نکات کاربردی قراردادهای بین المللی تجاری

نکات کاربردی قراردادهای بین المللی تجاری (شش نکته)

فهرست مطالب

برای اینکه قراردادهای بین‌المللی بتوانند از مسائل حقوقی بهره‌مند باشند لازم از که یک‌سری نکات در آن‌ها رعایت شود. با رعایت این نکات اشخاص می‌تواند آن قراداد را در دادگاه‌های داخلی و خارجی پی‌گیری کنند. این روزها با گسترش روابط بین‌المللی تجاری و اقتصادی، قراردادهای بین‌المللی بیش از گذشته منعقد می‌شوند. در بعضی موارد اشخاص حقیقی و حقوقی باید با اشخاص در کشورهای دیگر، اقدام به تنظیم قراردادهای تجاری کنند. در این زمینه لازم است به نکاتی توجه شود تا در آینده مشکلی در اجرای قرارداد به وجود نیاید. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را که در تنظیم قراردادهای بین‌المللی، اساسی و مهم هستند را بررسی کنیم.

 

مفهوم قرارداد بین المللی

 

آشنایی با قراردادهای بین‌المللی

بر اساس تعاریف کنوانسیون‌های بین‌المللی مختلف، قرارداد بین‌المللی، قراردادی است که محل انعقاد یا اجرای آن در کشورهای مختلفی باشد‌. اگر یک قرارداد در یک کشور تنظیم شود و در همان کشور نیز اجرا شود، حتی اگر طرفین آن تابعیت‌های متفاوتی داشته باشند، آن قرار داد یک قرارداد داخلی به حساب می‌آید. قراردادهای بین‌المللی لازم است که حداقل دارای یک عنصر خارجی باشند و در این صورت برای آن یک تعریف حقوقی وجود خواهد داشت.

قراردادهای بین‌المللی انواع مختلفی دارند و در یک تقسیم‌بندی کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

  • قراردادهای بین‌المللی خدمات.
  • قراردادهای بین‌المللی فروش که شامل کالا، برند، فناوری و نام تجاری هستند.
  • قراردادهای بین‌المللی که ترکیبی از خدمات و فروش هستند. به عنوان مثال قراردادهایی که در مورد موضوعات صنعتی و ساخت هستند.

در زمان نوشتن قرارداد برای تنظیم قراردادهای بین‌المللی، باید به اصول و قواعد نوشتن آن توجه زیادی داشته باشید. جهت انعقاد موفقیت‌آمیز یک قرارداد بین‌المللی، لازم است که با یک وکیل تجارت بین‌ الملل که دارای تجربه و مهارت در این زمینه است مشورت کنید تا قرارداد شما به نحو احسن تنظیم بشود. به‌طور مختصر و مفید برای انجام این کار رعایت نکات و مراحل زیر الزامی است.

نکته اول

نکته اول که در قراردادهای بین‌المللی تجاری بسیار هائز اهمیت است این است که، انجام قراردادها باید بر اساس قوانینی که بر اساس اختیار و اراده طرفین انتخاب شده است، انجام بگیرد. با توجه به اصول موجود، اجرای قراردادهای بین‌المللی به اراده طرفین بستگی دارد. همچنین در صورت بروز مشکلات در اجرای قرارداد، نحوه حل آن نیز به توافق و اراده دو طرف آن بستگی دارد.

نکته‌ای که در اینجا بسیار مهم است دریافت مشاوره از یک وکیل تجارت بین‌الملل متحصص در زمینه قراردادهای بین‌المللی تجاری است که می‌تواند با دانش و مهارت خود به حفاظت از منافع موکل خود بپردازد و مانع از متضرر شدن موکل شود.

نکته دوم: تعیین خواسته‌ها و اهداف طرفین

قبل از اقدام به هر کاری لازم است که اهداف و خواسته‌های طرفین قرارداد به صورت واضح مشخص شده باشند. تعیین شدن اهداف و خواسته‌های افراد و به علاوه چگونگی رسیدن به آن‌ها سبب می‌شود که چارچوپ کلی قواعد و قوانین قرارداد مشخص شوند.

نکته سوم: آماده کردن پیش‌نویس قرارداد

سومین مرحله‌ای که عمل به آن ضروری است تهیه پیش‌نویس برای قرارداد بر اساس اهداف مشترک هر دو طرف معامله است. سوالی که در اینجا به وجود می‌آید این است که در تهیه پیش‌نویس قرارداد چه موضوعاتی باید مشخص شوند؟ معمولا در چنین مواقعی به تعیین کردن موضوعاتی باید پرداخته شود که در مورد آن مذاکره می‌شود. با انجام این کار طرفین در روند انعقاد قرارداد کاملا آگاهی دارند و با توجه به آینده موضوع مورد مذاکره، به امضای این پیش‌نویس اقدام می‌کنند.

تنظیم قراردادهای بین‌المللی تجاری در تمام دنیای بسیار رایج و ضروری است. انعقاد قرارداد حرفه‌ای در روابط پیچیده اقتصادی امروزه، با در نظر گرفتن اوصول و قواعد قراردهای بین‌المللی تضمین کننده یک معامله خوب و بی‌دردسر است. در این زمینه کمک گرفتن از یک وکیل تجارت بین‌الملل می‌تواند بسیار کارگشا و مفید باشد. یک وکیل باتجربه و بامهارت می‌تواند با تسلط کامل بر روی تمام مسائل حقوقی، به بهترین نحو اقدام به تنظیم قراردادهای بین‌المللی تجاری کند تا در آینده اختلافی در این قرارداد به وجود نیاید.

نکته چهارم: مشخص کردن نوع قرارداد بین‌المللی

نکته چهارمی که باید آن را رعایت کنید، تعیین کردن نوع قرارداد بین‌المللی است. انجام دادن این کار به صورت دقیق کاملا ضروری است. لازم است که موارد کمی و کیفی کالا و خدمات به طور دقیق مشخص و تعیین شوند. در صورتی که قرارداد در دسته قراردادهای بین‌المللی خدمات قرار می‌گیرد، باید محل و نوع ارائه آن خدمات به طور کامل مشخص شوند.

 

نحوه انجام تدوین قرارداد

 

نکته پنجم: چگونگی انجام تدوین قرارداد

در مرحله پنجم باید به تدوین قرارداد پرداخته شود. نحوه انجام تدوین قرارداد بین‌المللی به شرح زیر است

ذکر مشخصات دقیق طرفین قرارداد

در انعقاد هر قراردادی همواره دو نفر برای تنظیم آن وجود دارند. تعیین و مشخص کردن دقیق این دو طرف جزئی از مسلمات حقوقی است. پس در زمان نوشتن قرارداد ذکر مواردی مثل نام، نشانی و مشخصات کامل طرف ایرانی قرارداد و همچنین نام، نشانی و مشخصات کامل نماینده کشور خارجی بسیار ضروری است. به علاوه نام صادر کننده اعتبارنامه و شماره آن به همراه تاریخ برای امضای قرارداد لازم است. لازم است که این طرف، تمام مدارکی را که گواه بر قانونی بودن جایگاه او دارد و به طور کامل مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح در کشوری که تابع آن است باید به همراه داشته باشد. این مدارک باید از طریق سفارت ایران ارائه شوند.

تعیین مدت زمان قرارداد

نکته دیگر این است که در متن قرارداد باید تاریخ شروع و پایان قرارداد به صورت دقیق و بر اساس موضوع آن مشخص شود. باید طبق مراحل انجام کار، جدول زمان‌بندی، ضمیمه قرارداد بین‌المللی شود. به علاوه لازم است که بر اساس نوع قرارداد و تغیبرات احتمالی در آن، شرایط و مدت زمان آن پیش‌بینی شوند.

مبلغ قرارداد

نکته مهم در قراردادهای بین‌المللی تجاری، ذکر دقیق تمام مبلغ قرارداد به حروف و عدد و همچنین به تفکیک ریالی و ارزی است. باید بر اساس حجم و نوع کارهای درج شده در قرار داد، مقادیر ریالی و ارزی با توجه به مقررات ارزی هر کشور نوشته شود.

نکته ششم : نگارش دقیق مفاد قرارداد

در هنگام نوشتن قراردادهای بین‌المللی تجاری، مفاد قرارداد باید تا حد ممکن به صورت شفاف و دقیق نوشته شود و به خوبی هدف طرفین از انعقاد قرارداد مشخص شود. این شفافیت در نوشتن مفاد قرارداد، مانع از بروز اختلافات آینده می‌شود و در صورت بروز اختلاف، مراجع مربوط به حل اختلاف، بهتر می‌تواند آن را برطرف کنند. در نگارش مفاد قرارداد باید همه کلمات و عبارات مورد استفاده به صورت کاملا درست و متعارف در جای خود به‌کار روند.

چنانچه یکی از طرفین در نوشتن قراردادهای بین‌المللی تجاری از کلمات و جملات مبهم استفاده کند، در ابتدا ممکن است امر ساده‌ و بی‌خطری به نظر بیاید؛ اما در آینده ممکن است همان جملات خطری برای او و منافع او خطر به وجود آورند. بنابراین داشتن یک وکیل تجارت بین‌الملل متخصص و متبحر که بر این امور تسلط داشته باشد به شدت پیشنهاد می‌شود ؛ چراکه می‌تواند قراردادی تنظیم کند که احتمال کمترین بروز اختلاف در آن وجود دارد و مانع از بین رفتن منافع با متضرر شدن شما می‌شود.

شما می‌توانید برای ارتباط و گرفتن مشاوره در زمینه انعقاد قراردادهای بین‌المللی تجاری از مشاوران و کارشناسان ما با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس حاصل کنید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =