اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > ثبتی و ملکی > تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

فهرست مطالب

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت:

قراردادی است که میان یک یا چند مالک با یک یا چند سازنده تنظیم میگردد که در طی آن سرمایه ‌گذاری مشترک جهت احداث و بنای ساختمانی با کیفیت معین انجام میپذیرد، این قرارداد، مشارکت در ساخت نامیده میشود. در این قرارداد سرمایه مالک زمین وی بوده و سرمایه سازنده هزینه‌ای خواهد بود که جهت ساخت میپردازد.

 

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

 

انواع قرارداد مشارکت در ساخت:

1- طرف اول، زمین خود را جهت ساخت ارائه داده و طرف دوم هزینه‌ های ساخت بنا در زمین را میپذیرد؛ در این حالت میوان از ذکر قیمت زمین در قرارداد خودداری نمود و صرفا طرف اجرا کننده طرح تعهد نماید که ساختمان را با مشخصات معین شده و در زمان مقرر تحویل خواهد داد و بعد از آن طرفین با هم در کل ملک شریک خواهند شد.

2- در نوع دیگری از قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد به نحو مرحله به مرحله تنظیم میگردد، بدین معنا که بعد از پایان هر مرحله از ساخت سهمی به طرف سازنده منتقل گردد؛ برای مثال ممکن است توافق گردد که بعد از پایان زیرسازی و اسکلت ‌بندی ساختمان، یک دانگ از ملک به سازنده منتقل شود.

3- نوع دیگری از قرارداد مشارکت در ساخت عبارت است از توافق بر سر آنکه چنانچه کار به مرحله معینی رسید، مالک زمین جهت انتقال سهم سازنده به وی وکالت داده تا وی قادر باشد جهت تنظیم سند رسمی اقدام نماید.

۴. نوع دیگری از قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد که در آن ابتداً سه دانگ از ملک به سازنده منتقل میگردد تا روند ساخت را شروع نماید.

 

نکاتی در خصوص قرارداد مشارکت در ساخت:

* ملک میبایست دارای سند رسمی بوده و زمین میبایست حتما متعلق به شخص مالک باشد و یا وکالت برای تنظیم قرارداد داشته باشد.

*در قرارداد میبایست شرایطی ذکر گردد که مادامی که یکی از طرفین به تعهدات خویش عمل ننماید، ضمانت اجرای برای عدم ایفای تعهد وی وجود داشته باشد.

* میبایست شرایط و میزان سود و زیان و مدت زمان پروژه در قرارداد مشارکت در ساخت، کاملاً ذکر گردد.

*میزان آورده و مشارکت هر یک از طرفین قرارداد میبایست به نحو دقیق و مشخص ذکر شود و  همچنین سازنده میبایست تعهد نماید که کلیه هزینه‌های ساخت و مراحل اداری را میپردازد و مبلغی را جهت اجاره ‌بها در طول مدت ساخت پروژه به مالک پرداخت نماید.

* روش بهتر آن است که تاریخ دقیق اتمام هر یک از مراحل ساخت، در قرارداد مشارکت مقرر شود.

* در ابتدای هر صفحه از این قرارداد میبایست عبارت «قرارداد مشارکت در ساخت» درج شده و از نوشتن عباراتی از قبیل مبایعه‌نامه خودداری نمود.

* در این قرارداد نباید حق دریافت وام و واگذاری به غیر بیان شود و اعطای وکالت‌نامه به سازنده جهت انجام امور اداری میبایست مدت‌زمان کوتاهی داشته باشد و به نحوی محدود باشد.

 

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

 

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت:

1- قرارداد مشارکت در ساخت میبایست در دفاتر وکالت یا اسناد رسمی تنظیم گردد تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، ضمانت اجرای قانونی داشته باشد.

2- کلیه تعهدات طرفین میبایست به شکلی کامل و دقیق در قرارداد قید شود.

3- میزان سهم هر کدام از طرفین میبایست کامل در قرارداد بیان شود.

4- در نهایت هر شرطی که جهت مستحکم نمودن ضمانت اجرای انجام تعهدات طرفین ضروری است میبایست تحت عنوان شروط ضمن عقد، در قرارداد ذکر گردد.

 

خطرات احتمالی در قرارداد مشارکت در ساخت:

چنانچه از مواد و مقررات قانونی و نحوه تنظیم قراداد آگاهی لازم را نداشته باشید محتمل است که در این قرارداد متضرر گردید، فلذا میبایست در قرارداد مشارکت در ساخت، شخصی را به عنوان داور برگزیده و نام وی و اختیاراتش را در قرارداد ذکر نمایید.

سازنده میبایست قبل از قرارداد از صحت سند ملک اصمینان حاصل نماید تا در طی این مدت دچار ضرر و زیان نگردد.

همچنین مالک باید جهت اتمام کار و تمامی تعهدات سازنده، در قرارداد شرایطی را پیش بینی نماید و برای عدم انجام آن تعهدات ضمانت اجرا ذکر گردد تا در صورت تخلّف سازنده، مالک ضرر نکند.

 

خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت:

در قرارداد مشارکت در ساخت هم همانند سایر قراردادها در صورتی عدم ایفای تعهدات از جانب هر یک از طرفین، طرف مقابل حق اعلام خسارت داشته و شخص متعهد موظف است خسارت ناشی از تاخیر در ایفای تعهدات خویش را تقبل نماید.

 

درصد مشارکت در قرارداد مشارکت در ساخت:

در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین میزان درصد مشارکت بسیار حائز اهمیت است که عموماً درصد مشارکت در ساخت براساس میزان سرمایه نقدی یا غیرنقدی طرفین معین و تعیین میگردد.

 

تعیین ضمانت اجرا در قرارداد مشارکت در ساخت:

تعهد و ضمانت در قرارداد مشارکت در ساخت اهمیت بسیاری دارد و این تضمین در قرارداد مشارکت در ساخت از سازنده ملک اخذ میگردد و میتواند در قالب وثیقه، وجه نقد، ضمانت نامه بانکی باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دوازده =