وکیل طلاق و ویژگی های آن

همه مراحل طلاق و قوانین مربوط به آن

فهرست مطالب

پایان یک زندگی همیشه تلخ، ترسناک و پر از استرس خواهد بود. اما گاهی طلاق، برای رهایی از مشکلات زندگی مانند مسکن یا حتی درمان قطعی عمل می کند. معمولاً برای پشت سر گذاشتن پروسه طلاق، زوجین از وکیل طلاق کمک گرفته تا در کمال آرامش و خونسردی، در راستای منافع خود عمل کنند.

وکیل طلاق

 

وکیل طلاق

وکیل طلاق، وکیل پایه یک دادگستری می باشد که با مراحل و قوانین انواع طلاق آشنایی کامل دارد. این آشنایی و تسلط، سبب سرعت بیشتر در فرآیند طلاق خواهد شد. شرایط، مراحل و میزان سختی هر کدام از انواع طلاق متفاوت بوده بطوریکه هر یک از آن ها پیچیدگی خاص خود را دارند. برای گذر از این مراحل و مواجهه با چالش های آن، پیشنهاد می شود از بهترین وکیل در امور مهریه در منطقه سهروردی کمک بگیرید.

ویژگی های وکیل طلاق

در پرونده های طلاق، برای آنکه به سرعت به نتیجه مطلوب برسید بهتر است از وکیل طلاق یاری بجویید، زیرا:

  1. به قوانین و مقررات قدیم و جدید حوزه طلاق تسلط کافی دارد و در روند پرونده، از هریک به نحو احسنت استفاده می کند.
  2. با شرایط و مراحل انواع طلاق آشنایی دارد.
  3. بطور مداوم روند بررسی پرونده را پیگیری خواهد کرد.
  4. با بهره گیری از علم روانشناسی متناسب با شرایط روحی زوجین، در کاهش آسیب های طلاق موثر است.
  5. با نهایت هوشمندی، شرایط و مصلحت موکل خود را در جهت دریافت حق و حقوق و بقیه موارد رعایت می کند.

انواع طلاق

طلاق براساس شخص درخواست دهنده به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • درخواست طلاق یکطرفه از طرف زوج (مرد)
  • درخواست طلاق یکطرفه از طرف زوجه (زن)
  • درخواست طلاق توافقی

برای آشنایی با ویژگی ها و وظایف وکیل طلاق، کلیک کنید.

و براساس شرایط رجوع به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  • طلاق رجعی

در طلاق رجعی، در مدت عده، زوج حق رجوع به زوجه را دارد. در اینگونه طلاق ها، زن مستحق دریافت نفقه در مدت عده می باشد.

  • طلاق بائن

در طلاق بائن برعکس طلاق رجعی، زوج دیگر حق رجوع به زوجه را در مدت عده ندارد. در قانون کشور ما، طلاق ها بر اصل رجعی بودن می باشند مگر در مواردی که طبق قوانین، طلاق را بائن در نظر بگیرند.

 

وکیل طلاق خبره

مراحل طلاق توافقی

برخلاف باور عموم طلاق توافقی، ساده و به سرعت انجام نمی گیرد بلکه تمام مراحل آن برای صدور طلاق باید طی شوند. در حالت کلی طلاق توافقی 7 مرحله دارد:

  • تصمیم گیری و دریافت مشاوره: پس از اینکه زوجین تصمیم قطعی برای طلاق داشتند باید ابتدا در سامانه نوبت دهی طلاق نوبت بگیرند و در مراکز معین شده جلسات مشاوره را شرکت کنند. سپس گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند.
  • ارائه دادخواست طلاق به دادگاه: هر یک از زوجین یا وکیل آن ها، باید دادخواست طلاق توافقی را از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادگاه تقدیم نماید.
  • وقت دادرسی معین شود: پس از ارائه دادخواست طلاق، وقت دادرسشی در دادگاه خانواده تعیین و از طریق پیامک و مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیکی سنا به زوجین اطلاع داده می شود.
  • حضور در جلسه دادگاه: زوجین یا وکلای آن ها، باید با مدارک مورد نیاز در جلسه تعیین شده در دادگاه شرکت کنند.
  • تلاش برای سازش و ادامه به زندگی مشترک: زوجین ضمن پرداخت هزینه مشاوره، باید جلسات مشاوره موجود در واحد ماشور دادگاه خانواده را شرکت کنند. اگر در این مرحله مشاور خانواده نتواند زوجین را از طلاق منصرف کند، توافق نامه جدایی را تنظیم و به امضای طرفین خواهد رساند. در نهایت این توافق نامه برای تقدیم به دادگاه، به طرفین داده می شود.
  • آزمایش برای مشخص شدن عدم بارداری: عدم باردار بودن زن باید برای دادگاه مشخص باشد. به همین دلیل آزمایش بارداری نیز جزئی از مراحل اجباری طلاق است. حال اگر زن یائسه باشد دیگر نیازی به آزمایش بارداری نخواهد بود. درصورت باکره بودن خانم نیز نیازی به آزمایش بارداری نیست اما باید گواهی سلامت بکارت به دادگاه تقدیم شود.
  • گواهی عدم سازش صادر می شود: گواهی عدم سازش توسط دادگاه صادر شده و طرفین یا وکلای آن ها باید برای دریافت آن به دادگاه مراجعه کنند.
  • صدور طلاق توافقی: طرفین پس از دریافت عدم سازش، برای طلاق ظرف مدت 3 ماه باید به دفاتر طلاق مراجعه کنند.

مراحل طلاق در صورت داشتن حق طلاق

در دو حالت زن می تواند حق طلاق داشته باشد: 1- گرفتن حق طلاق هنگام جاری شدن خطبه عقد و ثبت در سند ازدواج. 2- گرفتن حق طلاق در طول زندگی مشترک و ثبت در دفتر اسناد رسمی.

حال اگر زن حق طلاق داشته باشد می تواند با در دست داشتن وکالت طلاق اقدام به جدایی کند.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق بسیار سریع تر از انواع دیگر طلاق است. بدینصورت که زن ضمن مراجعه به دادگاه و بدون دلیل در کمتر از یک هفته می تواند حکم دادگاه مبنی بر طلاق را دریافت کند. سپس با حکم دادگاه و وکالت طلاق به دفاتر طلاق مراجعه و طلاق خود را ثبت کند.

وکیل طلاق خبره

مراحل طلاق غیابی
  • اگر زن بصورت یکطرفه تقاضای طلاق دهد و مرد نیز با وجود دریافت ابلاغیه در دادگاه حاضر نشده و لایحه ای نیز به دادگاه تقدیم نکند، آنگاه رأی صادر شده از دادگاه بصورت غیابی می باشد.
  • اگر مرد بصورت یکطرفه تقاضای طلاق دهد، از آنجاکه حق طلاق دارد دیگر نیازی به حضور یا عدم حضور زن نیست. و در هرصورت رأی طلاق بصورت قطعی صادر خواهد شد. البته که ثبت طلاق با پرداخت حقوق مالی زن (مهریه، نفقه و …) امکان پذیر است.
  • اگر مرد مدتی مفقود الاثر باشد و زن بصورت یکطرفه تقاضای طلاق دهد، تنها در صورتی دادگاه حکم طلاق را صادر می کند که مرد به مدت 4 سال مفقود الاثر باشد.

هزینه طلاق

بطور کلی پرونده های طلاق معمولی برای هر یک از زوجین بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد. اما برخی از پرونده ها پیچیدگی های خاص خود را دارند که ممکن است هزینه پرونده نیز افزایش یابد. لازم به ذکر است که مطالبه مهریه با وکیل مهریه، مستلزم هزینه های جداگانه می باشد

کلام آخر

پایان زندگی همیشه خوش نخواهد بود و گاهی مشکلات زندگی به قدری زیاد است که زوجین یا یکی از آن ها، تصمیم به جدایی می گیرد. مراحل طلاق و میزان سختی آن ها، بسته به توافق یا عدم توافق طرفین برای طلاق، متفاوت است. برای رویارویی با دشواری های پروسه طلاق بهتر است با وکیل طلاق مجرب مشورت کنید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

3 پاسخ
  1. ساناز گفت:

    سلام وقتتون بخیر. من قبلا شنیده بودم که هزینه وکیل طلاق بر اساس میزان مهریه محاسبه میشه ایا درسته ؟

  2. هلنا گفت:

    سلام شوهرم کتکم میزنه و من نامه پزشکی قانونی هم دارم. خودش کنترل اعصاب ندارهه بچمم کتک می زنه. دو ساله که برای ما منزلی فراهم نکرده و بلاتکلیف بودیم خودم خونه فراهم کردم و طی این مدت چند باری می خواست درب منزلم رو بشکنه و وارد بشه.
    اایا دلایل موجود برای دادگاه طلاق کافیه؟ پروسه طلاقم با این دلایل چقدر طول می کشه؟

    1. رضا عبدلمحمد گفت:

      با سلام کاربر عزیز
      با ارائه مستندات میتوانیم به دادگاه مراجعه کنیم و دادخواست طلاق را ثبت کنیم. بابت ایجاد مزاحمت دادخواست دیگری به دادگاه ارائه میشود که ایشان نتوانند دیگر مزاحمتی برای شما ایجاد کنند.
      این دلایل میتواند با ارائه شواهد و اثبات آن برای دادگاه محکمه پسند باشد و حکم طلاق صادر شود.مدت زمان آن بستگی به روند رسیدگی دادگاه دارد.
      با مشاوران ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =