انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

فهرست مطالب

پس از جاری شدن خطبه عقد، زن مالک رسمی مهریه می باشد و در هر زمان در صورت مطالبه می تواند آن را دریافت کند، مرد نیز موظف به پرداخت آن خواهد بود. معمولاً قبل از جاری شدن عقد، توافقات لازم در رابطه با میزان و انواع مهریه صورت گرفته و در سند ازدواج نوشته می شود. برای اطلاع از نحوه پرداخت مهریه می توانید با وکیل مهریه مجرب مشورت کنید. ما در این مقاله در مورد انواع مهریه، شرایط و قوانین پرداخت مهریه صحبت می کنیم.

 

انواع مهریه

 

دسته های مختلف مهریه

مهریه به انواع مختلفی تقسیم می شود:

تعیین مهریه برای عقد یا نکاح موقت ضروری است و زوج موظف به پرداخت آن می باشد اما در عقد یا نکاح دائم، تعیین مهریه اجباری نیست و برخلاف عقد موقت، عقد دائم بدون تعیین مهریه، باطل نخواهد شد. گاهی زوج برای فرار از پرداخت مهریه اقداماتی انجام می دهد که این اقدامات غیرقانونی بوده و در صورت اثبات در دادگاه مجازات خواهند شد.

مهریه با توجه به زمان مطالبه و نحوه پرداخت به 4 دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. مهرالمسمی

اگر پیش از جاری شدن عقد نکاح، بر مقدار مهریه توافق و در سند ازدواج ثبت شود، آن مهریه مهرالمسمی خواهد بود. مهریه معین شده باید دارای ارزش مالی و قابلیت داد و ستد بوده و زوج نیز بتواند آن را پرداخت کند.

برای مشورت با بهترین وکیل مهریه در سهروردی، کلیک کنید.

  1. مهرالمثل

برای تعیین مهریه در نکاح دائم، محدودیت زمانی وجود ندارد و با توافق زوجین، پس از انعقاد عقد نیز می توان آن را تعیین کرد. در عقد موقت (متعه) دیگر مهرالمثل معنایی ندارد زیرا اگر در هنگام جاری شدن نکاح موقت، مهریه تعیین نشود عقد شرعاً باطل خواهد بود.

در عقد دائم اگر مهر المسمی مجهول باشد و یا اینکه مهریه معین شده، متعلق به زوجه نباشد، در این زمان مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت. میزان مهرالمثل طبق قانون، براساس شأن زن و وضعیت خانوادگی او مشخص خواهد شد و برای همگان به میزان یکسان نیست.

  1. مهرالمتعه

اگر قبل از نکاح دائم مهر زن تعیین نشود و قبل از عمل زناشویی زوجین اقدام به طلاق کنند، در این زمان مهرالمتعه به زوجه تعلق خواهد گرفت. میزان مهرالمتعه بستگی به توانایی مالی مرد دارد.

  1. مهرالسنه

در قانون مدنی چیزی به عنوان مهرالسنه وجود ندارد. اما در منابع فقهی مهرالسنه، همان مهریه دختران پیامبر می باشد که میزان آن نیز پانصد درهم نقره است. محاسبه مهرالسنه با توجه به نوسانات بازار باید در هرزمان به نرخ روز محاسبه شود.

موارد بالا، انواع مهریه براساس زمان مطالبه و نحوه پرداخت هستند، اما مهریه تقسیم بندی دیگری نیز دارد که براساس استطاعت مالی و توانایی مرد در پرداخت مهریه می باشد.

 

انواع مهریه براساس استطاعت مالی

  1. مهریه عندالمطالبه

مهریه از نوع عندالمطالبه، مهریه ای است که هر زمان، در صورت مطالبه زن، مرد باید آن را پرداخت کند. اگر مرد هنگام مطالبه آن را پرداخت نکند، زن می تواند از طریق مراجع قانونی نسبت به دریافت آن اقدام کند. حال اگر مرد توانایی پرداخت آن را نداشته باشد و در دادگاه نیز بتواند ادعای اعسار از پرداخت مهریه را اثبات کند، در این زمان نیز زن می تواند مرد را ملزم به پرداخت مهریه کند.

  1. مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه، مهریه ای است که مرد تنها درصورت توانایی مالی، ملزم به پرداخت آن می باشد. زن برای مطالبه و دریافت مهریه عنداستطاعه باید توانایی مالی مرد در پرداخت آن را اثبات کند.

عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه از همان ابتدا در سند ازدواج قید می شود. در حالت کلی زن می تواند هر دو دسته بالا را از دیون ممتاز دریافت کند مگر در مواردی که خود تصمیم به بخشیدن مهریه داشته باشد.

قانون مهریه در گذشته بگونه ای بود که برای مهریه عندالمطالبه، اگر مرد مهریه را به هر دلیلی حتی عدم توانایی مالی پرداخت نمی کرد، زن می توانست او را به زندان بیاندازد و در مورد مهریه عندالاستطاعه نیز اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت اما از انجام آن خودداری می کرد، به زندان میوفتاد. اما در حال حاضر قانون مهریه تغییر کرده و در هر دو دسته، اگر مرد توانایی مالی نداشته باشد دیگر به زندان نخواهد افتاد و تنها در صورت توانایی مالی و عدم پرداخت مهریه می توان ایشان را به زندان انداخت.

در هر صورت برای دریافت مهریه در کمترین زمان می توانید از مشاوره های وکیل مهریه بهره مند شوید.

 

انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 

صفر تا صد قوانین پرداخت مهریه

برای پرداخت مهریه ابتدا باید به نرخ روز محاسبه گردد. دو نکته حائز اهمیت در رابطه با محاسبه و پرداخت مهریه وجود دارد که عبارتند از:

1-   در صورت فوت شوهر، مهریه تا تاریخ فوت شوهر به نرخ روز محاسبه می شود.

2-   ملاک محاسبه مهریه، نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر می باشد و تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست توسط زوجه ملاک نخواهد بود.

مهریه وجه نقد از دو طریق دادگاه و اداره اجرای ثبت قابل مطالبه خواهد بود.

گاهی ممکن است زن بدون قصد طلاق، مطالبه مهریه خود را داشته باشد. باید گفت مطالبه مهریه بدون قصد طلاق نیز امکان پذیر است. اما ممکن است این تقاضای مهریه به نفع زندگی مشترک نباشد و مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورد. بهترین وکیل مهریه در سهروردی، رضا عبدالمحمد، آماده ارائه مشاوره به شما می باشد.

 

قانون جدید پرداخت مهریه شامل چه مواردی می‌شود؟

همانطور که می دانید مهریه از حقوق قانونی و مالی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می باشد. قوانین زیادی در پرداخت مهریه وجود دارند که بطور مداوم در حال تغییر می باشند. تعدادی از این قوانین عبارتند از:

·      اگر در طول زندگی مردی فوت کند، مهریه همسر او از اموال برجای مانده شوهر پرداخت خواهد شد و سپس باقی اموال میان وارث تقسیم خواهد شد.

·      اگر دادخواست طلاق از طرف مرد باشد، تمامی مهریه باید پرداخت گردد.

·      اگر دادخواست طلاق از طرف زن باشد، زن می تواند مقداری از مهریه خود را به مرد ببخشد و تنها مقدار خاصی از مهریه خود را دریافت کند.

·      در صورت توافقی بودن طلاق، زوجین باید در مورد تمامی موارد از جمله مهریه توافقات لازم را به انجام رسانند.

·      با جاری شدن عقد نکاح، زن مالک مهریه تعیین شده خواهد بود و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را مطالبه و مرد نیز باید آن را پرداخت کند.

 

شرایط پرداخت مهریه

براساس ماده 22 قانون حمایت از خانواده که در اسفند ماه سال 1391 تصویب شد، «هرموقع مهریه در زمان عقد تا 110 عدد سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول این مهریه شامل قوانین ماده 2 قانون اجرای محکومیت های مالی خواهد بود. اگر مهریه از مقدار گفته شده بیشتر باشد، پرداخت مقدار مازاد به توانایی مالی زوج بستگی دارد.»

براساس ماده 3 قانون اجرای محکومیت های مالی، «چنانچه استیفای مهریه از طریق مذکور در این قانون ممکن نشود،زوجه می تواند تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن دادخواست اعسار، با جلب رضایت زوجه حبس شود.

 

کلام آخر

همانطور که گفتیم مهریه یکی از حقوق مالی قانونی زن است که در زمان مطالبه، مرد موظف به پرداخت آن می باشد. انواع مهریه که در سند ازدواج نوشته می شود متفاوتند دریافت هر کدام با توجه به استطاعت مالی مرد متفاوت است.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

7 پاسخ
  1. مهجبین گفت:

    سلام اگر بخوام مهریه مهرالسنه دریافت کنم شرایطش چطوریه؟ باید تو سند ازدواج ذکر شده باشه؟

  2. سوده گفت:

    سلام در هنگام طلاق زن مهریشو ببخشه و بعد یمدتی پیشمون بشه میتونه مهریشو بگیره؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      با سلام
      در صورت وجود شرایطی بله.
      با ما در ارتباط باشید

  3. مهدیس گفت:

    اگر هنگام جاری شدن خطبه عقد توی سند ازدواج نوع مهریه عندالاستطاعه ذکر بشه، بعدا موقع مطالبه مهریه ایا میشه منزل مسکونی که بنام مرد هست به عنوان مهریه دریافت بشه؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      سلام کاربر عزیز
      رسیدگی به این سوال نیازمند اطلاعات بیشتر از شرایط زوج و عقدنامه است.ولی به صورت کلی در صورتی که زوج ادعای اعسار را داشته باشد دادگاه به دارایی های او رسیدگی کرده و در صورت اطلاع از استطاعت و توانایی او متناسب با شرایط مالی که احراز شده یا کل مهریه را از اموال او کسر و یا تقسیط خواهد کرد.توجه داشته باشید در مهریه عند الاستطاعه زوجه باید مالی به غیر از مستثنیات دین معرفی کند.برای مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

  4. منیره گفت:

    سلام اگر موقع عقد میزان مهریه مشخص نشه بر چه اساس مهریه برای زن در نظر گرفته میشه؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر گرامی
      مبلغ مهریه معین از شروط عقد است.احتمالا مبلغی و یا هدیه ای به عنوان مهریه در سند ازدواج وارد شده است که باید ابتدا سند ازدواج را بررسی کنیم.
      برای راهنمایی دقیق تر با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =