قوانین مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

فهرست مطالب

یکی از راه های ازدواج در دین اسلام، عقد موقت می باشد. در قانون مدنی ایران برای عقد موقت احکام ویژه ای وجود دارد. تعیین مدت معین و مهریه دو رکن اساسی آن است که شرایط صحت آن منوط به این دو می باشد. به موجب قانون مهریه، مهریه در عقد موقت نیز مانند مهریه در عقد دائم بوده اما در برخی موارد تفاوت هایی نیز دارند. برای مثال صحت عقد دائم منوط به تعیین مهریه نمی باشد این در حالیست که در عقد موقت اینگونه نیست. برای اطلاع از جزئیات این مسئله می توانید با وکیل مهریه مجرب مشورت کنید. ما در این مقاله سعی بر این داریم که شیوه مطالبه مهریه در عقد موقت را بطور کامل شرح دهیم.

 

مطالبه مهریه در عقد موقت

 

شرایط و قوانین مهریه در عقد موقت

عقد موقت با عناوینی چون نکاح موقت و صیغه موقت نیز شناخته می شود که روش قانونی و شرعی برای محرم شدن زن و مرد غریبه می باشد.

برای صحت عقد موقت لازم است که از همان ابتدا مدت زمان و میزان مهریه آن تعیین گردد تا از شرعی و قانونی درست و پذیرفته شده باشد. زمان پرداخت مهریه در عقد موقت معین نبوده و به زمان مطالبه مهریه در عقد موقت بستگی دارد.

در ماده 1096 از قانون مدنی آمده است که مهریه زن در عقد موقت حتی در صورت فوت زن نیز بر قوت خود باقی خواهد ماند. در مواد 1075 و 1076 از قانون مدنی نیز بر تعیین مدت عقد موقت تاکید شده است. در ماده 1095 از قانون مدنی نیز آمده است که عدم تعیین مهریه در عقد موقت سبب باطل شدن عقد نکاح می گردد.

 

 وکیل متخصص مهریه در سهروردی آماده ارائه مشاوره در زمینه مطالبه انواع مهریه به شما عزیزان می باشد.

 

نکته دیگر در عقد موقت این است که برخلاف عقد دائم که اتفاق افتادن یا نیوفتادن رابطه جنسی بین زن و مرد در مقدار مهریه قابل پرداخت توسط مرد موثر است، در ازدواج موقت وجود یا عدم وجود رابطه جنسی در میزان مهریه قابل پرداخت تاثیری نخواهد داشت و مرد نیز به لحاظ شرعی موظف به پرداخت مهریه می باشد.

در مورد میزان مهریه در ازدواج موقت نیز گفتیم که باید مال یا اعتباری در نظر گرفته شود که قابل محاسبه و دریافت بوده و یا قابلیت انتقال آن به زوجه وجود داشته باشد. بر همین اساس نیز در ماده 1081 از قانون مدنی آمده است که در صیغه موقت، تعیین حداقل و حداکثر مهریه منوط به ترازی طرفین می باشد، این بدین معنی است که طرفین باید توافق داشته باشند که مال مهر شده باید متعلق به مرد بوده و مال غیر قابلیت تعیین به عنوان مهریه را ندارد.

 

شیوه مطالبه مهریه در عقد موقت

 

شیوه مطالبه مهریه در عقد موقت

پیش تر گفتیم که عدم تعیین مقدار مهریه از نظر شرعی و قانونی سبب بطلان عقد موقت می گردد. زوجه پس از جاری شدن خطبه عقد هر زمان که بخواهد با مطالبه مهریه می تواند نسبت به دریافت آن اقدام نماید، مرد نیز موظف به پرداخت مهریه می باشد. اگر مردی در عقد موقت از پرداخت مهریه امتناع ورزد، زن با ارائه مدارک کتبی یا شاهد معتبر می تواند مهریه خود را به اجرا گذاشته و طلب خود را از مرد دریافت کند. برای اثبات این امر در دادگاه می توانید از وکیل مهریه کمک بگیرید.

پروسه اداری آن نیز بدینصورت است که اگر زوجه در عقد موقت سند ازدواج داشته باشد، باید با در دست داشتن سند ازدواج به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه و درخواست صدور اجراییه نماید. سپس اخطاریه ای به مرد ارسال شده که مبنی بر آن برای پرداخت مهریه باید به دفترخانه محل قرائت خطبه عقد مراجعه کند.

حال اگر عقد موقت ثبت نشده باشد و سند ازدواج نیز در اختیار زوجه نباشد (طرفین صرفا به خواندن صیغه محرمیت بین خود و عدم ثبت در دفتر ازدواج اکتفا کرده باشند)، زن برای مطالبه مهریه خود باید به دادگاه مراجعه نماید زیرا هیچ سندی مبنی بر اثبات عقد موقت آن ها وجود ندارد. اثبات این امر در دادگاه باید به وسیله شهادت شهود یا اقرار زوج در دادگاه ادعای پرداخت مهریه را اثبات کند.

پس از گذر از مراحل بالا، اگر مهریه مطالبه شده کمتر از بیست میلیون تومان باشد، جهت مطالبه مهریه باید به شورای حل اختلاف مراجعه گردد. اما اگر مهریه مطالبه شده بیشتر از بیست میلیون تومان باشد برای مطالبه و دریافت مهریه باید به دادگاه خانواده مراجعه شود.

 

حکم امتناع از پرداخت مهریه چیست؟

پس از به اجرا گذاشتن مهریه توسط زن، اگر مرد نسبت به پرداخت آن در مهلت مقرر اقدام نکند، اجرای ثبت اجراییه را صدور و طبق آن زن می تواند اموال زوج را توقیف نماید. در این زمان زن قادر به ممنوع الخروج کردن مرد خواهد بود.

 

مهریه دختر باکره در عقد موقت

مهریه در صیغه موقت برای دختر باکره دقیقا مانند مهریه در عقد دائم برای اوست. یعنی دختر باکره در عقد موقت می تواند نصف مهریه خود را دریافت نماید. برای عقد موقت دختر باکره باید در نظر داشت که تنها با اجازه پدر، جد پدری یا دادگاه این عقد امکان پذیر خواهد بود. حال بعد از جاری شدن عقد موقت اگر به هر دلیلی رابطه زناشویی بین زن و مرد رخ ندهد و زن باکره باقی بماند، مرد موظف خواهد بود تا نصف مهریه تعیین شده را تمام و کمال بپردازد.

 

آیا دریافت مهریه پس از پایان مدت ازدواج موقت ممکن است؟

برخی گمان می کنند که مطالبه مهریه در عقد موقت تنها در مدت زمان عقد موقت امکان پذیر است، در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و صحیح نیست. زوجه هر زمان که بخواهد حتی پس از اتمام مدت زمان عقد موقت می تواند از طریق اجرای ثبت نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید.

 

کلام آخر

تعیین مدت و اندازه مهریه در ازدواج موقت ضروریست و عدم تعیین آن ها سبب بطلان عقد می گردد. مطالبه مهریه در عقد موقت امکان پذیر بوده اما دریافت مهریه در صورت نداشتن سند ازدواج ممکن است کمی دشوار باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

2 پاسخ
  1. mahnaz گفت:

    سلام وقتتون بخیر من تو دوران عقد هستم و میخوام اقدام به طلاق کنم. الان میخوام مهریمو بزارم اجرا البته الان فقط یک سکه رو میخوام بزارم در حالی که در مجموع 114 سکه هست. حالا سوال من اینه که برای اجرا گذاشتن این یک عدد سکه من باید نامه باکرگی از پزشکی قانونی هم بگیرم؟

  2. مهرنوش گفت:

    سلام من صیغه نامه داشتم اما گمش کردم. الان میخوام مهریمو بزارم اجرا، باید چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 9 =