مهریه دختر باکره

مهریه دختر باکره چگونه محاسبه می شود؟

فهرست مطالب

مهریه چیست؟

یکی از مهمترین حقوق مالی که به محض وقوع عقد ازدواج میان زن و مرد، به زنان تعلق می گیرد، مهریه است. مطابق قانون مدنی، زنان به محض انعقاد عقد، چه انعقاد عقد دائم و چه عقد موقت، مالک مهریه محسوب شده و می توانند هر زمان که بخواهند، بدون هیچ قید و شرطی، آن را از همسر خود مطالبه نمایند.

برای مشاوره با وکیل متخصص مهریه دکتر رضا عبدالمحمد با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

انواع مهریه از نظر شرط استطاعت:

1.مهریه عند المطالبه

عندالمطالبه مهریه‌ای است که زن هر زمان که آن را مطالبه کند مرد باید آن را بپردازد و در صورتی که آن را نپردازد، زوجه می‌تواند از مراجع قانونی برای مطالبه آن اقدام کند و حتی در صورتی که مرد واقعا استطاعت مالی نداشته باشد، و ادعای اعسار از پرداخت مهریه او اثبات شود، ضمانت اجرا‌هایی وجود دارد که زن می‌تواند با استناد به آن مرد را ملزم به پرداخت مهریه کند.

۲. مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه، مهریه‌ای است که مرد هر زمان که توانایی مالی داشته باشد ملزم به پرداخت آن است. در مهریه عندالاستطاعه زن، باید استطاعت و توانایی مرد را اثبات نماید.

 

بیشتر بخوانید : انواع مهریه و شرایط پرداخت آن ها

 

نحوه مطالبه مهریه دختر باکره

 

بیشتر بخوانید :

 

اقسام مهریه از نظر تعیین مهر در نکاح:

مهرالمسمی

مقدار مال معینی است که با توافق طرفین در هنگام عقد به عنوان مهریه زن معین شده است که مرد باید آن مقدار را به زن بپردازد. البته نکته قابل توجه این است که زن فقط می‌تواند برای دریافت ۱۱۰ سکه مرد را به پرداخت مهریه جلب کند و از ضمانت اجرا‌های قانون اجرای محکومیت‌های مالی بهره ببرد.

مهرالمثل

در صورتی که میزان مهریه زن، در عقدنامه نکاح ذکر نشده باشد و طرفین هیچ توافقی برای آن انجام نداده باشند و همچنین بین طرفین نزدیکی رخ داده باشد، برای زن، مهرالمثل تعیین می‌شود. در ماده ۱۰۸۷ مهرالمثل را تعریف شده است.

مهرالمتعه

در ماده ۱۰۹۳ این نوع مهر تعریف شده است: «هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.» بنابراین در مورد این که مهرالمتعه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر، دو شرط باید وجود داشته باشد: اول این که مهریه در زمان نکاح مشخص نشده باشد، و دومی این که پیش از این که زن و مرد باهم ارتباط زناشویی داشته باشند، طلاق بگیرند.

مهرالسنه

تعریف مهرالسنه در قانون مدنی نیامده است، اما با مراجعه به منابع فقهی می‌توان به تعریف آن پی برد. مهرالسنه، مهریه دختران پیامبر بوده که میزان آن پانصد درهم نقره است که محاسبه آن با نوسانات بازار لحاظ می‌شود و در صورتی که در قسمت میزان مهریه، نوشته شده باشد، مهرالسنه این میزان قابل مطالبه است.

 

بیشتر بخوانید :

 

نکاح دائم چیست؟

رابطه زناشویی که مابین دو جنس مخالف زن و شوهری منعقد میگردد که این نکاح به صورت ابدی و دائم میباشد و در این رابطه هر دو نفر از یکدیگر ارث میبرند بدین معنا که تمامی احکام ازدواج در خصوص  (مهریه ، نفقه، ارث) جاری میگردد.

 

بیشتر بخوانید :

 

نکاح منقطع یا موقت چیست؟

صیغه موقت به این معنی است که زن و مردی که با هم ازدواج میکنن تا زمانی که مدت زمان عقد تمام نشده باهم زن و شوهر هستند و بعد از تمام شدن مدت زمان عقد دیگر بایکدیگر زن و شوهر نیستند. در ازدواج موقت رضایت طرفین و خواندن صیغه محرمیت کافی است و نیازی به داشتن شاهد و مکتوب کردن آن نیست و زوجین می‌توانند خودشان به تنهایی صیغه عقد را بخوانند.

 

بیشتر بخوانید :

 

مهریه دختر باکره چگونه است؟

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی، به محض انعقاد عقد، زن مالک تمام مهریه می شود و می تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در آن بنماید. در این زمینه، تفاوتی بین عقد موقت و عقد دائم و زنان باکره و زنان غیر باکره نیست.

