اینجا هستید : وکیل عبدالمحمد > مقالات > ثبتی و ملکی > قوانین دریافت پایان کار ساختمان
قوانین دریافت پایان کار شهرداری

قوانین دریافت پایان کار ساختمان

فهرست مطالب

قوانین دریافت پایان کار ساختمان:

آخرین و حائز اهمیت ترین مرحله در فرآیند ساخت یک ساختمان، اخذ مجوز پایان کار از شهرداری همان منطقه میباشد. در واقع هر ملکی با هر نوع کاربری که در محدوده شهری ساخته شده باشد، میبایست گواهی پایان کار داشته باشد. فی الواقع این گواهی تاییدیه است که بیان مینماید که ساختمان ساخته شده از ناحیه سازمان نظام مهندسی و شهرداری، با مقررات فنی تطابق دارد و هیچ مشکل و نقصی جهت استفاده ندارد. همچنین شما میتوانید از راهنمایی های وکیل شهرداری در این موارد قانونی استفاده کنید.

 

قوانین دریافت پایان کار شهرداری و شرایط آن

 

پایان کار ساختمان

هدف غایی از صدور و اخذ پایان کار ساختمان، تضمین و تایید این امر است که ساختمان مزبور جهت استفاده آماده میباشد و کلیه مراحل اجرای کارها به نحوی کامل با استانداردها و نیازهای مشتریان مطابقت دارد. مرحله پایان کار ساختمان عموماً مشمول فعالیت ‌ها و گزارش هایی از آخرین مراح تکمیل‌، آزمایش‌، سنجش و تأییدیه‌ کیفیت، تمیزکاری نهایی، نصب تجهیزات ساختمان، اختصاص منابع و اطلاعات مورد نیاز جهت استیفا و بهره‌ برداری صحیح از ساختمان میباشد.

 

مرحله تکمیل نهایی ساختمان:

در این مرحله، الباقی کارهای معوقه از مراحل قبلی ساختمان سازی به پایان رسیده و فی الواقع نهایی نمودن اجزای ساختمانی نظیر دیوارها، سقف‌، کف‌، پنجره‌ ها و درب ها در این مرحله کنترل و تکمیل و نهایی سازی میشوند.

 

مرحله آزمایش و سنجش:

انجام کلیه آزمایش ‌ها و سنجش های متفاوت در ساختمان جهت حصول اطمینان از کیفیت و ایمنی ساختمان آن انجام میگردد. ممکن است که این آزمایش ها مشمول آزمایشات سازه‌ ای، آتش‌ نشانی، الکتریکی و سیستم‌ های مکانیکی به کار رفته در ساختمان باشند.

 

مرحله کنترل کیفیت:

در این مرحله کیفیت فعالیت های صورت گرفته، مصالح و نصب‌ تجهیزات بر مبنای استانداردها و مشخصات فنی بررسی شده تا از درستی کارها اطمینان حاصل گردد.

 

مرحله تمیزکاری نهایی:

تمیزکاری های نهایی ساختمان به شکل کامل انجام شده و زباله‌ ها و الباقی مواد پاک سازی خواهد شد تا ساختمان آمادگی مورد نیاز جهت تحویل نهایی را داشته باشد.

 

مرحله نصب تجهیزات و اجزای ساختمان:

تجهیزات نهایی از جمله لامپ‌ و چراغ، دستگاه‌ های تهویه، سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی، آسانسورها و… در این مرحله در ساختمان نصب خواهند شد.

 

مرحله تحویل نهایی ساختمان به مالک:

بعد از اتمام و تکمیل مراحل قبلی و حصول اطمینان از آمادگی مورد نیاز، ساختمان طبق اصول و مقررات به مالک یا مدیریت ساختمان تحویل داده خواهد شد. همچنین کلیه مستندات، نقشه ‌ها، گواهی‌نامه‌ ها و اطلاعات فنی مربوط به ساختمان به مالک تحویل داده خواهد شد.

در واقع پایان کار ساختمان نشان‌ دهنده پایان موفقیت‌ آمیز پروژه ساخت و ساز و آمادگی ساختمان جهت استیفا و بهره‌ برداری میباشد.

 

قوانین دریافت پایان کار شهرداری

 

مراحل دریافت پایان کار ساختمان:

اخذ و دریافت پایان کار ساختمان، مشمول مراحلی است که میبایست به ترتیب انجام شوند و باید مدارک لازم جهت تشکیل پرونده آماده شود که این مدارک عبارت هستند از:

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان یا وراث وی، اصل و کپی سند ملک، اصل و کپی پروانه ساخت پروژه، نقشه معماری با مهر شهرداری، کارت سبز، تاییدیه های نصب آسانسور، اصل و کپی از رسید پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن، اصل و کپی رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه

 

تشکیل پرونده جهت اخذ پایان کار ساختمان:

با داشتن مدارک فوق الذکر جهت تشکیل پرونده و تکمیل فرم درخواست دریافت پایان کار ساختمان، میبایست به شهرداری منطقه مراجعه نمود. این فرم باید از جانب مالک و ناظر بر مبنای نوع پروژه تکمیل گردد. چنانچه پروژه ساختمانی از نوع نوسازی باشد، میبایست عوارض آن را پرداخت نموده و رسید دریافت نمایید. در این مرحله کارشناسان دفتر فنی شهرداری جهت بازدید و تنظیم گزارش خود، به محل ساخت و ساز ساختمان مورد نظر خواهند رفت.

 

تعیین تخلف:

بعد ار انجام مراحل قبلی چنانچه ملک دارای گزارش خلافی نباشد، صدور گواهی پایان کار در اسرع وقت انجام میگردد ولی چنانچه خلافی محرز گردد، میبایست در کمسیون داخلی (ماده 100) مورد بررسی مداقه قرار گیرد. در این شرایط مالک ساختمان 10 روز مهلت خواهد داشت تا اقدام به رفع و برطرف نمودن تخلف نماید و یا توضیحات مورد نیاز را ارائه نماید. و اگر در مهلت مقرر 10 روز، توضیحات مالک مورد قبول واقع نگردد، محکوم به پرداخت جریمه خواهد شد. در غیر این صورت و در صورت عدم پرداخت جریمه مذکور، با رای کمیسیون تجدیدنظر، حکم به تخریب ساختمان صادر خواهد شد.

 

صدور گواهینامه

نهایتاً برگه گواهی پایان کار در قسمت پروانه ساختمان شهرداری تکمیل گشته و با امضای نهایی معاون، شهردار، محاسب و پیش نویس گیرنده، جواز پایان کار شهرداری ساختمان صادر خواهد شد.

 

شرایط صدور پایان کار برای ساختمان های کلنگی:

صدور گواهی پایان کار در ساختمان های قدیمی دارای سه حالت است:

حالت نخست، شخص مالک یک ساختمان قدیمی میباشد که دارای گواهی پایان کار قدیمی میباشد. در این حالت با مراجعه به شهرداری و ارائه گواهی قدیمی با مدارک مارالذکر، گواهی جدید صادر خواهد شد.

در حالت دیگر گواهی ملک قدیمی بوده ولی اخیراً تغییراتی در ساختمان ایجاده شده که دارای مجوزهای قانونی نمیباشد. در این حالت بعد از بررسی کمیسیون ماده 100 شهرداری، میبایست جریمه این تغییرات پرداخت گردد تا بعد از آن اقدامات مورد نیاز جهت صدور گواهی پایان کار جدید انجام گردد.

در حالت آخر، ملک قدیمی هیچ نوع سند و مجوزی برای پایان کار ندارد که در این صورت اخذ گواهی پایان کار دشوار خواهد بود، چرا که ملک بدون مجوز ساخته شده و میبایست مراحل قانونی را طی نماید.

 

میزان هزینه دریافت گواهی پایان کار ساختمان:

این هزینه ها به عوامل زیادی از جمله متراژ ساختمان، نوع کاربری، منطقه و … بستگی خواهد داشت.

شاید برای شما جالب باشد : تغییر کاربری ملک؛ مراحل تغییر دادن کاربری ملک

مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان:

در صورت عدم ایجاد تغییرات در ساختمان و یا عدم تغییر قوانین و مقررات، مدت زمان اعتبار  گواهی پایان کار ساختمان نامحدود میباشد.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 16 =