وکیل ثبت شرکت در آذربایجان

وکیل ثبت شرکت در آذربایجان همراه با معرفی مراحل و پروسه های حقوقی

آنچه راجب «وکیل ثبت شرکت در آذربایجان همراه با معرفی مراحل و پروسه های حقوقی» قرار است بخوانید :

طی چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی در آذربایجان بوده ایم که اخیراً کسب وکار خود را راه اندازی کرده اند. عوامل متعددی درافزایش این روند نقش داشته اند که در این مقاله ما بر جنبه های قانونی عملی ثبت کسب وکار در آذربایجان می پردازیم. در کنار آن به اهمیت استفاده از وکیل ثبت شرکت در کشور آذربایجان نیز اشاره می کنیم.

 

ثبت کسب و کار در کشور اذربایجان

 

ثبت کسب وکار در آذربایجان

ثبت کسب وکار به معنی به ثبت رسمی دولتی یک نهاد تجاری یا شخصی که قصد دارد در آذربایجان فعالیت تجاری داشته باشد. ثبت کسب وکار اولین قدم اجباری برای شروع فعالیت های تجاری قانونی در هر کشوری است. در آذربایجان، مشاغل می توانند با ثبت نام در یکی از فرم های زیر فعالیت خود را آغاز کنند:

  • شخص حقوقی: شرکت یا شعبه یک شرکت
  • شخص کارآفرین.

در هنگام درخواست برای ثبت کسب وکار خود درهرصورت، از حقوق و الزامات مشابهی با شهروندان آذربایجانی برخوردار خواهد بود.

 

ثبت شرکت در آذربایجان

ثبت شرکت در آذربایجان فرایند ثبت دولتی یک نهاد تجاری است که برای شروع فعالیت تجاری در داخل کشور برنامه ریزی می کند. همان طور که اشاره شد، اشخاص حقیقی و حقوقی همانند شهروندان آذربایجانی از حقوقی برای ثبت شرکت، انجام فعالیت های تجاری برخوردارند.

قانون مدنی جمهوری آذربایجان اشکال حقوقی سازمانی مختلفی را برای اشخاص حقوقی تجاری تعریف کرده است. بااین حال، توجه داشته باشیم که متقاضیان معمولاً فرم های قانونی سازمانی زیر را برای ثبت شرکت خود در آذربایجان ترجیح می دهند:

شرکت با مسئولیت محدود (LLC): یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) می تواند توسط یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی تأسیس شود. مؤسسین طبق اساسنامه شرکت سهامی در شرکت دارند و تعهدات آنها به میزان سهم آنها در سرمایه اساسنامه محدود می شود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که شکل حقوقی شرکت با مسئولیت محدود در آذربایجان شامل مفهوم شرکت با مسئولیت محدود (LTD) است که فرم ثبت نامی شناخته شده در بسیاری از کشورها است.

جالب اینجاست که قانون آذربایجان هیچ گونه حداقل سرمایه منشوری را برای ثبت LLC اعمال نمی کند. علاوه بر این، شایان ذکر است که کارآفرینان می توانند شرکت با مسئولیت محدود (LLC) خود را در آذربایجان به عنوان مالکیت انحصاری یا مشارکتی ثبت کنند.

شرکت سهامی (JSC): اکثراً مؤسسان ترجیح می دهند که واحدهای تجاری بزرگ در آذربایجان را به عنوان یک شرکت سهامی (JSC) ثبت کنند. این شکل قانونی سازمانی معمولاً شامل تأسیس توسط چندین بنیان گذار است. توجه به این نکته ضروری است که قانون مدنی آذربایجان دو نوع اصلی شرکت سهامی (JSC) را تعریف می کند: شرکت سهامی باز (OJSC) و شرکت سهامی بسته (CJSC).

 

مدارک موردنیاز جهت ثبت شرکت

برای ثبت شرکت در آذربایجان باید مدارک زیر را تهیه، جمع آوری و ارسال کنید:

  • فرم درخواست
  • اساسنامه شرکت
  • تصمیم در مورد تأسیس شرکت و تعیین رئیس (مدیرعامل)
  • کپی مدرکی که هویت مؤسسین و رئیس شرکت را تأیید می کند
  • وکالت نامه (در صورت درخواست ثبت شرکت از طریق نماینده قانونی)
  • رسید تأیید پرداخت هزینه دولتی و سرمایه منشور

 

شرکت فرعی و ثبت آن

طبق قانون جمهوری آذربایجان، شرکت فرعی یک شرکت مستقل محسوب می شود و دارای شرایط ثبتی مشابه با سایر اشکال شرکت است. علاوه بر این، قانون شرایط و حقوق یکسانی را برای ثبت شرکت های داخلی و بین المللی در هنگام تأسیس شرکت فرعی در آذربایجان اعمال می کند. بااین حال، شرکت های خارجی موظف اند هنگام ثبت شرکت فرعی در آذربایجان، اسناد خاصی را مطابق با استانداردهای بین المللی قانونی کنند. برای بررسی این اسناد بهتر است به وکیل شرکت مراجعه کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکتهای تابع در اذربایجان

 

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت های تابعه در آذربایجان

برای ثبت شرکت فرعی در جمهوری آذربایجان باید مدارک زیر را تهیه، جمع آوری و ارسال کنید:

  • فرم درخواست
  • اسناد تأییدکننده ثبت دولتی شرکت مؤسس (که باید به طور مناسب قانونی شود)
  • اطلاعاتی در مورد مؤسسان شرکت مؤسس
  • کپی مدرک تأییدکننده هویت رئیس شرکت مؤسس
  • اساسنامه شرکت فرعی
  • تصمیم به تأسیس شرکت فرعی و تعیین رئیس یا نماینده قانونی آن
  • کپی مدرک تأییدکننده هویت رئیس یا نماینده قانونی شرکت زیرمجموعه جهت ثبت
  • سند تأیید پرداخت هزینه دولتی
  • سند تأیید سپرده سرمایه سهام
  • وکالت نامه قانونی (در صورت درخواست ثبت شرکت از طریق نماینده قانونی)

 

مراحل ثبت شرکت در آذربایجان

هنگام ثبت شرکت یا شرکت تابعه در آذربایجان باید مراحل عملی زیر را دنبال کنید:

 

مرحله ۱ – در مورد شکل قانونی شرکتی که می خواهید ثبت کنید تصمیم بگیرید:

شما می توانید یک شرکت در آذربایجان به عنوان شرکت با مسئولیت محدود (LLC) یا شرکت سهامی (JSC) ثبت کنید. علاوه بر این، ممکن است برای رفع نیازهای تجاری خاص خود، ثبت شعبه یا شرکت تابعه شرکت خود در آذربایجان را در نظر بگیرید.

 

مرحله ۲ – تهیه و جمع آوری مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت:

پس از تصمیم گیری در مورد فرم حقوقی شرکت، باید مدارک لازم را تهیه و جمع آوری کنید و هزینه های مربوطه را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که فرم های ثبت نام برای هر نوع شرکت منحصراً به زبان آذربایجانی موجود است.

 

مرحله ۳ – واریز سرمایه:

حداقل میزان سرمایه موردنیاز به شکل قانونی شرکتی که باید ثبت شود بستگی دارد. برای یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC)، هیچ حداقل شرطی وجود ندارد، درحالی که یک شرکت سهامی (JSC) به حداقل سرمایه منشور 2000 AZN (حدود 1200 دلار آمریکا) نیاز دارد.

 

مرحله ۴ – درخواست ثبت شرکت و دریافت گواهی ثبت:

پس از تکمیل تمام مدارک لازم، واریز سرمایه و پرداخت هزینه ها، درخواست خود را به خدمات مالیاتی ایالتی ارسال کنید. روند ثبت نام معمولاً ۲-۳ روز کاری طول می کشد. پس از ثبت نام، یک شماره شناسایی مالیاتی، گواهی ثبت نام و اساسنامه شرکت دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید که اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی نیز می توانند از راه دور و بدون نیاز به حضور فیزیکی در آذربایجان، شرکت خود را از طریق نمایندگان قانونی به ثبت برسانند.

 

مرحله ۵ – هر گونه مجوز یا مجوز لازم را دریافت کنید:

درحالی که ثبت شرکت به طورکلی برای شروع فعالیت برای اکثر فعالیت های تجاری در آذربایجان کافی است، انواع خاصی از مشاغل ممکن است به مجوزها یا مجوزهای اضافی نیاز داشته باشند. این قانون تعداد منتخبی از مشاغل را مشخص می کند که نیاز به مجوز دارند. برای اطلاعات بیشتر درباره این مجوز می توانید به وکیل تجاری مراجعه کنید.

 

ثبت نام کارآفرین انفرادی

ثبت نام کارآفرین انفرادی یکی از رایج ترین انواع ثبت کسب وکار در آذربایجان است. همان طور که از نام آن پیداست، ثبت دولتی یک کارآفرین فردی است که قصد دارد فعالیت های تجاری را در داخل کشور شروع کند؛ بنابراین افراد حق دارند به تنهایی و بدون نیاز به ثبت شرکت به فعالیت های تجاری بپردازند.

درحالی که کارآفرینان کوچک اغلب این شکل از ثبت نام را ترجیح می دهند، ثبت نام کارآفرینان بزرگ به عنوان کارآفرین انفرادی نیز غیرمعمول نیست. لازم به ذکر است که فقط شهروندان آذربایجان و افراد مقیم حق ثبت نام به عنوان کارآفرین انفرادی در این کشور را دارند. مشابه ثبت شرکت، ساکنین این امکان را دارند که به عنوان کارآفرین انفرادی در آذربایجان به صورت آنلاین و آفلاین ثبت نام کنند.

 

خدمات حقوقی برای ثبت کسب وکار در آذربایجان

اگر برای ثبت شرکت در آذربایجان، یا خدمات مشاوره ای برای راه اندازی کسب وکار در این کشور نیاز به کمک حقوقی دارید، می توانید با وکیل تجارت بین الملل با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 6 =

مشاوره های حقوقی و تخصصی دکتر عبدالمحمد

برای رزرو نوبت و مشاوره میتوانید از طریق دکمه زیر با دکتر عبدالمحمد تماس بگیرید.

روی دکمه کلیک کنید.