افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد

افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد همراه با قواعد قانونی

فهرست مطالب

انواع مهریه با توجه به روش پرداخت آن

نوع مهریه  اصولا در زمان جاری شدن عقد نکاح توسط زوجین و با توافق آنها تعیین میگردد. انواع مهریه براساس روش پرداخت کردن آن به زوجه، عندالمطالبه یا عند الاستطاعه میباشد. افزایش و کاهش مهریه بعد از ازدواج شرایط حقوقی خاصی خواهد داشت؛ افزایش یا کاهش مهریه میبایست بر اساس تمکن مالی زوج و یا توافقی که زوجین با یکدیگر انجام داده اند تعیین گردد. معمولا پرداخت مهریه به شکل عندالمطالبه تعیین میگردد.

عندالمطالبه بدین معناست که هرزمان که زوجه درخواست مهریه خود را از زوج بکند، زوج شرعا و قانونا موظف به پرداخت مهریه است. عندالاستطاعه بدین معناست که زمانیکه زوجه درخواست مهریه خود را از زوج داشت، شوهر در صورت استطاعت و تمکن مالی، موظف به پرداخت مهریه همسرش است.

برای مشاوره با وکیل امور مهریه با شماره 09121574297 (دکتر عبدالمحمد) تماس بگیرید.

 

روش های افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد

 

تغییر میزان مهریه بعد از ازدواج

زوجی که قصد افزایش و یا کاهش میزان مهریه پس از عقد نکاح را دارند باید توجه داشته باشند که این تغییر، صرفا با وجود شرایطی، امکان پذیر است و در غیر این صورت توافق آنها، دارای اثر و ضمانت اجرایی قانونی نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع مطالبه مهریه همراه با روش های قانونی

 

آیا بعد از عقد نکاح امکان افزایش یا کاهش مهریه وجود دارد؟

از نظر حقوقی و قوانین علی الاصول مانعی برای افزایش و یا کاهش میزان مهریه، بعد از عقد نیست زیرا از آنجایی که عقد نکاح یک عقد غیر مالی میباشد ولی توافق زوجین برای میزان مهریه، یک عقد مالی است فلذا تابع احکام عقود مالی است. بنابراین، دو اراده ای که با یکدیگر و با توافق، قرارداد مالی مهریه را منعقد میکنند همان ها میتوانند شرایط آن را هم تغییر دهند. از این جهت که این توافق برای ایجاد تغییر در قرارداد مهریه، از جمله افزایش و یا کاهش تعداد سکه، یک نوع قرارداد مالی میان طرفین است بنابراین تابع شرایط صحت قراردادها میباشد.

 

بیشتر بخوانید : تهاتر مهریه چیست و آیا تهاتر مهریه امکان پذیر است؟

 

 برای تغییر در میزان مهریه، طرفین قرارداد چه شرایطی باید داشته باشند؟

اولاً برای افزایش و یا کاهش میزان مهریه زوج و زوجه باید دارای قصد و رضا بوده و به اجبار یا اکراه اقدام به این کار نکرده باشند.

ثانیاً باید دارای اهلیت بوده و صغیر و سفیه مجنون و نبوده باشند.

ثلثاً موضوع توافق آنها باید روشن و معین باشد؛ به این معنا  که باید میزان افزایش و یا کاهش مهریه، مشخص گردد.

رابعاً جهت توافق میبایست مشروع بوده و برخلاف شرع و قانون نباشد.

 

شرایط افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد

 

بیشتر بخوانید : در طلاق چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟

 

جهت افزایش مهریه چه اقدامات قانونی وجود دارد؟

افزایش میزان مهریه در عقد نامه تا قبل از سال ۱۳۸۸ با ثبت یک اقرارنامه به صورت رسمی از ناحیه زوج در دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر بود اما در نهایت پس از بروز اختلافاتی میان محاکم مختلف کشور و متخصصان حقوقی، شورای نگهبان که مرجع تفسیر قانون میباشد به دنبال درخواست هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلان داشت که ”مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد نکاح واقع شده و افزایش آن بعد از عقد شرعاً صحیح نمیباشد.

ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع شناخته شد و هرگونه افزایش مهریه باطل بوده و دیگر زوجین قادر نیستند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد اقدام نمایند.“

مطابق نظریه فوق الذکر مبنی بر ابطال افزایش مهریه و بی اعتبار بودن اقرارنامه رسمی افزایش مهریه، باز هم در شرایطی که زوجین خودشان خواستار افزایش یا کاهش مهریه بعد از عقد باشند، میتوانند از روش های دیگری نسبت به این کار اقدام کنند؛ از جمله صلح کردن اموال مورد نظر به زوجه از طرف زوج،  تعهدات مالی صدور چک یا سفته، هبه و یا سایر تعهدات قانونی الزام آور.

 

بیشتر بخوانید : چگونه به رای مهریه اعتراض کنیم؟ قوانین اعتراض به رای مهریه

 

شرح رویه قضایی جهت افزایش مهریه

رویه حاکم در دادگاه ها و قضات افزودن مهریه را در قالب واژه افزایش مهریه باطل دانسته و تعهد مرد را در این مورد یک تعهد مستقل میدانند که زوجه قادر است از طریق دادگاه الزام به ایفای تعهد همسرش را درخواست کند ولی این افزایش برای مهریه محسوب نشده و احکام مهریه بر آن جاری نیست.

 

بیشتر بخوانید : وصول مهریه از قیم + قوانین و شرایط

 

راهکار های موجود برای افزایش مهریه

در واقع اگر زوج تصمیم به افزایش مهریه همسرش داشته باشد میتواند آن مال را به هر نحوی غیر از عنوان افزایش  میزان مهریه به همسرش منتقل نماید زیرا افزایش مهریه پس از عقد باطل بوده و احکام مهریه بر آن جاری نمیگردد اما میتوان در قالب هر سند دیگری مانند هبه یا به صلح این کار را انجام داد.

 

بیشتر بخوانید : مهریه دختر باکره چگونه حساب می شود؟

 

برای افزایش مهریه بعد از ازدواج چه شرایطی لازم است؟

روش های متفاوتی برای افزایش مهریه وجود دارد که نمیتوان به یک روش به طور قطعی اتکا نمود. در واقع انتخاب یک روش نهایی که اعتبار قانونی نیز داشته باشد باید با مشاوره و راهنمایی از طریق یک وکیل مهریه یا یک وکیل خانواده باشد. بنابراین دادگاه های خانواده مطابق رای دیوان عدالت اداری که در بالا ذکر شد حکم صادر مینمایند بدین مفهوم که به میزان افزایش یافته بر مهریه ترتیب اثر نداده و احکام مهریه بر میزان مازاد آن جاری نمیگردد.

فلذا مطابق نظر فقهای شورای نگهبان و رای دیوان عدالت اداری افزایش مهریه اثر قانونی ندارد ولی اگر توافقی فی ما بین زوجین صورت گرفته باشد به این صورت که مرد متعهد گردد که به شکل مستقل ملزم به ایفای تعهد و پرداخت دین خویش میباشد.

برای مشاوره بهتر و راهنمایی در خصوص دیگر روش های افزایش یا کاهش میزان مهریه با گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد در ارتباط باشید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =