طلاق از شوهر معتاد و شرایط ان

نحوه طلاق از شوهر معتاد

فهرست مطالب

در حال حاضر یکی از بیشترین علل طلاق، اعتیاد است. لازم است که پیش از ازدواج طرفین یکدیگر را بطور کامل بشناسند و هر نکته هرچند کوچک را بطور کامل بررسی کنند. ممکن است پیش از ازدواج نیز مصرف مشروبات الکلی یا موارد دیگر را از طرف مقابل خود ببینند اما توجهی به آن نکنند و یا اینکه آن را بی اهمیت بپندارند. در صورتی که همین مسائل بی اهمیت پس از مدتی مشکلات بزرگی را در زندگی زناشویی بوجود می آورند. در حالت کلی زن حق طلاق ندارد و تنها زمانی می تواند درخواست طلاق یکطرفه دهد که بتواند درمورد مرد، نقض یکی از شروط ذکر شده در سند ازدواج را اثبات کند. یکی از مواردی که زن می تواند به دادگاه ارائه دهد، طلاق از شوهر معتاد می باشد.

شرایط طلاق از شوهر معتاد

طلاق به علت اعتیاد همسر

  • اگر زنی معتاد باشد، مرد برای طلاق همسرش نیازی به دلیل و برهان ندارد. زیرا مرد با دارا بودن حق طلاق، هر زمان که بخواهد می تواند از همسر خویش جدا شود. با این اوصاف مشخص است که اعتیاد زن خللی در حق طلاقی که مرد دارد، وارد نخواهد کرد. در صورت اعتیاد زن، حقوق مالی او مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و … به ایشان تعلق می گیرد و فقط تصنیف اموال زوج منتفی خواهد شد.
  • اگر مرد معتاد باشد، زن می تواند از آن برای درخواست طلاق استفاده کند. البته شروطی نیز برای طلاق از شوهر معتاد وجود دارد. در صورت اعتیاد مرد به مواد مخدر استنشاقی، افیون، ترامادول، کوکائین، نیکوتین و …، و با وجود تلاش های مکرر برای ترک آن ها و عدم حصول نتیجه، زن این امکان را خواهد داشت که از همسر خود طلاق بگیرد.

علاوه بر مواد مخدر، در اعتیاد به نوشیدنی های الکلی و فرآورده های مشابه نیز قانون به زن اجازه طلاق خواهد داد. اما به شرط آن که این اعتیاد برای خانواده مضر و سبب حصول سختی و مشقت های فراوان در زندگی شده باشد. اگر اعتیاد مرد به حالت زننده باشد، قانون حق طلاق را از مرد سلب خواهد کرد و این حق به زن واگذار می شود. برای گذر از چالش های مسیر اثبات اعتیاد همسر می توانید با وکیل طلاق مشورت کنید.

نحوه اثبات اعتیاد مرد برای طلاق

لازم به ذکر است که تنها در صورتی زن می تواند از اعتیاد مرد برای طلاق استفاده کند که شدید و آسیب زننده باشد. در اعتیاد بصورت تفریحی و یا تحت شرایط خاص (تجویز پزشک)، قانون  دیگر به زن اجازه طلاق نخواهد داد.

مراحل طلاق از شوهر معتاد

روش های اثبات اعتیاد مرد:

  1. اقرار صریح یا تلویحی مرد به اعتیاد.
  2. معاینه پزشکی و اثبات آن.
  3. جمع آوری استشهاد محلی و شهادت افراد عاقل و بالغ.
  4. ارائه گواهی مراجعه های متوالی مرد به کمپ ترک اعتیاد.

شرایط طلاق از شوهر معتاد

طبق قانون اگر اعتیاد برای بنیاد خانواده زننده و آسیب زا باشد زن می تواند با ارائه دلایلی مبنی بر سخت و مشقت بار بودن زندگی و همچنین عسر و حرج از او جدا شود. برای اثبات آن نیز باید از موارد بالا کمک گیرد. یکی دیگر از طلاق از شوهر معتاد این است که اگر مردی بارها به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرده و این مراجعات پی در پی، تأثیری در بهبود او نداشته باشد، همسر او می تواند با کمک وکیل طلاق و با استفاده از تنظیم پرونده عسر و حرج، دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد. اما اگر قبلا اعتیاد زننده داشته و در حال حاضر بهبود پیدا کرده و به امور زندگی مسلط باشد، دیگر نمی تواند از موضوع اعتیاد برای طلاق استفاده کند.

طلاق گرفتن از شوهر معتاد چه مدت طول می کشد؟

از آنجاکه مراحل و قوانین طلاق در طلاق یکطرفه و توافقی با هم متفاوتند، مدت زمان طلاق از شوهر معتاد نیز نسبت به طلاق توافقی بیشتر است. طلاق از شوهر معتاد درواقع طلاق یکطرفه از طرف زن محسوب می شود. بنابراین باید پرونده عسر و حرج تنظیم کند به همین دلیل نیز ممکن است 2 سال و یا بیشتر به طول بیانجامد.

طلاق از شوهر معتاد

شرایط گرفتن حق و حقوق مالی از شوهر معتاد

  1. گرفتن مهریه از شوهر معتاد:

مهریه از حقوق قانونی زن است که پس از جاری شدن خطبه عقد، مرد موظف به پرداخت آن می باشد. بنابراین در صورت اعتیاد مرد نیز زن می تواند مهریه خود را مطالبه و دریافت کند. حال اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد می تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد و در نهایت بصورت اقساطی آن را پرداخت کند. برای تسریع این پروسه معمولاً زن تمام یا بخشی از مهریه خود را به مرد می بخشد و در ازای آن حق طلاق را دریافت می کند. اگر اعتیاد مرد بعد از چندین بار ترک کردن مجدداً برگشته باشد، زن می تواند بصورت یکطرفه برای طلاق اقدام کند.

  1. گرفتن نفقه از شوهر معتاد:

نفقه نیز مانند مهریه از حقوق قانونی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می باشد. اگر مردی در طول زندگی مشترک نفقه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، هنگام طلاق، قاضی پس از بررسی پرونده و محاسبه نفقه، حکم پرداخت نفقه توسط مرد را صادر خواهد کرد. برای گرفتن مهریه خود میتوانید با وکیل مهریه مشاوره داشته باشید.

اگر مرد توانایی مالی پرداخت آن را نداشته باشد و زن نیز بدلیل عسر و حرج قصد جدایی داشته باشد، طبق قانون و با بررسی مدت زمان عدم پرداخت نفقه و …، بدون نیاز به پرداخت نفقه حکم طلاق را برای زن صادر می کند.

مواردی از اعتیاد که باعث گرفتن حق طلاق می شوند

ابتدا باید گفت که هر اعتیادی باعث گرفتن حق طلاق زن نمی شود. و باید به گونه ای باشد که در زندگی خانوادگی وی خلل وارد شود و علاوه بر آن فرد معتاد از ترک اعتیاد امتناع ورزد. در این صورت است که دادگاه حق طلاق را به زن می دهد. اگر اعتیاد مرد در زندگی خللی وارد نکند دیگر نمی توان با استفاده از آن حق طلاق را گرفت. ممکن است مقدار مشخصی از یک ماده مخدر یا روان گردان برای شخصی باعث بوجود آمدن حق طلاق گردد و برای شخصی دیگر نه!

دلیل آن نیز این است که این موضوع توسط دادگاه بررسی و احراز می گردد که آیا این مقدار زندگی را مختل کرده یا نه. پس ترامادول مشروبات الکلی و مواد مخدر صنعتی و سنتی هرکدام بنا بر تشخیص دادگاه برای هر شخص می تواند حق طلاق را برای بگیرند.

اعتیاد و مسئله حضانت فرزندان

بطور کلی حضانت فرزندان تا 7 سالگی با مادر می باشد. سپس فرزندان دختر تا سن 9 سالگی و فرزندان پسر تا سن 15 سالگی حضانتشان با پدر خواهد بود. حال اگر اعتیاد مرد زیان آور  باشد دادگاه حضانت فرزندان را از ایشان سلب می کند و از آن پس حضانتشان با مادر می باشد.

 

کلام آخر

در حالت کلی طلاق یکطرفه از طرف زن نیازمند دلایل محکمه پسند برای دادگاه می باشد. و در صورت عدم وجود دلایل محکم دادگاه رأی طلاق را صادر نخواهد کرد. یکی از دلایل مورد قبول دادگاه اعتیاد همسر است. در صورت آسیب زا بودن اعتیاد زوج و اثبات آن در محضر دادگاه، دادگاه رأی قطعی طلاق را صادر خواهد کرد.

سوالات متداول نحوه طلاق از شوهر معتاد

آیا می‌توان به دلیل اعتیاد شوهر از او طلاق گرفت؟

بله، بر اساس ماده 1130 قانون مدنی، اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا روان‌گردان از جمله موارد حق طلاق برای زن محسوب می‌شود. زن می‌تواند با اثبات اعتیاد شوهر در دادگاه، درخواست طلاق نماید.

برای اثبات اعتیاد شوهر در دادگاه چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای اثبات اعتیاد شوهر در دادگاه عبارتند از: گواهی پزشکی قانونی، گزارش نیروی انتظامی، شهادت شهود و هر گونه مدرک دیگری که اعتیاد شوهر را ثابت کند.

آیا زن می‌تواند در صورت اعتیاد شوهر، مهریه خود را مطالبه کند؟

بله، مطابق ماده 1082 قانون مدنی، زن می‌تواند در صورت اعتیاد شوهر، علاوه بر درخواست طلاق، مهریه خود را نیز مطالبه نماید. البته باید اعتیاد شوهر در دادگاه ثابت شود.

آیا برای طلاق از شوهر معتاد، نیازی به رضایت شوهر وجود دارد؟

خیر، براساس قانون، برای طلاق از شوهر معتاد به رضایت شوهر نیازی نیست. زن می‌تواند با اثبات اعتیاد شوهر در دادگاه، طلاق را از دادگاه درخواست کند.

آیا در صورت اعتیاد شوهر، زن می‌تواند حضانت فرزندان را نیز درخواست کند؟

بله، علاوه بر طلاق و مهریه، زن می‌تواند در صورت اثبات اعتیاد شوهر در دادگاه، حضانت فرزندان را نیز درخواست نماید. دادگاه با توجه به صلاح فرزندان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

آیا هزینه‌های درمان اعتیاد شوهر بر عهده زن است؟

خیر، طبق قانون، هزینه‌های درمان اعتیاد شوهر بر عهده خود شوهر است و زن مسئولیتی در این زمینه ندارد. البته دادگاه می‌تواند در صورت امکان، شوهر را به درمان اعتیاد ملزم کند.

چه مدت زمانی برای طلاق از شوهر معتاد در دادگاه لازم است؟

مدت زمان لازم برای طلاق از شوهر معتاد در دادگاه بستگی به پیچیدگی پرونده، ارائه مدارک و روند قانونی دارد. در صورت ارائه مدارک کافی و اثبات اعتیاد، معمولاً چند ماه تا یک سال زمان نیاز است.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
3 پاسخ
  1. منا گفت:

    اثبات اعتیاد مرد چقدر زمان می بره؟

  2. صحرا گفت:

    سلام وقت بخیر. من همسرم قبل از ازدواجمون به شیشه اعتیاد داشتن ترک کردن و دو سال هم پاک بودن که ما عقد کریدم. بعد از عقد دوباره معتاد شد و چند بار هم رفت کمپ اما بازم شروع کرد. الانم که کلا میگه نمیتونم ترک کنم. من چطوری میتونم از ایشون جدا بشم؟

  3. محمد یوسفی گفت:

    سلام پدر نامزدم شکایت برای گرفتن طلاق کرده.بنده در روزهای پاکی‌میباشم اما در دوران نامزدی به دلیل مصرف مدتی مخدر به کمپ ترک اعتیاد رفته و ترک نمودم.ایا نامزدم میتواند با پرونده موجود در کمپ میتواند حق طلاق و مهریه بگیرد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =