت حق وارد نمودن هیچ‌گونه آسیبی به درختان مجاور ملک را ندارند و میبایست از تخلیه نخاله و مصالح ساختمانی در بستر درختان جلوگیری نمایند زیرا مانع از ورود آب بوده و سبب بروز شرایط نامناسب برای درختان خواهد بود.

کمیسیون ماده ۷ چگونه کار میکند؟

اعضای کمیسیون ماده 7 شهرداری:

  • نماینده شورای اسلامی شهر که منتخب رئیس شورای شهر میباشد.
  • نماینده شهرداری پیشنهاد میگردد معاون شهرسازی یا معاون خدمات شهری که از جانب شهردار انتخاب میگردد باشد.
  • مدیرعامل سازمان پارک‌ ها و فضای سبز

جهت رسمیت پیدا کردن جلسه کمیسیون لازم میباشد که حضور اعضا در جلسه به حد نصاب برسد. این حد نصاب در جلسه کمیسیون ماده 7 شهرداری حضور هر 3 عضو کمیسیون میباشد بدین معنا که در حالی که یکی از اعضا در جلسه حضور نداشته باشد بدون اعلام نظر وی جلسه رسمیتی جهت صدور رای نخواهد داشت.

 

وظایف کمیسیون ماده 7 شهرداری:

وظیفه کمیسیون ماده 7 شهرداری نظارت بر اجرای صحیص قانون و تشخیص باغ ها در محدوده شهری میباشد. این کمیسیون به شکل یک واحد مستقل از شهرداری عمل نموده و چنانچه شهرداری قصد قطع نمودن درختی را داشته باشد، میبایست درخواست خود را به کمیسیون ماده 7 اعلام نماید.

 

صلاحیت های کمیسیون ماده 7 شهرداری

  • بررسی و نظارت جهت صدور مجوز قطع درختان، جا به جایی آنها در معابر و اماکن شهری دولتی و خصوصی
  • بیان نظر جهت صدور پروانه ساختمانی در عرصه‌هایی با مساحت بیش از 500 مترمربع که در محدوده شهر قرار دارند.
  • تشخیص باغ ها

بیشتر بخوانید : شهرداری در هنگام پایان کار چه مواردی را بررسی میکند؟

صلاحیت های شهرداری برای بررسی کمیسیون ماده ۷

 

خصوصیات باغ مطابق آیین نامه اجرایی کمیسیون ماده 7 شهرداری:

1- داشتن حداقل پانصد متر مربع مساحت و در صورت وجود بنا در زمین به شکل متوسط در هر 16 متر مربع محوطه باز بیرون از ساختمان یک اصله درخت و در حالت داشتن عدم سابقه احداث بنا به شکل متوسط هر 25 مترمربع یک اصله درخت با ثمر، بدون ثمر یا ترکیبی از این دو کاشته شده باشد.

2- دارا بودن سند مادر یا سند مالکیت قبل از تفکیک تحت عنوان باغچه، باغ، باغ عمارت و یا زمین دارای درخت.

3- داشتن سابقه رای از کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری جهت دایر نمودن باغ، باغچه، دایر درخت.

4-  محلی که در حریم شهر از جانب وزارت جهاد کشاورزی باغ شناسایی شده باشد و بعد در طرح ‌های توسعه شهری جدید به محدوده‌های شهری ملحق شده است.

5- محل‌ی که مطابق نظر شورای اسلامی شهر باغ شناسایی و شناخته شده باشند.

 

رویه رسیدگی کمیسیون ماده 7 شهرداری:

کمیسیون ماده 7 شهرداری، بر مبنای آیین نامه اجرایی مظف گردیده است تا برای تشخیص باغ بودن یا نبودن و ضرورت قلع درختان، با درخواست مالک یا ذینفع با عنایت به سابقه و مدارک موجود رسیدگی مینماید پس از طرح این درخواست، کمیسیون ماده 7 جلسه ای را با حد نصاب بیان شده تشکیل میدهد و به درخواست خواهان رسیدگی و اقدام به صدور رای مینماید؛ و نظر نهایی خویش را ظرف مدت حداکثر یک ماه صادر نموده و آن را به مالک یا ذینفع ابلاغ مینماید.

 

امکان اعتراض به رای کمیسیون ماده 7 شهرداری:

ابتداً رای کمیسیون بدوی ماده 7 شهرداری ظرف مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ رای، قابل تجدید نظرخواهی در کمیسیون تجدید نظر خواهد بود. ولی بعد از صدور رای قطعی کمیسیون ماده 7 شهرداری، اشخاص مقیم ایران تا سه ماه و اشخاص مقیم خارج تا شش ماه از تاریخ ابلاغ رای قادر میباشند در دیوان عدالت اداری به رای کمیسیون ماده 7 اعتراض خود را اعلام نمایند که در این خصوص دو حالت قابل پیش بینی میباشد:

اولاً رد شکایت میباشد که در صورت رد شکایت ظرف مدت 20 روز تجدید نظرخواهی به رای در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری امکان پذیر خواهد بود.

ثانیاً ورود شکایت که بدین معناست که دیوان عدالت اداری شکایت را وارد می داند و در این شرایط پرونده مجدداً به کمیسیون هم عرض برای رسیدگی با رعایت موارد از پیش اعلام شده در رای دیوان عدالت اداری، ارسال خواهد شد.

 

امکان ابطال رای کمیسیون ماده 7 شهرداری:

هرگاه که اعتراض وارد شده به رای کمیسیون ماده 7 شهرداری از جانب دیوان عدالت اداری پذیرفته شده و تایید گردد، رای کمیسیون ماده 7 شهرداری باطل گردد و با عنایت به سلسله مراتب قانونی رای جدیدی صادر و جایگزین رای پیشین خواهد شد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =