اجرای قراردادهای بین المللی توسط وکیل تجاری

اجرای قراردادهای بین المللی تحت نظر وکیل تجاری

فهرست مطالب

امروزه با افزایش روابط بین‌المللی، نیاز به انعقاد قراردادی بین‌المللی بیش از پیش احساس می‌شود. در این بین به یک فرد متخصص نیاز است که بر امور حقوقی تسلط داشته باشد. از آنجایی که در اجرای قراردادهای بین‌المللی تجاری یک عنصر خارجی وجود دارد، باید وکیلی وجود داشته باشد که در حوزه بین‌المللی دارای اطلاعات کافی باشد. این وکیل همان وکیل تجارت بین‌ الملل است که با مهارت، تجربه و دانش به‌روز خود همواره بر تمام قوانین کشور طرفین تسلط دارد و می‌تواند قراردادی تنظیم کند که در آن منافع موکل خود را حفظ کند و مانع از ضرر دیدن او شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع اجرای قراردادهای بین‌المللی تحت نظر وکیل تجاری و همچنین نقش وکیل در تنظیم قراردادهای بین‌المللی بپردازیم.

 

 

نقش وکیل تجاری در تنظیم قراردادهای بین المللی

 

نقش وکیل متخصص در تنظیم قراردادهای بین المللی

تنظیم یک قرارداد بین‌المللی دقیق، نیازمند بررسی همه‌جانبه تمامی عوامل است. انعقاد این نوع از قراردادها به علت وجود یک عنصر خارجی مستلزم آگاهی از مقررات و قوانین حقوقی کشور خارجی و آشنایی با موضوع قرارداد است.

رعایت قواعد و اصول حقوقی و انعقاد اصولی قراردادهای بین‌المللی تجاری، کاری ضروری و مهم است. در همین راستا نیاز است با دریافت مشاوره تخصصی از یک وکیل تجارت بین‌الملل در زمینه قراردادهای بین‌المللی، مسیر تنظیم قراردادهای بین‌المللی را برای خود هموار سازید.

 

ویژگی‌های وکیل متبحر در حوزه قراردادهای بین‌المللی تجاری

از آنجایی که قوانین و مقررات بین‌المللی همواره در حال تغییر هستند، هیچ وکیلی قادر نخواهد بود بر تمام زمینه‌های حقوقی تسلط کافی را داشته باشد. کمتر وکیلی وقت می‌گذارد تا در تمام حوزه‌های حقوق متبحر و متخصص شود. در این بین برخی از وکلا در زمینه حقوق بین‌الملل تخصص کسب می‌کنند که حقوق بین‌الملل نیز خود دارای شاخه‌های مختلفی است. یکی از این شاخه‌ها مربوط به حوزه قراردادهای بین‌المللی است که وکیل تجارت بین‌الملل در این زمینه فعالیت می‌کند.

وکیلی متخصص در زمینه قراردادهای بین‌المللی از ویژگی‌هایی مانند دانش حقوقی بالا، تجربه، مهارت، فن بیان، آگاهی از قوانین بین‌المللی، تسلط بر انواع قراردادهای بین‌المللی و موارد دیگری از این دست برخوردار است. یک وکیل خوب در زمان انعقاد قراردادی بین‌المللی همه جوانب حقوقی را مد نظر قرار می‌دهد و موکل خود را نسبت به تمامی عواقب بندهای قرارداد آشنا می‌کند و تک به تک بندهای قرارداد را برای موکل خود تشریح می‌کند.

 

ارکان قراردادهای بین‌المللی تجاری

یک وکیل خوب باید نسبت به تمام ارکان قراردادهای بین‌المللی تجاری تسلط داشته باشد تا بتواند قراردادی را تنظیم کند که منافع موکل او از بین نرود.این ارکان شامل موارد زیر است.

 

 

ارکان قراردادهای بین المللی

 

طرفین قرارداد

قراردادهای بین‌المللی نیز همچون سایر قراردادهای حقوقی میان دو یا چند شخص حقوقی یا حقیقی تنظیم می‌شوند. مشخص کردن طرفین قرارداد در اجرای قرارداد بسیار اهمیت دارد؛ چراکه این طرفین قرارداد هستند که تعهدات ذکر شده در قرارداد را باید اجرا کنند. در حقیقت پایه‌گذاران و طرفین قرارداد همان متعهدین اصلی هستند که لازم است به سوی اهداف و مفاد قرارداد بین‌المللی قدم بردارند. نقش وکیل تجارت بین‌الملل در اینجا تعیین مفاد قرارداد به‌گونه‌ای است که اجرای آن به راحتی صورت بگیرد و منافع طرفین در نظر گرفته شود.

 

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد در حقیقت آن چیزی است که قرارداد بر پایه آن شکل گرفته است و طرفین جهت رسیدن به آن اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند. برای اجرای قرارداد وکیل باید بررسی کند که آن موضوع برخلاف قوانین کشورهای تابع طرفین و همینطور قوانین بین‌المللی نباشد. اگر موضوع قرارداد بین‌المللی تجاری مخالف قوانین و مقررات امری ملی یا بین‌المللی باشد، آن قرارداد بی‌اثر و باطل خواهد بود. یعنی موافقت مفاد و موضوع قرارداد با قوانین موجود از شرایط صحت و امکان اجرای قرارداد است.

 

تعهدات طرفین

تعهدات طرفین با توجه به نوع و‌ موضوع قرارداد متفاوت است. تعیین کردن مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین یکی از ارکان مهم قراردادهای بین‌المللی است که می‌تواند از اختلافات در حین اجرای قرارداد جلوگیری کند. ثغور و حدود تعهدات طرفین، تابعی از اراده طرفین و برخی اوقات عرف حاکم بر قراردادهای بین‌المللی است. بنابراین ۳ عامل تاثیرگذار و مهم بر تعهدات طرفین در قرارداد شامل اراده طرفین، قانون و عرف هستند.

 

مدت انجام قرارداد

مدت انجام قراردادهای بین‌المللی معمولا با توجه به موضوع قرارداد تعیین می‌شود. در برخی مواقع نیز با توجه به نوع قرارداد و مشکلات احتمالی که ممکن است در اجرای آن پیش بیاید، تعیین می‌شود. تعیین بازه زمانی برای اجرای قرارداد به این دلیل اهمیت و ضرورت دارد که اگر تعهدات ذکر شده در مدت زمام معلوم اجرا نشوند، هر کدام از طرفین قرارداد می‌توانند به اخذ خسارت عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام آن اقدام کنند.

در تمام این ارکان و مراحل یک وکیل تجارت بین‌الملل باتجربه و ماهر می‌تواند با توجه به دانش خود، قراردادی را تنظیم کند که امکان بروز اختلاف و مشکل در اجرای آن به حد زیادی پایین باشد.

 

مسائل مالی و نحوه پرداخت قرارداد

مسائل مالی در قراردادهای بین‌المللی امر بسیار مهمی است و به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. این بدان سبب است که هدف اصلی بیشتر قراردادهای بین‌المللی به دست آوردن سود است. برای رسیدن به این هدف لازم است که مبلغ پرداختی و نحوه پرداخت آن به‌صورت دقیق نوشته شوند. ارز مورد استفاده در قراردادهای بین‌المللی براساس توافق طرفین مشخص می‌شود. البته در برخی موارد، محدودیت‌های قانونی در مقررات پولی و بانکی یک کشور وجود دارد که باید بر اساس آن‌ها به توافق رسید.

 

ضمانت اجرا در قرارداد

معاملات بین‌المللی همیشه دارای ریسک هستند. برای اطمینان خاطر و ممانعت از عدم اجرای تعهدات یا دریافت خسارت جهت جبران عدم اجرای قرارداد، می‌توان ضمانت اجرا تعیین کرد. به عنوان مثال می‌توان از انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی استفاده کرد. همچنین طرفین می‌توانند مطابق قواعد حاکم بر آن قرارداد بین‌المللی، برای ورود خسارت‌های احتمالی، وجه التزام در نظر بگیرند.

 

تعیین کردن قانون حاکم و مرجع رسیدگی‌کننده به اختلافات

قوانین حاکم بر قراردادهای بین‌المللی در بیشتر مواقع با توافق طرفین تعیین می‌شود. برای حل و فصل اختلافات در قراردادهای بین‌المللی دو راه عمده وجود دارد. اولین راه، مراجعه به محاکم ملی یا محاکم داخلی کشور است که در قرارداد به‌عنوان مرجع دارای صلاحیت، مشخص شده است. روش دوم، استفاده از روش‌های جایگزین حل اختلاف است. در این روش‌ها، جایگزین مراجع صالح یک شخص ثالث است. از جمله این روش‌ها می‌توان به داوری، سازش، میانجی‌گری، دادگاه‌های خصوصی، مراجعه به کارشناسان خبره بی‌طرف و رسیدگی‌های اختصاری اشاره کرد.

 

خاتمه قراردادهای بین المللی

قراردادهای بین‌المللی می‌توانند از راه‌های مختلفی به اتمام برسند. یکی از سر رسیدن تاریخ انقضای قرارداد است. یک حالت دیگر این است که طرفین با توافق تصمیم به منحل کردن قرارداد بگیرند. همچنین قرارداد بعد از رسیدن به اهداف و به پایان رساندن کار خود خاتمه می‌یابد. طرفین قرارداد می‌توانند شرایطی را تعیین کند که با ایجاد شدن آن شرایط، قرارداد بین‌المللی منحل شود. از این شرایط می‌توان به فوت یکی از طرفین قرارداد اشاره کرد.

در تمام این ارکان نقش وکیل تجارت بین‌الملل این است که موکل خود را نسبت به این ارکان آگاه سازد و اطلاعات کاملی را در اختیار او قرار دهد. اجرای قراردادهای بین‌المللی تجاری تحت نظر وکیل تجاری می‌تواند بازخورد خوبی را در اجرای قرارداد به وجود بیاورد. وکیل با دانش و مهارت خود در این زمینه می‌تواند قراردادی را برای موکل خود تنظیم کند که احتمال بروز اختلاف در آن بسیار کم باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاروه از وکلای ما می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس حاصل کنید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =