اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > ثبتی و ملکی > دادخواست الزام به اخذ پایان کار

دادخواست الزام به اخذ پایان کار

فهرست مطالب

موارد درخواست نمودن الزام به اخذ پایان کار از دادگاه

اگر آپارتمانی را پیش خرید کردید یا ملکی را خریدیدکه هنوز تشریفات اخذ پایان کار ملک انجام نشده هم زمان با طرح کردن دعوای الزام به تنظیم سند رسمی علیه فروشنده ملک مزبور ویا قبل از آن باید الزام فروشنده را به اخذ پایان کار از دادگاه تقاضا کنید .اگر شما الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی را از دادگاه تقاضا نماییددر حالی که هنوز پایان کار ملک مزبور صادر نشده باشد ممکن است دادگاه  دعوی شما را رد کند چرا که اخذ پایان کارساختمان مقدمه تنظیم سند رسمی برای ملک است و بدون آن تنظیم سند امکان ندارد بنابراین اگر فروشنده از تنظیم سند به نام شما امتناع می نماید بررسی کنید که آیا پایان کار ملک توسط شهرداری صادر شده است یانه ؟ اگر پایان کار مزبورصادر نشده است در دادخواست خود باید الزام پایان کار را نیز تقاضا کند.

 

دادخواست الزام به اخذ پایان کار

 

معنی پایان کار

برای احداث  یک بنا شما احتیاج به اخذنمودن پروانه ساخت دارید.این پروانه ساختمان  بر حسب اینکه ملک شما درچه جایی قراردارد، توسط نهادهای ذیربط آن  صادر می گردد.مثلا در محدوده شهر‌ی صدور پروانه ساخت از وظایف شهرداری‌هامی باشد.

عملیات ساختمانی حتما باید مطابق با پروانه ساخت انجام شود. از این جهت در پایان عملیات ساختمانی چنانچه عملیات مطابق پروانه ساخت بوده و خلافی انجام نشود، نهاد صادر کننده‌ی پروانه ساخت مبادرت به صدور گواهی پایان کار برای ساختمان می‌نماید. گواهی نشان می‌دهد که بنای احداث شده شامل چه مواردی است و کاربری آن بنا‌ چیست. برای صدو پایان کارملک علاوه بر اینکه نباید خلافی صورت پذیرد، باید شما عوارض قانونی مرتبط را نیز پرداخت نمایید و به شهرداری بدهکاری نداشته باشید. در صورت احراز تخلف از پروانه ساختمانی پرونده‌ی شما به کمیسیونی به نام کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع می گردد و حسب مورد ممکن است جریمه گردید و اینکه حکم به تخریب نمودن بنا و اعاده‌ی به وضع اول صادرگردد..

 

صدور حکم الزام به اخذ پایان کارساختمان

همانطور که توضیح داده ش ، صدور پایان کاربرای ساختمان مستلزم  طی نمودن مراحلی است. از جمله این مراحل می‌توان از اتمام عملیات ساختمانی، عدم خلافی، عدم وجود بدهی، پرداخت همه هزینه‌های قانونی متعلقه نام برد. اگر حکم به الزام طرف به اخذ پایان کار صادرگرددو شخص محکوم از اجرای حکم خودداری نماید، مطابق ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی اقدام می گردد.

هر‌گاه که مورد حکم دادگاه انجام عمل معینی بوده و محکوم ‌علیه از انجام دادن آن خودداری کند ولی انجام عمل توسط شخص دیگری ممکن باشد، ‌محکوم‌ له حکم می ‌تواند تحت نظر دادورز آن عمل را به وسیله دیگری انجام نموده و هزینه های آن را مطالبه نمایدو یا بدون انجام دادن آن عمل هزینه لازم برای اجرا را به وسیله قسمت اجرا از محکوم‌ علیه مطالبه کند. در هر یک از موارد مذکور دادگاه با تحقیقات لازم و در صورت ضرورت با جلب نظر کار‌شناس میزان هزینه را معین می کند. وصول هزینه و حق‌الزحمه کار‌شناس از محکوم ‌علیه به ترتیبی است که برای وصول محکوم به نقدی مقرر است.

در صورتی که انجام عمل توسط شخص دیگری هم  ممکن نبوده باشد مطابق ماده ۷۲۹ آیین دادرسی مدنی انجام می شود.

با توجه به این ماده که دایره‌ی اجرایی هزینه‌های اخذ پایان کار را مشخص می کند ، این هزینه‌ها از محکوم علیه مطالبه می گردد. پس از وصول این مبلغ از محل آن، پرداخت هزینه‌های پایان کار انجام می گرددتا نسبت به صدور پایان کار توسط نهاد های ذیربط اقدام شود.

 

نمونه دادخواست الزام به اخذ پایان کار

نمونه دادخواست الزام به اخذ پایان کار

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 13 =