آنچه خواهید خوند :

صدور گواهی خلاف واقع

صدور گواهی خلاف واقع
بر اساس قانون جرمنگاری صدور گواهی خلاف واقع که با ارزش گذاری کیفری یکی از زیان بار تزین رفتار های ضد اجتماعی میباشد.در قوانین جمهوری اسلامی جرم صدور گواهی خلاف واقع با نام «جعل و تزویر» ذکر شده است. نیت از صدور گواهی خلاف واقع در کشورمان بسیار گوناگون میباشد .این جرم در بند 539 قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده است . کسی که جرم صدور گواهی خلاف واقع را مرتکب میشود احتمال دارد شخصی باشد که میخواهد فرار کند و یا قصد شونه خالی کردن از مسئولیتی را دارد. در موارد دیگر نیز احتمال دارد موضوع پزشکی باشد که افراد اکثر مواقع به دنبال گرفتن گواهی غیر واقع از پزشک مورد نظر باشند و از او خواستار صدور گواهی خلاف واقع میشوند.مرتکب شدن این جرم توسط پزشکان یک جرم شدید تر میباشد که در قوانین از قبل پیش بینی و یک مجازات سخت تر برای آن ها در بر گرفته شده زیرا یک پزشک جامعه نسبت صدور هرگونه گوواهی مسئول است.نیت قانون گذار از پیش بینی این جرم ینی صدور گواهی خلاف واقع این بوده است که خواستار رسیدگی درست و مجازات شدید تری برای افرادی که با سو نیت از صدور گواهی استفاده میکنند بدهد. گروه حقوقی رضاعبدالمحمد همراه شما در دعوای صدور گواهی خلاف واقع با بهترین وکیل کیفری خواهد بود

مصادیق گواهی خلاف واقع

چگونه فردی که صدور گواهی خلاف واقع انجام داده است مجرم شناخته میشود؟ برای مجرم شناخته شدن و تعیین مجازات این اشخاص باید یکسری شرایط وجود داشته باشد. در ادامه به آن میپردازیم:
  • فردی که مرتکب این جرم شده لازم نیست خود جراح یا پزشک باشد. در گذشته طبق قانون فقط از جراح به عنوان کسی که مرتکب این جرم شده یاد میشد در نتیجه دیگر عوامل از این جرم فرار میکردند.سپس در سال 1375 با یکسری اصلاحاطی که در قوانین صورت گرفت از این پس کلمه جراح حذف شد. که به معنی داشتن مجازات برای همه عوامل این جرم میباشد.در لغت جراح با پزشک تفاوتی ندارد.
  • طبق بند 539 قانون مجازات اسلامی برای کسی است که مرتکب جرک گواهی خلاف واقع در هر صورت باید جراح یا پزشک باشد.در نتیجه دیگر افراد در حالتی که صدور گواهی خلاف واقع به اسم جراح باشد ، شامل این بند از قانون نخواهند شد.
  • دیگر شرط برای مجرم شناخته شدن این افراد ، شفافیت و مشحص شدن دروغ بودن این گواهی میباشد.در نتیجه باید فردی که برای بیماری و یا نقص عضوی در گواهی صادره به ان اشاره شده است در تضاد با حقیقت باشد.
  • صدور گواهی خلاف واقع حتما به طور کامل خلاف واقع نمیباشد و امکان دارد فقط بخشی از خلاف واقع باشد در نتیجه برای اینچنین جرم ها باید بررسی به صورت کامل انجام شود.
  • صدور گواهی خلاف واقع دارای یکسری مجارات خاص میباشد و در ادامه به صورت کلی به آن ها اشاره خواهیم کرد:
  • • وقتی که گواهی خلاف واقع توسط یک پزشک نظامی صادر شده باشد این مجرم شامل مجازات بسیار شدید تری خواهد بود.طبق بند های 56 و 58 قانون مجازات اسلامی جرم های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اگر طبق قوانین دیگر این اعمال شامل مجازات شدیدتری نشوند مجرمان به حبس از 6 ماه تا سه سال و انفصال از خدمت از 6 ماه تا یک سال برای مرحله اول و در صورت تکرار برای مرحله دوم اخراج به صورت دائم از نیرو های مسلح .
  • • چون مجرم از پزشکان شاغل در نیروی نظامی میباشد اضافه بر مجازات پزشک نظامی، از طبابت نیز به مدت 5 تا 10 سال هم محروم میشود.
  • • اگر شخصی که مرتکب جرم صدور گواهی خلاف واقع شده است پزشک نباشد بر اساس بند 538 قانون مجازات اسلامی اگر کسی خود برای شخصی یا استفاده خود گواهی یا معافیت از خدمت دولت یا نظام وظیفه و یا برای اینکه این درخواست به دادگاه پزشک قانونی ارائه شود آن را جعل کند به مجازات حبس 6 ماه تا یک سال و یا 6 میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =