وکیل قراردادهای بین المللی

 وکیل قراردادهای بین المللی

فهرست مطالب

وکیل قراردادهای بین‌المللی یک وکیل متخصص در زمینه تنظیم قراردادهای بین‌المللی است که با تبحر و دانش خود موجب حفظ منافع موکل خود می‌شود. امروزه تمام قراردادهای بین‌المللی با حضور وکیل قراردادهای بین‌ المللی (مخصوصا قرارداد های توزیع بین المللی) و وکیل تجارت بین‌ الملل گره خورده‌اند. برای کسانی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند حضور یک وکیل بین‌المللی، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی، بررسی ویژگی‌ها، خدمات و مزایای داشتن وکیل قراردادهای بین‌المللی بپردازیم.

 

وکیل قرارداد بین المللی کیست

 

وکیل قرارداد بین المللی کیست؟

وکیل قرارداد بین‌المللی به یک وکیل ماهر و متخصص در زمینه تنظیم قراردادهای بین‌المللی گفته می‌شود. این وکیل، مهارت و تبحر خاصی در موضوع‌هایی مثل مهارت تنظیم حقوق قراردادی، امور حقوقی شرکت‌ها، قواعد تجاری بین‌المللی و دعاوی بین‌المللی دارد. این وکیل با دانش و تجربه بالای خود در حفظ منافع موکل خود می‌کوشد و مانع از هدر رفتن آن می‌شود.

کسانی که در سطح بین‌المللی اشتغال دارند، متوجه هستند که وحود یک وکیل متخصص و متبحر در نشست‌های مذاکره و در هنگام انعقاد قرارداد از اهمیت بسزایی برخوردار است. وجود وکیل تجارت بین‌الملل علاوه بر نشان دادن جدیت در کار، بار روانی مثبتی را نیز برای طرف مقابل قرارداد ایجاد می‌کند. این وکیل در جلسات مذاکره حضور دارد و در کنار محافظت از منافع موکل خود، با قدرت کلام طرف دیگر معامله را متقاعد می‌کند تا برای انعقاد قرارداد ترغیب شود.

مسئله‌ای که در قراردادهای بین‌المللی بسیار اهیمت دارد این است که، اگر در آن اختلافی به‌وجود آید، هزینه ارجاع به داوری بین‌المللی بسیار سنگین است. بنابراین بهتر است با کمک یک وکیل متخصص قراردادی اصولی تنظیم کنید که امکان بروز اختلاف در آن بسیار پایین است. تنظیم قراردادهای بین‌المللی از دقت و حساسیت بالایی برخوردار هستند و یک تحریر ساده نیستند؛ زیرا مراودات موکلین بر اساس آن انجام می‌شود و در صورتی که در آن حساسیت لازم به‌کار رفته نشود، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به بار بیاید.

 

ویژگی‌های وکیل قراردادهای بین‌المللی

وکیل قراردادهای بین‌المللی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوانند در تنظیم قراردادها بهترین شرایط و موقعیت را برای موکل خود به وجود بیاورند. در انتخاب وکیل قراردادهای بین‌المللی توجه کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

 

تسلط به زبان انگلیسی

وکیل ماهر در تنظیم قراردادهای بین‌المللی باید به دستور زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشد و همچنین در تکلم و نگارش آن بسیار مهارت داشته باشد. بیشتر قراردادهای بین‌المللی به زبان‌های غیر فارسی و انگلیسی تنظیم می‌شوند. بنابراین وکیل تجارت بین‌الملل باید بتواند در هنگام انعقاد قرارداد، صحبت و گفت‌وگوی موفقیت‌آمیزی با طرفین قرارداد داشته باشد.

 

باتجربه بودن وکیل قراردادهای بین‌المللی

وکیل قراردادهای بین‌المللی باید تجربه کافی در زمینه تنظیم قرارداد را داشته باشد تا بتواند با آشنایی نسبت به رسوم و آداب معاشرت تجاری و چگونگی مذاکرات در سطح بین‌المللی، طرفین را به انعقاد قرارداد در وضعیتی ایده‌آل سوق دهد. وکیل باید بتواند هر دو طرف را به انعقاد قرارداد و رسیدن به اهداف خود هدایت کند.

 

آشنایی با منافع موکل و موضوع قرارداد

وکیل قراردادهای بین‌المللی باید از همان ابتدا از تمام منابع موکل خود آگاهی داشته باشد تا هنگامی که موکل او با طرفین خود وارد مذاکره شد، بتواند از متضرر شدن موکل خود ممانعت کند. هرچه وکیل قراردادهای بین‌المللی نسبت به اهداف و منافع موکل خود آشنایی بیشتری داشته، می‌تواند قراردادی را تنظیم که خواسته‌ها و منافع او بیشتر تامین شود.

 

آشنایی با مقرارت بین المللی و قوانین کشور مورد معامله

وکیل ماهر در قراردادهای بین‌المللی با آشنایی جامع نسبت به مقررات بین‌المللی و همچنین قوانین وارده در قرارداد، از چگونگی دادرسی در دادگاه‌های کشور مورد معامله و همینطور نهاد‌های اقامه دعوی و داوری در سطح بین‌المللی، می‌تواند در وضعیت لازم، بهترین اقدام را انجام دهد. اهمیت این موضوع بدان سبب است که در دنیای حقوق، مکاتبات اداری و رویه قراردادهای طرفین بسیار اهمیت دارد.

 

بررسی تمامی ابعاد قانونی و حقوقی قرارداد

وکیل قراردادهای بین‌المللی، در زمان تنظیم و تهیه قرارداد، آن را در تمام ابعاد قانونی و حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهند تا هیچ‌گونه ابهامی در قرارداد وجود نداشته باشد؛ چراکه هر نوع سهل‌انگاری و اشتباه می‌تواند آسیب‌ها و ضررهای بسیاری را به وجود بیاورد.

یک وکیل باتجربه، با این مهارت‌ها می‌تواند شما را به اهدافتان برساند. بنابراین توصیه می‌شود حتما از یک وکیل تجارت بین‌الملل متخصص کمک بگیرید.

 

خدمات وکیل قراردادهای بین‌المللی

همه مباحث مرتبط با قراردادهای بین‌المللی از هنگام مراجعه به وکیل شامل شرکت در جلسات مذاکره، ارائه مشاوره، تنظیم قرارداد و… می‌تواند از خدمات و وظایف یک وکیل بین‌الملل باشد. در این قسمت، بخشی از وظایفی را که یک وکیل باید ارائه بدهد را بیان می‌کنیم.

 

ارائه مشاوره برای تنظیم قرارداد بین المللی

اولین خدمت ارائه شده توسط وکیل قراردادهای بین‌المللی، مشاوره است. قبل از امضاء قرارداد یا قبل از تهیه پیش‌نویس، وکیل قراردادهای بین‌المللی می‌تواند به شما مشاوره جامعی ارائه دهد تا بتوانید در انعقاد قرارداد به منافع خود برسید و از زیان و ضرر جلوگیری شود.

 

تهیه پیش‌نویس قرارداد بین المللی

یکی دیگر از خدمات وکیل قراردادهای بین‌المللی، تهیه پیش‌نویس قرارداد است که انجام این امر مستلزم تسلط بر سیستم حقوقی است که بر قرارداد حاکم است. بنابراین بهتر است تهیه پیش‌نویس را همان وکیلی که در جریان مذاکرات بوده است تهیه کند؛ چراکه او با تمام روابط و جوانب طرفین آشنایی دارد و از اهداف طرفین آگاهی بیشتری دارد. او از این طریق قادر است اهداف شما را به زبان حقوقی در قرارداد بگنجاند و در متقاعد کردن طرفین نقش ایفا کند.

 

مذاکره با طرفین به‌صورت مکاتبات رسمی

وکیل قراردادهای بین‌المللی قادر است علاوه بر شرکت در جلسات مذاکره با طرفین به صورت مکاتبات رسمی در مورد موضوعات قرارداد از جمله مدت اجرای تعهد، نوع کالا و خدمات و شرایط پراخت ارتباط داشته باشد. وکیل قراردادهای بین‌المللی باید یک‌سری نکات را در جلسات مذاکره رعایت کند، از جمله رعایت صداقت در ارائه مطالب، حسن نیت، پیش‌بینی و حل اختلافات به طور مشترک ، به واسطه شخص ثالث بی‌طرف یا تشکیل هیئتی برای حل اختلاف، ایجاد حس رغبت برای تنظیم قرارداد بین‌المللی، رعایت عدالت و انصاف و حفظ منافع هر دو طرف.

 

تنظیم یادداشت تفاهم‌نامه

در این مرحله، وکلا و نمایندگان طرفین قالب کلی توافقنامه‌ها را نگارش می‌‌کنند. انجام این مرحله می‌تواند در مراحل بعدی یک دلیل خوب برای طرفین محسوب شود. بنابراین لازم است که نهایت دقت و حساسیت در تنظیم آن به‌کار گرفته شود‌.

از دیگر خدمات و وظایف وکیل قراردادهای بین‌المللی می‌توان به تنظیم یادداشت توافق، تنظیم موافقت‌نامه و تنظیم قرارداد اصلی اشاره کرد که هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار هستند. وکیل باید در تنظیم قراردادهای بین‌المللی تمام موارد لازم را متناسب با هدف و موضوع قرارداد و با حفاظت از منافع طرفین در چارچوب اصول و قواعد حقوقی در قرارداد بگنجاند.

 

نقش وکیل در دعاوی ناشی از قراردادهای بین‌المللی

در خیلی از معاملات تجاری، قراردادهای بین‌المللی توسط طرفین و بدون مشاوره با وکیل تجارت بین‌الملل تنظیم می‌شوند. در بعضی موارد ممکن است بنابر دلایلی مانند عدم پایبندی یکی از طرفین در انجام تعهدات قراردادی، منجر به ایجاد مسائل و مشکلات حقوقی شود که در این صورت باید به اقامه دعوی و ارجاع به داوری از سوی طرفین اجرا شود. وکیل قراردادهای بین‌المللی متخصص در این حوزه با چک کردن مفاد قرارداد و وضعیت به وجود آمده قادر است بهترین راهکارها را برای طرح دعوی یا دفاع، جهت تامین منافع موکل خود ارائه دهد.

وکیل تنظیم قراردادهای بین المللی با دانش و تجربه خود و همینطور فن بیان و مهارت در تسلط بر قراردادهای بین المللی در تامین منافع موکل می‌کوشد و به سوی اهداف شما قدم برمی‌دارد و از ریسک و اشتباه جلوگیری می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشورت با وکیل تجارت بین‌الملل می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۵۷۴۲۹۷ تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + سه =