اما در برخی از شرایط، ممکن است که زن مستحق تمام مهریه نباشد. مانند زمانی که زن باکره است، عمل نزدیکی نیز میان او و همسرش رخ نداده و در همین حالت، از همسر خود طلاق بگیرد. در صورتی که زنی، باکره از همسر خود طلاق بگیرد، مهریه در طلاق غیر مدخوله بدین صورت بوده که زن، مستحق دریافت نصف مبلغ مهریه ای است که در سند نکاحیه، به عنوان مهریه او تعیین شده است و چنانچه بیش از نصف را دریافت نموده باشد، باید آن را برگرداند.

در ماده 1101 قانون مدنی بیاان شده: هرگاه عقد نكاح قبل از نزدیكی، به جهتی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد، مگر در صورتی كه موجب فسخ، عنن باشد كه در این صورت با وجود فسخ نكاح، زن مستحق نصف مهر است. بنابراین، چنانچه نکاح به واسطه عنن فسخ شود، زوجه باکره، به شرط ارائه گواهی بکارت، مستحق نیمی از مهریه میباشد؛ اما در صورت فسخ نکاح، به هر علتی غیر از عنن، مهریه ای به او تعلق نمیگیرد.

 

بیشتر بخوانید :

 

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره

 

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره

اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره با به اجرا گذاشتن مهریه زن در حالت‌های دیگر، تفاوتی ندارد. بنابراین اجرا گذاشتن مهریه به این صورت است که زن یا وکیل مهریه او، ابتدا به دایره اجرائیات ثبت، مراجعه کرده و فرم   مطالبه مهریه را پر مینماید. سپس از اموال و دارایی‌های رسمی مرد، استعلام حاصل شده و اگر مرد ظرف مدت ده روز از صدور اجرائیه، اقدام به پرداخت مهریه همسر خود نکند، زن حق توقیف اموال آقا برای مهریه را دارد. سپس زن، اموال همسر خود را در مزایده فروخته و با فروش اموال، مهریه خود را وصول می‌نماید. اما اگر بعد از استعلامات، مشخص شود که مرد مال و دارایی رسمی ندارد یا اموال او به اندازه مهریه همسرش نیست، زن با مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست مطالبه مهریه را تنظیم کرده و درخواست مطالبه مهریه خود را به دادگاه خانواده تقدیم می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : راه های فرار از دین مهریه و روش های جلوگیری

 

مهریه دختر باکره در طلاق توافقی به چه نحوی است؟

در طلاق توافقی زوجین با توافق یکدیگر تصمیم به جدایی می‌گیرند. زن و شوهر همچنین درباره مواردی نظیر حق و حقوق مالی زن، حضانت فرزندان و غیره به توافق می‌رسند. بنابراین اگر زوجین در دوران عقد تصمیم به طلاق بگیرند و زن باکره باشد، نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد.

 

رأی دیوان عالی کشور در مورد مهریه دختر باکره چیست؟

در زمینه مهریه دختر باکره در شعبه هشتم دیوان عالی کشور رأیی صادر شده که عبارت است از: “ملاک قانونی و شرعی استحقاق زوجه نسبت به تمام یا نصف مهریه ما فی القباله در موقع طلاق طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی صرفاً عمل مواقعه و نزدیکی بوده و پارگی یا عدم پارگی پرده بکارت در خصوص مورد مؤثر در مقام نیست.” لذا جهت روشن شدن قضیه و احراز اینکه آیا در موقع طلاق زوجه مستحق تمام یا نصف مهریه خواهد بود و نیز آیا مکلف به رعایت عده طلاق است یا خیر، ضرورت داشته که دادگاه پیرو سابقه زوجه فرجام خواننده را به پزشکی قانونی معرفی تا با معاینه مجدد بالصراحه اعلام نماید که آیا بین زوجین عمل نزدیکی انجام شده است یا خیر و سرانجام دادگاه پس از انجام تحقیقات در موارد مرقوم در فوق بر اساس نتیجه محصله با لحاظ دیگر قرائن و امارات موجود در پرونده نسبت به صدور رأی اقدام نماید.

 

بیشتر بخوانید : قوانین ممنوع الخروج کردن به خاطر مهریه

 

پیامدهای طلاق در صورت باکره بودن زوجه چیست؟

  • نصف شدن مهریه
  • عدم نیاز به نگه داشتن مدت عده بعد از طلاق
  • پاک کردن اسم همسر بعد از طلاق در صورت باکره بودن زن

برای مشاوره و راهنمایی دقیق تر در خصوص مطالبه مهریه خود با گروه دکتر رضا عبدالمحمد در ارتباط باشید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + نه =