شرایط طلاق یکطرفه از طرف مرد

شرایط و مراحل طلاق یکطرفه از طرف مرد

فهرست مطالب

در زندگی مشترک هرگاه یکی از زوجین و یا هر دوی آن ها تمایلی به تداوم زندگی نداشته باشند می توانند بصورت توافقی یا یکطرفه دادخواست طلاق دهند. در طلاق یکطرفه از طرف مرد، زوج ضمن شرکت در جلسات مشاوره و داوری، با پرداخت تمام حق و حقوق قانونی همسر خود، می تواند ایشان را طلاق دهد. شرایط و مراحل طلاق یکطرفه از طرف زن کمی متفاوت است.

طلاق یکطرفه از طرف مرد

درخواست طلاق یکطرفه از طرف مرد

در گذشته مردان بدون هیچ دلیل و منطق قانونی می توانستند همسر خود را طلاق دهند. اما با توجه به یک جانبه و بدون محدودیت بودن طلاق از طرف مردان، نظم اجتماعی جامعه مختل شده بود. به همین دلیل نیز قوانین کشور در این رابطه تغییر کرد. در حال حاضر درصورت دادخواست طلاق از طرف مرد، باید مراحل طلاق در دادگاه طی شود. و در نهایت با تشخیص رأی دادگاه می تواند همسر خود را طلاق دهد. در حال حاضر مرد تنها با داشتن دلایل موجه، آن هم در صورت دائمی بودن ازدواج می تواند بصورت یکطرفه درخواست طلاق دهد. در ازدواج موقت امکان درخواست طلاق یکطرفه وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید : قوانین طلاق و مراحل آن

 

شرایط درخواست طلاق یکطرفه از سوی مرد

در طلاق یکطرفه آن هم از سوی مرد شرایط و مقرراتی موجود است. در این نوع از طلاق یکطرفه دیگر توافق و انعطافی از سوی زن در رابطه با حق و حقوق قانونی او وجود ندارد. شرایط نامبرده به شرح زیر می باشند:

  • ارائه دادخواست طلاق به دادگاه
  • شرکت در جلسات مشاوره
  • ارائه گواهی عدم سازش به دادگاه
  • حقوق مالی زن، توسط مرد و بطور کامل پرداخت شود.
  • شرایط دادخواست با قانون آیین مدنی تطابق داده شوند.

با دریافت مشاوره از وکیل متخصص مهریه ، دیگر نگران نتیجه پرونده خود نباشید.

مراحل طلاق یکطرفه از سوی مرد

درصورت درخواست طلاق از طرف مرد،مراحل زیر باید طی شود:

  1. با مراجعه به دفتر قضایی، جهت صدور گواهی عدم امکان سازش درخواست دهد.
  2. ارائه گواهی عدم سازش به دادگاه
  3. ضمن ارجاع به داوری، یک فرد متأهل از نزدیکان زن یا مردو بالای 30 سال که به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی آگاهی دارد به عنوان داور معرفی شود.
  4. حق و حقوق مالی زن مانند مهریه، نفقه و … بطور کامل پرداخت شود.
  5. تأیید گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه دریافت کند.
  6. به همراه تاییدیه گواهی عدم امکان سازش جهت جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کند.

برای تسریع روند قانونی طلاق و گذر از چالش های این راه می توانید از وکیل طلاق کمک بگیرید.

در طلاق یکطرفه از طرف زوج چه مدارکی لازم است؟

  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج

*در صورت نبودن هر یک از مدارک، می توان ضمن مراجعه به مرجع صادرکننده سند، درخواست سند المثنی کرد. سپس با استفاده از مدارک دادخواست طلاق خود را ثبت کند.

شرایط طلاق یکطرفه از طرف مرد

شروط لازم برای ارائه دادخواست طلاق یکطرفه از طرف مرد

زوج هنگام طلاق یکطرفه، ابتدا باید حق و حقوق مالی زن را مشخص و پرداخت کند. این حقوق مالی شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، تصنیف اموال و … می باشند.

اولین حق مالی زن که مورد بررسی قرار می گیرد مهریه است. مهریه در دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه وجود دارد. اگر مهریه عندالمطالبه باشد، مرد هر زمان که زن مهریه خود را مطالبه کند باید ان را بپردازد. اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد، هنگام مطالبه مهریه توسط زن، مرد تنها در صورت توانایی مالی، موظف به پرداخت مهریه خواهد بود. اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد می تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه داده، و در این صورت دادگاه حکم تقسیط مهریه می دهد. در این زمان مرد طبق زمان و میزان تعیین شده توسط دادگاه، اقساط مهریه را پرداخت خواهد کرد. مهریه زن حتی در صورت ارتباط نامشروع یا عدم تمکین نیز محفوظ خواهد ماند و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند.

دیگر حق مالی زن نفقه می باشد که مقدار آن را دادگاه با توجه به شرایط و منزلت خانوادگی زن تعیین کرده و مرد نیز موظف به پرداخت آن بصورت ماهیانه تا اتمام مدت عده می باشد.

دادگاه طلاق یکطرفه چگونه مشخص می شود؟

طبق قانون کشور، درصورت دادخواست طلاق از طرف مرد، دادگاه رسیدگی به این دعوای خانوادگی بستگی به محل زندگی زن  دارد و مرد نقشی در تعیین آن نخواهد داشت. بنابراین دادخواست طلاق در دادگاه محل سکونت زن بررسی خواهد شد.

مزایای داشتن وکیل در طلاق یکطرفه از طرف زوج

برای گذر از چالش های پروسه طلاق بهتر است با وکیل طلاق خبره مشورت کنید. در طلاق یکطرفه با داشتن وکیل طلاق در جلسات داوری و جلسات دادگاه، دیگر نیازی به حضور مرد نمی باشد. اجرای طلاق نیز بدون حضور مرد امکان پذیر خواهد بود. مسئله مهم هنگام طلاق پرداخت حقوق مالی زن است که توسط وکیل با در نظر گرفتن حداکثر مصلحت مرد انجام خواهد گرفت.

معایب طلاق یکطرفه از طرف مرد

طلاق یکطرفه از طرف مرد، بطور کلی بین 4 تا 6 ماه طول می کشد. یکی از آثار طلاق از طرف مرد در صورتی که شروط قرارداد مانند تصنیف دارایی را امضا کرده باشد، و دلیل دادخواست طلاق سوء اخلاق زن نباشد، مرد موظف خواهد بود تا تمام دارایی که در طول زندگی مشترک بدست آورده را تا سقف 50 درصد، بنا بر تشخیص و تأیید دادگاه، به همسر خود پرداخت کند.

کلام آخر

مسلماً که پایان هرزندگی به خوشی نیست و گاهی زوجین مجبور به جدایی می شوند. درخواست طلاق یکطرفه از طرف مرد نیز ممکن است. از آنجا که در حالت کلی حق طلاق با مرد است، شرایط و دلایل طلاق یکطرفه از طرف مرد با طلاق یکطرفه از طرف زن متفاوت و راحتتر می باشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
3 پاسخ
  1. حمید گفت:

    من میخوام زنمو طلاق بدم و اموالم هم خونه ای هست که سند قراردادی داره به علاوه یه ماشین. حالا اگه من خودم درخواست طلاق بدم مهریه رو به همراه نصف اموالم باید بهش بدم؟

  2. ابراهیمی گفت:

    منو همسرم 12 ساله که ازدواج کردیم. از همو اولم بخاطر دلسوزی از خاستگاری کردم و علاقه ای بهش نداشتم. در طول زندکی هرچی که خریدم نصفشو زدم بنام زنم. الان دیگه خسته شدم ازین زندگی و نمیتونم بیشتر ازین تحمل کنم میخوام طلاقش بدم. حالا سوالم اینه که الان از اون نصف اموالی که بنتام خودم هست هم باید به زنم مهریه بدم؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      کاربر گرامی
      در صورتی که اموالی که به نام همسرتان کرده اید در مقابل پرداخت مهریه نبوده باشد و در اسناد رسمی ثبت نشده باشد شما میبایست از اموال خود مبلغ مهریه را به ایشان پرداخت کنید.
      برای راهنمایی دقیق تر با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =