وکالت کاری مشارکت در ساخت

وکالت کاری مشارکت در ساخت

فهرست مطالب

تعریف وکالت مطابق قانون

درماده 656 قانون مدنی وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌کند.

ملاحظه می گردد که وکالت نیز مانند عقودی مثل بیع، اجاره و غیره یک عقد (قرارداد) است. قراردادهای مختلف هر کدام  آثار مختلفی را به وجود می‌آوردند؛ مثلاً بیع موجب می گردد  که مالکیت از شخصی به شخصی دیگر منتقلشود  یا اینکه  به طور مثال عقد اجازه موجب می‌شود که مالکیت منافع مال برای مدت معین از شخصی (موجر) به شخص دیگر (مستأجر) منتقل گردد.

اثر اصلی عقد وکالت همانطور که در تعریف فوق ملاحظه می‌شود نیابت دادن  است. به این صورت که شخصی (موکل) شخص دیگری را نایب خود در انجام کار قرار می‌دهد تا از جانب او اقدام نماید.

وکالت کاری نیز همانطور که از نامش پیداست فقط برای انجام کارهای اداری داده می‌شود که در وکالت نامه مذکور ذکر شده باشد وارزش دیگری  ندارد.

 

شرایط وکالت کاری مشارکت در ساخت

 

وکالت بلاعزل به چه معناست؟

در وکالت بلاعزل موکل اختیاراتی را در طی عقد وکالتی به وکیل واگذارمیکند و همینطور حق عزل یا برکناری وی را نیز از خودبه طور کامل ساقط میکند.

 

وکالت کاری مشارکت در ساخت

وکالت کاری مشارکت درساخت یکی از مهم‌ترین قراردادها  است. این وکالت نامه می‌بایست بصورت کامل و جامع تنظیم گردد که در هنگام عملیات اجرائی ساختمان دست سازنده را جهت انجام کلیه امور اداری به طور کامل باز بگذارد.

اگر وکالت کاری به درستی تنظیم نشود باعث اختلال در روند عملیات ساختمانی می شود .در وکالت کاری قرارداد مشارکت در ساخت بایدتمامی موارد اداری تا اتمام مراحل تقسیم نامه وهمچنین دریافت سند تک برگی برای هر آپارتمان باید در نظر گرفت.

محاسبه مدت زمان وکالت کاری در یک قرارداد مشارکت در ساخت بر مبنای زمان حدودی دریافت جواز که در قراردادمشارکت ذکر شده و مدت زمان عملیات ساختمانی موجود در قراردادمذکور و مدت زمان دریافت پایان کار ساختمانی از شهرداری وهمینطور دریافت تقسیم نامه و سند تک برگی از اداره ثبت اسناد و املاک است .

 

وکالت کاری مشارکت در ساخت

 

آیا وکالت کاری مشارکت در ساخت باید به صورت بلاعزل باشد؟

از مواردی که می‌بایست ضرورتا در وکالت نامه ذکرمی گردد و مدت زمان آن، موردی که قابل ذکر است بلاعزل بودن وکالت کاری است. وکالت کاری  معمولا به صورت عادی تنظیم می شود ممکن است برخی از مالکان در اواسط اجرای پروژه اقدام به  فسخ وکالت مزبور نمایند و کار را متوقف کنند .معمولاً در قراردادهای مشارکت در ساخت یک  بند جهت فسخ وکالت نامه گنجانده شده که بیان نموده که در صورت فسخ وکالت ضرر و زیان می‌بایست از طرف مالکین به سازنده قرارداد پرداخت گردد و چون روابط مالکین به صورت تضامنی می‌باشد و کلیه مالکین متضرر می‌شوند حتماً می‌بایست وکالت کاری بصورت بلاعزل تنظیم گردد.

در صورتی که سازنده قرارداد ازانجام  تعهدات خود سر باز بزند بندهایی در قرارداد مشارکت در ساخت موجود است که موجب جلوگیری از آن می گردد و نیازی به اهرم فشار از طریق قرارداد وکالت نمی‌باشد. چون فسخ وکالت در هر صورت به ضرر مالکین  قرارداد می باشد . پس بهتر است وکالت کاری به صورت بلاعزل تنظیم شود.

وکالت نامه کاری مشارکت در ساخت حاوی یک سری موضوعاتی است که فقط کار وکالت است ونباید هیج ترس و واهمه‌ای جهت امضای آن داشته باشید مثلا در رجوع به ادارات و شهرداری‌ها (این موارد را میتوانید به وکیل شهرداری محول کنید.) و مراجع قضایی مرتبط و غیره که برای تسهیل و سرعت در کار است و از امضای آن نترسید که اگر ترسی هم باشد برای سازنده قرارداد است چرا که تاریخ شروع مسئولیت‌های آن ها از تاریخ امضاء این وکالت نامه می باشد.

 

اگر در قرارداد مشارکت در ساخت از اعطای وکالت سخنی به میان نیامده باشد سازنده چه اقدامی میتواند انجام دهد؟

رویه دادگاه در این خصوص باهم متفاوت است. بنابراین حضور یک وکیل مسلط به قوانین لازم است. برخی محاکم قضایی نیز معتقدند چون وکالت صراحتا در قرارداد ذکرنگردیده پس اصلا الزامی برای مالک وجود ندارد. در حالیکه برخی دیگر بیان می نمایند  اعطای وکالت در مشارکت در ساخت امری کاملا عرفی است. بنابراین حتی عدم تصریح به منزله ذکر در قرارداد است و عمل نمودن مطابق آن الزامی است.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =