مهریه سفر زیارتی

حکم سفر زیارتی به عنوان مهریه

فهرست مطالب

مهریه

پیشکشی است که مرد به هنگام ازدواج و نکاح متعهد می‌شود آن را به همسرش بپردازد و مهریه یکی از بدهی‌های مالی مرد به شمار می آید؛ بنابراین زوج نمی‌تواند بعد از جاری شدن صیغه عقد از پرداخت مهریه به همسرش امتناع ورزد.

 

انواع مهریه بر اساس شرایط پرداخت

مهر المسمی

مهریه ای است که طبق توافق طرفین تعیین و در سند ازدواج قید میگردد.

مهر المثل

اگر در هنگام انعقاد عقد نکاح در مورد مهریه هیچ توافقی انجام نشده باشد و یا به نوعی تعیین شده باشد که مطابق قانون نبوده، ولی عمل نزدیکی بین زوجین صورت گرفته، در این زمان مطابق عرف محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات وی، سن، شغل و … مهریه ای هم تراز با شأن وی برایش تعیین میگردد.

مهر السنه

این مهریه طبق سنتی است که حضرت محمد(ص) برای دختر خودشان و همه زنان تعیین کرده است.

مهر المتعه

این مهریه بیشتر با توجه به شرایط مرد در نظر گرفته میشود بدین معنا که میزان درآمد و دارایی مرد نرخ مهریه تعیین میکند.

 

با مشاوره با وکیل دعاوی مهریه با شماره 09121574297 تماس بگیرید.

 

مهریه سفر زیارتی چیست

 

حکم مهریه در دین مبین اسلام

حکم مهریه در دین اسلام بدین صورت است که زوج موظف است جهت تحکیم روابط خانواده و ابراز علاقه خود به زوجه مهریه را به وی پرداخت نماید و در قبال مهریه، زوجه میتواند از حق خود گذشت کرده و یا آن را بپذیرد.

 

بیشتر بخوانید : اموالی که در طلاق به زن تعلق می گیرد؟

 

برای انجام درخواست مهریه چه مراحلی را باید طی نمود؟

در دفاتر اسناد رسمی محلی که عقد در آن جاری میگردد، آنچه عرف است 110 سکه تمام بهار آزادی و یا سکه امامی میباشد که بعد از خواندن عقد و ثبت سند ازدواج در عقدنامه ذکر می شود. در صورتی که مرد تمکن مالی داشته باشد و اختلافی هم نباشد باید آن را به زوجه پرداخت نماید و چناچه اختلافی رخ دهد و مرد از پرداخت مهریه امتناع نماید، زوجه یا وکیل مهریه وی میتواند با تنظیم دادخواست و رجوع به دادگاه خانواده، مهریه خود را مطالبه نماید.

 

بیشتر بخوانید : قوانین ممنوع الخروج کردن به خاطر مهریه

 

اقسام گوناگون مهریه

اگر در عقدنامه سفر حج عنوان مهريه زوجه تعیین شده باشد،  بدین معناست که هنگام مطالبه مهريه، زيارت حج اصل است، نه پرداخت هزينه آن. بنابراین زوج تعهد دارد که وسيله سفر حج عمره يا تمتع را چه به قيمت دولتی و چه به نرخ آزاد براي همسرش فراهم نموده و زوجه این حق را ندارد که قيمت نوع خاصي از حج را از همسرش مطالبه نماید. گاهی نیز ممکن است مهریه پول باشد، مثلا مبلغ سه میلیون تومان كه در اين حالت دادگاه طبق درخواست هر کدام از زوجين ميزان مهریه را با توجه به تغيير شاخص و تورم قيمت سال زمان تأديه و پرداخت نسبت به سالي كه عقد نکاح در آن سال جاری شده محاسبه و تعيين مینماید. در واقع محاسبه مهریه به نرخ روز زمانی ممکن است كه مهريه وجه رايج مملکتی باشد، نه سكه بهار آزادي و امثالهم.

 

 

مهریه سفر زیارتی

 

 

بیشتر بخوانید : چه تعداد سکه مهر کنیم؟

 

چگونگی مطالبه مهریه سفر زیارتی توامان با سکه بهار آزادی

در صورتی که زوجه بتواند توانایی و استطاعت مالی همسرش را اثبات نماید این امکان را دارد که تمام مهریه خود از جمله سفر حج عمره و کربلا و سکه بهار آزادی را مطالبه نماید اما در غیر اینصورت و در صورتی که مهریه سفر زیارتی عندالمطالبه باشد، فقط میتواند الزام به انجام سفر حج عمره و کربلا یا ارزش ریالی آن را از زوج مطالبه نماید.

 

بیشتر بخوانید : شرایط و روش های بخشیدن مهریه

 

حکم قرار دادن سفر زیارتی به ‌عنوان مهریه

اولاً زوج می‌تواند همسرش را به حجّ تمتع یا عمره ببرد.

ثانیاً آگر زوج بخواهد قیمت آن را بپردازد نرخ آن براساس قیمت سازمان حج و زیارت است.

ثالثاً شرط امکان در هر دو مورد وجود دارد به این معنا که  اگر مانعى بر سر این امر نباشد، زوج موظف است که در هر صورت بدان عمل نماید و اگر از یکدیگر هم جدا شوند موظف است که وسایل این سفر را براى زوجه فراهم نماید.

 

بیشتر بخوانید : بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

 

همچنین باید در نظر داشت که منظور از هزینه سفر حج تمتع، مجموع قیمت فیش حج و هزینه کاروان زیارتی خواهد بود که نرخ آن بر مبنای عرف و از طریق اجرای احکام محاسبه میگردد و این هزینه باید نقداً به زوجه پرداخت شود؛ چنانچه دادخواست اعسار مرد در دادگاه پذیرفته شود و مهریه تقسیط گردد، هزینه سفر حج نیز باید ذیل اقساط به زوجه پرداخت شود.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =