نحوه پرداخت مهریه حج تمتع

چگونه مهریه حج تمتع را پرداخت کنیم؟

فهرست مطالب

مهریه چیست؟

مالی است که مرد به هنگام نکاح متعهد می‌شود آن را به همسرش بپردازد و یکی از بدهی‌های مالی مرد به شمار می آید؛ بنابراین زوج نمی‌تواند بعد از جاری شدن صیغه عقد از پرداخت مهریه به همسرش امتناع ورزد.

 

انواع مهریه

مهر المسمی

مطابق توافق و تراضی طرفین تعیین و در سند ازدواج قید میگردد.

مهر المثل

چنانچه در هنگام انعقاد عقد نکاح در مورد مهریه هیچ توافقی انجام نشده باشد و یا به نوعی تعیین شده باشد که مطابق قانون نبوده، ولی رابطه نزدیکی بین زوجین صورت گرفته، در این زمان مطابق عرف محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات وی، سن، شغل و … مهریه ای هم تراز با شأن وی برایش تعیین میگردد.

مهر السنه

مطابق سنتی است که حضرت محمد(ص) برای دختر خودشان و همه زنان تعیین کرده است.

مهر المتعه

این نوع مهریه بیشتر با توجه به شرایط مرد در نظر گرفته میشود بدین معنا که میزان درآمد و دارایی مرد نرخ مهریه را تعیین مینماید.

 

نحوه پرداخت مهریه حج تمتع

 

مهریه در دین مبین اسلام

مهریه در دین اسلام بدین صورت است که زوج موظف است جهت تحکیم روابط خانوادگی و نشان دادن علاقه خود به زوجه مهریه را به وی پرداخت نماید و در برابر مهریه، زوجه این امکان را دارد که از حق خود گذشت کند و یا آن را بپذیرد.

 

نحوه مطالبه مهریه

در دفاتر اسناد رسمی محلی که عقد در آن جاری گشته است، آنچه عرف است 110 سکه تمام بهار آزادی و یا سکه امامی میباشد که بعد از خواندن عقد و ثبت سند ازدواج در سند نکاحیه ذکر میشود. در صورتی که مرد تمکن مالی داشته باشد و اختلافی هم میان زوجین نباشد باید آن را به زوجه پرداخت نماید و چناچه اختلافی رخ دهد و مرد از پرداخت مهریه به همسرش امتناع ورزد، زوجه یا وکیل مهریه وی میتواند با تنظیم دادخواست و رجوع به دادگاه خانواده، مهریه خود را مطالبه نماید.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع مطالبه مهریه همراه با روش های قانونی

مهریه سفر حج

چنانچه در سند نکاحیه سفر حج به عنوان مهريه زوجه تعیین شده باشد،  به این معناست که به هنگام مطالبه مهريه، زيارت حج اصل مهریه خواهد بود و نه پرداخت هزينه آن. بنابراین زوج متعهد شده که وسيله سفر حج عمره مفرده يا تمتع را چه به قيمت دولتی و چه به نرخ آزاد براي همسرش فراهم نماید و زوجه این امکان را نخواهد داشت که قيمت نوع خاصي از حج را از همسرش مطالبه کند.

 

نحوه پرداخت مهریه حج تمتع

 

حکم قرار دادن سفر زیارتی به ‌عنوان مهریه:

1.زوج می‌تواند همسرش را به حجّ تمتع یا عمره ببرد.

2.چنانچه زوج بخواهد قیمت آن را بپردازد نرخ آن براساس قیمت سازمان حج و زیارت است.

  1. شرط امکان در هر دو مورد وجود دارد به این معنا که اگر مانعى بر سر این امر نباشد، زوج موظف است که در هر صورت بدان عمل نماید و چنانچه از یکدیگر جدا شوند هم مرد موظف خواهد بود که وسایل این سفر را براى زوجه فراهم نماید.

همچنین باید در نظر داشت که منظور از هزینه سفر حج تمتع، مجموع قیمت فیش حج و هزینه کاروان زیارتی خواهد بود که نرخ آن بر مبنای عرف و از طریق اجرای احکام محاسبه میگردد و این هزینه باید نقداً به زوجه پرداخت شود؛ چنانچه دادخواست اعسار مرد در دادگاه پذیرفته شود و مهریه تقسیط گردد، هزینه سفر حج نیز باید ذیل اقساط به زوجه پرداخت شود.

بیشتر بخوانید : عجیب ترین متن های مهریه برای مراسم بله برون

نحوه محاسبه مهریه هنگامی که تمام یا بخشی از آن فیش حج عمره یا تمتع باشد:

هنگامی که مهریه یا بخشی از آن هزینه سفر حج (عمره مفرده یا تمتع) تعیین شده باشد، رویه بدین صورت است که اجرای ثبت از اداره حج و زیارت هزینه ریالی سفر حج را استعلام نموده و برمبنای پاسخ اداره حج و زیارت میزان مهریه مشخص میگردد و جدول محاسبه مهریه به نرخ روز عیناً بیان میشود. چنانچه مرد  به نام خودش فیش حج عمره یا تمتع داشته باشد، به واسطه مزایده اموال منقول و به همان نحوه، کارشناسی انجام شده و فیش حج در مزایده فروخته شده و مبلغ حاصل از فروش فیش، معادل تعداد سکه های مهریه به زن پرداخت خواهد شد. در هرحال ملاک عمل، تقویم ارزش ریالی امتیاز حق حج تمتع، زمان مطالبه مهریه از ناحیه زوجه خواهد بود و همچنین صرفا فیش حج ملاک برای مهریه میباشد و شامل هزینه های رفت و آمد این سفر نخواهد شد.

چنانچه مهریه زوجه حج تمتع باشد و با توجه به این امر که مهریه وی عندالمطالبه و بر ذمه مرد میباشد، اگر مرد تنها به اندازه هزینه سفر یک نفر استطاعت داشته باشد؛ در صورتی که زوجه مهریه خود را از او مطالبه نماید پرداختن طلب زوجه مقدم خواهد بود.

دکتر رضا عبدالمحمد
دکتر رضا عبدالمحمد

وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه ٢٨٣٥٦
عضو اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =