اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > حقوقی > الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

فهرست مطالب

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان چیست؟

سندی است که با درخواست مالک و پس از ارائه گواهی پایان کار ساختمان، از سوی  اداره ثبت صادر می شود. در صورت مجلس تفکیکی اطلاعاتی در رابطه با هر واحد از آپارتمان های یک مجتمع و مشاعات ساختمان مربوطه موجود است.

یکی از مدارک ضروری برای تنظیم تقسیم نامه میان مالکین مشاعی یک ملک و همچنین تنظیم و صدور سند تک برگ ملک، صورت مجلس تفکیکی می باشد. گاهی ممکن است فروشنده ملک از دریافت آن امتناع ورزد، در این حالت خریدار پس از طی مراحل و طرح دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی می تواند از مراجع صالح الزام فروشنده را نسبت به این امر بخواهد.

 

صورت مجلس تفکیک آپارتمان

 

تعریف دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

دعاوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی از رایج ترین قراردادهایی است که به هنگام قرارداد فروش، پیش فروش ساختمان و آپارتمان و پس از تحویل ملک به خریدار، میان فروشنده و خریدار (مالک جدید) مطرح می شود. اخذ صورت مجلس تفکیکی زمانی اتفاق می افتد که آپارتمانی چندین واحد داشته و پیش از گرفتن سند تمامی قسمت های آن مشاع محسوب می شود؛ بنابراین می توان به جهت دریافت سند برای هر واحد و همچنین تعیین تکلیف در مورد مشاعات ساختمان دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی را طرح نمود.

مقصود از مطرح کردن دعاوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، دعاوی هستند که توسط خریدار (مالک جدید) به هنگام ثبت دادخواست آن طرح گشته و به همین طریق نیز از دادگاه صالح تقاضای صدور حکم مربوطه را خواهیم داشت.

 

شرایط طرح دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی کدامند؟

برای طرح اینگونه دعاوی باید شرایط آن محیا باشد که دعوا به نتیجه مطلوب دست یابد. این شرایط عبارت اند از:

  1. 1. فروشنده یا فردی که متعهد به اخذ صورت مجلس تفکیکی بوده از اخذ آن امتناع ورزد.
  2. 2. خریدار یا خواهان، برای طرح این دعوا و ثبت دادخواست آن، اهلیت لازم را دارا باشد.
  3. 3. خریدار یا خواهان صورت مجلس تفکیکی باید این دعوا را به طرفیت فردی مطرح کند که صلاحیت اخذ صورت مجلس را دارا باشد (فردی که مالک کل ملک بوده یا از تمامی مالکین وکالت نامه دارد).
  4. 4. فردی می تواند درخواست اخذ صورت مجلس تفکیکی را داشته باشد که ذی نفع بوده و مدارک لازم مانند مبایعه نامه خرید ملک را داشته باشد.

 

برای درخواست صدور سند تک برگ باید به سایت ثبت ملک و یا به صورت حضوری به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شده و مدارک لازم (گواهی پایان کار و صورت مجلس تفکیکی) را به جهت اخذ این سند تحویل دهید.

 

نحوه و چگونگی طرح دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

برای طرح این دعوا ابتدا خواهان باید دادخواست خود را تنظیم و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مراجع ارسال نمایید. پس از ثبت دادخواست، پیامک ابلاغیه که شامل وقت رسیدگی و تاریخ جلسه است به خواهان و خوانده ارسال شده و افراد نامبرده باید به همراه مدارک لازم در زمان معین شده در جلسه دادرسی حاضر شوند.

 

نحوه الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

 

 برای طرح دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی چه مدارکی نیاز است؟

در صورت تکمیل نبودن مدارک به هنگام طرح دعوای الزام به صورت مجلسی تفکیکی، نمی توان این دعوا را مطرح نمود. این مدارک که وجود آن ها الزامی است عبارت اند از:

  1. 1. مدارک مربوط به حساب کاربری ثنا (نام کاربری و رمز عبور)
  2. 2. دادخواست تنظیم شده
  3. 3. مدارک اثبات مالکیت خواهان (مبایعه نامه یا سند تعهد انتقال)
  4. 4. استعلامات ثبتی مبنی بر نداشتن صورت مجلس تفکیکی

 

هزینه های لازم برای دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

برای طرح دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی باید هزینه های لازم پرداخت گردد تا بتوان دادخواست را ثبت کرده و سپس به دادگاه صالح ارسال نمود. تا در نهایت به این درخواست رسیدگی شود.

هزینه های لازم عبارت اند از:

  • هزینه های دادرسی دعوا که حدود 40 تا 180 هزار تومان بوده و شامل هزینه برگ دادخواست و هزینه رسیدگی در دادگاه است.
  • هزینه های دریافتی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که حدود 100 هزار تومان بوده و بابت ثبت و ارسال دادخواست از خواهان دریافت می گردد.

 

دادگاه صالح برای دعاوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی کدام است؟

دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعوا طبق قانون آیین دادرسی مدنی، بستگی به موضوع دعوا دارد. در برخی موارد دادگاه صالح، همان دادگاه محل وقوع مال غیر منقول، در برخی دیگر دادگاهی که طرفین دعوا بر صالح بودن آن توافق کرده اند و در برخی دیگر نیز دادگاه محل اقامت خوانده می باشد.

 

نمونه دادخواست الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

نمونه دادخواست الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =