مهریه در عقد موقت

شرایط و قوانین مهریه در ازدواج موقت چیست؟

فهرست مطالب

یکی از روش‌های ازدواج که در قوانین حقوقی و شرعی کشور ما به رسمیت شناخته می‌شود عقد موقت است. جهت صحت عقد موقت شرایطی وجود دارد که عبارت‌اند از: ۱-تعیین مدت معین ۲-مشخص کردن مهریه.

قوانین مهریه در عقد موقت با عقد دائم کمی متفاوت است. دلیل این تفاوت نیز این است که در عقد موقت، صحت عقد به تعیین مهریه بستگی دارد، اما در عقد دائم بدون تعیین مهریه نیز ازدواج صحیح خواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم به طور کامل مهریه در عقد موقت را توضیح دهیم.

اگر نیاز به مشاوره برای مهریه دارید میتوانید از مشاوره های وکیل متخصص مهریه، دکتر عبدالمحمد استفاده کنید. برای مشاوره با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید :  انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 

 مهریه در عقد موقت

عقد موقت با اسمی چون نکاح منقطع، ازدواج موقت یا صیغه نیز شناخته می‌شود. صحت عقد موقت منوط به رعایت دو رکن تعیین مدت و مهریه(مهریه چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟) است؛ بنابراین تعیین مهریه در عقد موقت الزامی است. ازآنجاکه عقد موقت معمولاً جایی ثبت نمی‌شود، با تعیین مهریه حقوق زن تأمین می‌گردد و طبق ماده ۱۰۹۶ از قانون مدنی، حتی در صورت فوت زن نیز مهریه او بر قوت خود باقی خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : بهترین تعداد سکه برای مهریه

 

مهریه در عقد موقت

 

بیشتر بخوانید : وکیل مهریه بعد از طلاق غیابی

 

  نحوه دریافت مهریه در عقد موقت

همان‌طور که گفتیم تعیین مهریه از ارکان مهم در صحت ازدواج موقت است. مهریه صیغه موقت نیز مانند صیغه دائم باید دارای ارزش مالی بوده و قابلیت تبدیل و محاسبه را دارا باشد؛ به‌طوری‌که بتوان مالکیت آن را به زن انتقال داد. زوجه هر زمان که بخواهد مجاز به مطالبه و دریافت مهریه بوده، قانون نیز مرد را ملزم به پرداخت مهریه کرده است. حال اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع ورزد، زن می‌تواند با استفاده از مدارک کتبی یا شهود معتبر از طریق روش‌های قانونی مهریه خود را به اجرا بگذارد. در این حالت دادگاه حکم پرداخت مهریه توسط مرد را صادر می‌نماید.

 

بیشتر بخوانید : مهریه مهرالمتعه چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

مهریه در ازدواج موقت دختر باکره

قوانین مهریه در ازدواج موقت و دائم دختر باکره یکسان است. تفاوت ازدواج موقت و دائم دختر باکره در این است که دختر باکره در ازدواج موقت به اجازه پدر، جد پدری یا دادگاه نیاز دارد. حال اگر بعد از جاری‌شدن خطبه عقد و پیش از وقوع نزدیکی میان زوجین، مرد صیغه موقت را بر هم زند، نصف مهریه تعیین شده به زن تعلق می‌گیرد که مرد ملزم به پرداخت آن است.

 

بیشتر بخوانید :  مهریه مهرالمثل چیست و ۳ قانون که نمیدانید.

 

 تکلیف مهریه در ازدواج موقت ثبت نشده!

گاهی طرفین برای عقد موقت، خود صیغه محرمیت را قرائت کرده و به یکدیگر محرم می‌شوند. لازم به ذکر است که در این حالت نیز باید حتماً مهریه زن تعیین گردد و در غیر این صورت عقد باطل خواهد بود. حال در این میان مشکلی به وجود می‌آید، زن برای مطالبه مهریه خود چگونه باید اقدام نماید؟ در این حالت صیغه نامه‌ای وجود ندارد که دلالت بر میزان مهریه زوجه داشته باشد؛ بنابراین در صورت نداشتن صیغه نامه، زن برای مطالبه مهریه باید به دادگاه مراجعه کرده و از طریق شهادت شهود معتبر و یا اقرار شوهر عقد موقت و میزان مهریه را اثبات نماید.

 

بیشتر بخوانید : مهریه عندالاستطاعه چیست

 

در عقد موقت چه زمانی باید مهریه پرداخت شود؟

دررابطه‌با زمان پرداخت مهریه در ازدواج موقت باید گفت که زوجه پس از جاری‌شدن خطبه عقد، هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را از مرد طلب نماید.

 

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

 

بیشتر بخوانید : توقیف ملک وکالتی برای مهریه

 

آیا زن می‌تواند عقد موقت را باطل نماید؟

در حالت کلی در ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم، زن می‌تواند در شرایطی از جمله حق طلاق، شروط ضمن عقد و عسروحرج نکاح را فسخ نماید. مواردی که زن می‌تواند عقد موقت را باطل کند عبارت‌اند از:

۱. وکالت برای فسخ مدت

اگر زمان جاری‌شدن صیغه موقت مرد وکالت بخشش مدت عقد را به زن اعطا نماید، زن می‌تواند هر زمان که بخواهد عقد موقت را باطل کند.

۲. عسروحرج

اگر در مدت ازدواج موقت زن با اعتیاد، سوءرفتار و اخلاق و همچنین بیماری‌های روانی مرد مواجه شود، می‌تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست الزام مرد به بخشش باقی مدت عقد موقت را تقدیم نماید.

۳. فسخ صیغه موقت

فسخ ازدواج مختص ازدواج دائم نبوده و در ازدواج موقت نیز امکان‌پذیر است؛ بنابراین اگر مواردی چون جنون مرد وجود داشته باشد، زن ضمن مراجعه به دادگاه می‌تواند نسبت به فسخ و ابطال ازدواج موقت اقدام نماید.

 

بیشتر بخوانید : چه تعداد سکه مهر کنیم؟

 

 حکم امتناع‌ورزیدن مرد از پرداخت مهریه

اگر مرد در مهلت تعیین شده مهریه زن را پرداخت نکند، اداره اجرای ثبت‌اسناد اجراییه ای را صادر کرده و مبنی بر آن زن می‌تواند اموال زوج را توقیف کرده و ایشان را ممنوع‌الخروج نماید.

 

بیشتر بخوانید : وکیل متخصص برای گرفتن مهریه در طلاق غیابی

 

 آنچه که در شرایط و قوانین مهریه در ازدواج موقت چیست خواندیم:

در ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم باید مهریه‌ای برای زن تعیین گردد با این تفاوت که در عقد موقت تعیین مهریه الزامی است. عدم تعیین مهریه در ازدواج موقت سبب بطلان عقد خواهد شد؛ بنابراین تعیین مهریه در ازدواج موقت شرط صحت ازدواج موقت است. در وصرت بروز هرگونه مشکلی در زمینه مهریه، گروه حقوقی دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.

 

بیشتر بخوانید : بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

 

 سؤالات متداول

 

 آیا در ازدواج موقت زن می‌تواند نفقه خود را مطالبه نماید؟

باید گفت که در عقد موقت نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد. مگر در حالتی که از ابتدا زن و مرد توافق بر پرداخت آن داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از ارث

 

 آیا در ازدواج موقت زن می‌تواند صیغه موقت را باطل نماید؟

اگر زن به هنگام جاری‌شدن خطبه عقد وکالت بذل مدت عقد موقت را از مرد اخذ کرده باشد، می‌تواند عقد موقت را باطل نماید. در غیر این صورت چنین امکانی وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید : مواردی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد

 

 تکلیف مهریه پس از پایان مدت عقد موقت چیست؟

زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به دریافت مهریه خود اقدام نماید؛ بنابراین پس از پایان مدت صیغه، مهریه منقضی نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید : قوانین مهریه 1402

 

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =