گواهی عدم خلاف و پایان کار چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

فهرست مطالب

گواهی عدم خلاف چیست؟

یکی از مدارک مهم در فرآیند ساخت و ساز که صدور آن به پیش از پایان عملیات ساختمانی برمیگردد، گواهی عدم خلاف است. این گواهی که توسط مهندس مشاور معتمد و صلاحیت دار صادر می گردد این اطمینان را مالک و سازنده ساختمان می دهد که ساختمان در حال اجرای مذکور با رعایت قوانین ساخت شهرداری و به طور اصولی ساخته می شود.

حال در صورتی که سازنده ساختمان به هر دلیلی (درخواست مالکان یا نهاد های مربوطه) نسبت به اخذ پایان کار شهرداری اقدام نمایند، مهندس مشاور باید با بررسی مراحل ساختمانی و تحلیل کلیه مستندات موجود در این رابطه، این اطمینان را حاصل نماید که طبق ضوابط شهرداری فرآیند ساخت پیش رفته و همچنین تخلفات آن نیز برطرف شده باشد.

تفاوت گواهی عدم خلاف و پایان کار

 

گواهی پایان کار چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان مدرکی قانونی است که توسط شهرداری و دیگر سازمان های ناظر بر ساخت و ساز، پس از پایان عملیات ساخت و ساز ساختمان صادر می گردد. گواهی پایان کار نشان دهنده این است که ساختمان مورد نظر با رعایت کلیه قوانین و مقررات ساختمانی کشور و به طور ساخته شده، عملیات ساخت به پایان رسیده و در حال حاضر مجاز به استفاده و ساکن شدن می باشد.

به هنگام فرا رسیدن مرحله دریافت پایان کار، تمامی مراحل ساخت و ساز ساختمان باید به طور کامل و با دقت بررسی شوند و در صورت مطابقت با تمامی استانداردها و قوانین ساختمانی، گواهی پایان کار صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که این گواههی اهمیت زیادی داشته و باید برای هر ساختمان دریافت گردد که این امر نشان دهنده این است که این ساختمان می تواند برای استفاده عمومی به کار گرفته شود.

 

برای صدور گواهی پایان کار ساختمان چه مدارکی نیاز است؟

شاید این سوال شما نیز باشد که شهرداری در هنگام پایان کار چه مواردی را بررسی می کند. به صورت خلاصه در موارد زیر بیان شده اند :

  • اصل و کپی از سند مالکیت ملک مورد نظر
  • اصل و کپی از مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) مالک
  • در صورت فوت مالک، اصل و کپی از گواهی انحصار وراثت و مدارک شناسایی ورثه
  • اصل و کپی از فیش واریزی عوارض نوسازی سالیانه
  • اصل و کپی از فیش آب، برق، گاز و تلفن
  • نقشه معماری ملک مورد نظر با مهر شهرداری منطقه
  • ارائه گزارشات مرحله ای، برگه اتمام عملیات ساختمانی، کارت سازه و تاییدیه های آسانسور برای ساختمان های نوساز
  • اصل و کپی از پروانه ساختمان

در یک مقاله جدا سایت مواردی که شهرداری

تفاوت گواهی عدم خلاف و پایان کار ساختمان

 

تفاوت گواهی عدم خلاف و پایان کار

تفاوت این دو گواهی در مرحله ساخت و ساز و نحوه صدور است.

گواهی عدم خلاف هر ساختمان در حین عملیات ساخت صادر می گردد و حاکی از آن است که ساختمان مورد نظر با رعایت کلیه قوانین و مقررات ساختمانی در حال ساخت بوده و در صورت وجود نقص یا تخلفات ساختمانی، آن ها به طور کامل رفع شده اند.

کاربرد گواهی عدم خلاف زمانی است که برای موارد بانکی مانند سندی برای تضمین ایمنی و کیفیت ساختمان در دوره ساخت یا دریافت وام های ساختمانی می باشد. تضمین گفته شده برای ترغیب خریداران و بانک ها برای در سرمایه گذاری در ساخت و ساز شما است.

گواهی پایان کار ساختمان پس از آنکه عملیات ساخت ساختمان به پایان رسید و مراحل ساختمانی تکمیل شد، صادر می گردد. صدور این گواهی بر عهده شهرداری یا سازمان نظارت بر ساخت و ساز ( به عنوان تاییدیه نهایی) بوده و نشان دهنده این است که ساختمان به طور کامل و با رعایت تمامی قوانین و مقررات ساختمانی ساخته شده و در حال حاضر آماده استفاده عمومی می باشد.

با توجه به مطالب گفته می شود به این نتیجه می رسیم که گواهی عدم تخلف ساختمان و گاهی پایان کار در فرآیند ساختمان سازی اهمیت زیادی دارند که به عنوان مدارک قانونی یا تاییدیه های فنی معتبر توسط مشتریان و نهاد های مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =