نحوه دریافت پایان کار شهرداری برای خانه استخردار

چگونه برای خانه استخر دار پایان کار شهرداری بگیریم؟

فهرست مطالب

دریافت پروانه ساخت و مجوز برای اجرا و طراحی استخر، امری ضروری بوده و لازم است قبل از اقدام به طراحی استخر به فکر گرفتن آن باشید. شنا کردن یکی از مفرح‌ترین و سالم‌ترین تفریحات است که افراد در سنین مختلف از انجام آن می‌توانند لذت ببرند. از جمله کارهایی که این روزها رایج شده است و محبوبیت بسیاری دارد، ساخت استخر در خانه است. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از ساخت استخر، قبل از احداث آن و مواجه نشدن با مشکل در اخذ مدرک پایان کار شهرداری، ابتدا به فکر دریافت مجوز باشید.

این امر که دریافت مجوز برای ساخت استخر ضروری است یا خیر سوالی است که با گسترش ساخت و طراحی استخر در خانه بسیار پرسیده می‌شود. ما در این مطلب می‌خواهیم به نحوه و چگونگی اخذ مجوز ساخت استخر بپردازیم. همچنین ساخت استخر در خانه قوانین و مقرراتی دارد که باید حتما آن را رعایت کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید و بدون دردسر گواهی پایان کار شهرداری را دریافت کنید. شما می‌توانید برای آگاهی از این ضوابط با یک وکیل شهرداری مشورت کنید.

 

مجوزها و پروانه‌های رسمی ساخت استخر

 

مجوزها و پروانه‌های رسمی ساخت استخر

احداث استخر در خانه یا هر مکان دیگری، بدون داشتن مجوز کاری غیر قانونی است و ممکن است مشکلات و موانعی را برای شما به وجود بیاورد. در ادامه، مجوزهای احداث استخر را برای سهولت دریافت گواهی پایان کار شهرداری بررسی می‌کنیم.

سازمان‌های صادرکننده مجوز اگر متوجه شوند کسی بدون دریافت مجوز به احداث استخر در خانه خود اقدام کرده است، می‌توانند دستور متوقف کردن ساخت استخر را صادر کنند تا سازنده‌ استخر مجوز‌های ضروری برای ساخت استخر را کسب کنند.

درصورتی‌که فعالیت‌های استخری برای سلامتی افراد ضرری داشته باشد، به عنوان مثال در زمان بروز بیماری‌های واگیردار، لازم است پلاکاردهایی را در همه ورودی‌های استخر و در دید عموم نصب کنند. لازم به ذکر است که هیچ فردی نمی‌تواند نسبت به جابجایی پلاکاردها اقدام کند.

اگر مسئول استخر، مشکل و ایردای را در ساخت استخر شما پیدا کنند، پیمانکاری مربوطه به احداث استخر باید طی زمان مشخص شده، به برطرف کردن ایرادات اقدام کنند و در صورت حل شدن آن، مالکان استخر قادرند پلاکاردها را بردارند و رفع توقیف کنند.

 

مقررات طراحی استخر در خانه

اگر شما جهت احداث استخر در آپارتمان و خانه خود امکانات و فضای لازم را دارید، در ابتدا لازم است که برای اخذ مجوزهای لازم و ضروری، به شهرداری مراجعه کنید. پس از کسب مجوز ساخت استخر در خانه و آپارتمان، توصیه می‌شود با یک پیمانکار یا تیم متخصص در این حوزه مشورت کنید تا در صورت توافق با شرکت مرتبط، عقد و قراردادهای لازم را ببندید.

در وهله اول پس از عقد قرارداد، باید نوع استخر و طراحی آن را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید که در این قسمت پیشنهاد می‌شود با مشاوران و کارشناسان ساخت استخر در تماس باشید تا تمام کارهای مربوطه را برای شما انجام دهند. منطقه‌ای که شما برای ساخت استخر انتخاب می‌کنید، براساس ماده ۱۶ آیین‌نامه، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • کف زمینی که قرار است استخر در آن احداث شود باید بدون شکاف و کاملا صاف باشد.
  • مواد و مصالحی که از آن‌ها برای ساخت استخر استفاده می‌کنیم باید بسیار مقاوم باشد.
  • شیب کف استخر باید به‌گونه‌ای باشد که از برگشت آب به داخل آن ممانعت کند.

همه این قوانین مطابق با نوع استخر متفاوت است؛ به عنوان مثال، اگر شما قصد دارید به ساخت استخر در محیط ویلای خود اقدام کنید، لازم است زاویه دید استخر، عمق مناسب استخر، نوع پوشش گیاهی اطراف آن و سایر ویژگی‌های دیگر را در نظر داشته باشید.

 

مدارک لازم برای دریافت مجوز احداث استخر

 

مدارک دریافت مجوز برای احداث استخر در خانه

جهت کسب مجوز ساخت استخر در خانه و آپارتمان، نیاز است که برخی از مدارک و اسناد را داشته باشید. به‌علاوه، به همراه داشتن طرح توجیهی برای ساخت استخر و نقشه استخر، ازجمله مواردی است که برای ساخت استخر و در زمان کسب مجوز باید به آن توجه کنید.

نقشه ساختمان و طرح توجیهی شما باید مورد تأیید مسئولان مربوطه در سازمان شهرداری باشد و این مورد را درنظر داشته باشید در صورتی که طراحی استخر بر اساس استانداردهای روز باشد، تأیید و تصویب طرح آن راحت‌تر خواهد بود. پیش از دریافت مجوز احداث استخر در خانه، لازم است موقعیت مکانی استخر خود را تعیین کنید؛ زیرا تغییر موقعیت استخر پس از کسب مجوز امکان‌پذیر نیست.

 

اقدامات لازم بعد از کسب مجوز ساخت استخر

پس از اینکه مجوز ساخت استخر را دریافت کردید، نوبت به احداث استخر در آپارتمان، خانه یا محیط اطراف آن می‌رسد. به‌طور کلی جهت ساخت استخر در محیط خانه، قوانین و استانداردهایی وجود دارد. برای مثال، ابعاد و اندازه ساخت استخر در خانه و آپارتمان، دارای ۳ ابعاد شامل ابعاد 6.1 متر در 12 متر، ابعاد 4.6 متر در 9.1 متر، ابعاد ۳ متر در 6.1 متر است.

توجه داشته باشید که ابعاد و اندازه استخر شما، با توجه به میزان فضایی که در اختیار دارید مشخص می‌شود و بهتر است از کارشناسان ساخت استخر جهت انتخاب ابعاد مناسب استخر کمک بگیرید. پس از طراحی استخر و کسب مجوزهای لازم مراحل احداث آن آغاز می‌شود که به ترتیب زیر است:

  • گودبرداری استخر شنا
  • صاف کردن سطح استخر و به‌وجود آوردن شیب در صورت نیاز
  • آرماتوربندی کف استخر
  • لوله‌کشی تاسیسات و تجهیزات استخر
  • سیم‌کشی برق استخر
  • بتن‌بندی کف استخر
  • عایق‌کاری و آب‌بندی دیواره‌ها و کف استخر

 

لزوم دریافت مجوز احداث استخر برای کسب گواهی پایان کار شهرداری

برای دریافت گواهی پایان کار لازم است تمام مقررات و استانداردها در پروژه رعایت شود که مانعی بر سر راه آن وجود نداشته باشد. ساخت استخر در خانه و آپارتمان یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن شده است و بسیاری از افراد دوست دارند که در محیط اطراف خانه خود از آن استفاده کنند، اما ساخت آن قوانین و مقرراتی دارد که حتما باید آن‌ها را رعایت کنید تا جان و سلامتی افرادی که در آن شنا می‌کنند حفظ شود.

به همین دلیل لازم است قبل از اقدام به احداث استخر نسبت به دریافت مجوز برای ساخت آن اقدام کنید تا بتوانید استانداردهای ساخت استخر را رعایت کنید و مشکلی در فرآیند دریافت گواهی پایان کار شهرداری برایتان به‌وجود نیاید.

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد ضرورت دریافت مجوز برای ساخت استخر صحبت کردیم. دریافت مجوز از آن جهت که برای کسب گواهی پایان کار شهرداری ضروری است اهمیت زیادی دارد و بهتر است قبل از اقدام به ساخت آن، برای ساخت آن مجوز بگیرید. می‌توانید برای تسریع روند دریافت مجوز، کاهش هزینه‌ها و سهولت دریافت آن با یک وکیل شهرداری در این زمینه مشورت کنید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =